گزارش و تحلیل

حتی در روستاهای ایران از پرواز یوری گاگارین به فضا می گفتند

© Sputnik / Evgeny Biyatovحتی در روستاهای ایران از پرواز یوری گاگارین به فضا می گفتند
حتی در روستاهای ایران از پرواز یوری گاگارین به فضا می گفتند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
امروز 55 سال از روزی می گذرد که بشریت به یکی از مهمترین دستاوردهای علمی فن آوری خود در زندگی دست یافت.

روز کیهان نوردی ، جشن شجاعت، هدفمندی و تلاش برای رسیدن به اوج است ، این روزِ یوری گاگارین است اولین فضا نورد تاریخ.
دوازدهم آوریل سال 1961 در اتحاد جماهیر شوروی، برای اولین بار در جهان سفینه ی فضایی " واستوک-1" با سرنشین از پایگاه فضایی " بایکنور" به حول مدار زمین پرواز کرد. خلبان شوروی ، یوری گاگارین پرواز مداری به دور زمین را انجام داد. نه تنها در سرزمینش به او خوش آمد گفتند بلکه به قهرمان کل زمینیان تبدیل شد و تا امروز هم نامش جاویدان است.
سیروس برزو، مقاله نویس مشهور ایرانی ، خبرنگار تاریخ فضانوردی ، برنده ی مسابقه ی ملی در بین خبرنگاران " ترویج علم در ایران —2014 " در خصوص اهمیت پرواز اول انسان به فضا در مصاحبه ای با اسپوتنیک فارسی شرح میدهد:

 
همانطور که آقای برزو ذکر کردند ، پرواز یوری گاگارین نه تنها شکاف سیاسی نیروها در زمین را تغییر داد بلکه صفحه ی جدیدی در تاریخ علم گشود که مهم تر از همه است. دانشمندان ایرانی با شوق و اشتیاق فراوان در اوضاع بسته کشور توانستند به نتایج مهم در زمینه فضانوردی به طور مستقل دست یابند. ایران توانست به ششمین کشوری تبدیل شود که جانداران را به فضا می فرستد. این پرواز زیر مداری موشک " کاوشگر —3" با کپسول بیولوژیکی بود که در آن موش ، لاک پشت و کرم ها قرار داشتند. کپسول بیولوژیکی با موفقت به زمین بازگشت و این جانداران سالم و سرحال بودند. سازمان هوا فضای ایران همچنین پخش زنده ای از این آزمایش مینی اکولوژیکی پخش کرد. همچنین ایران توانست با موفقیت کپسول هایی همراه با پستانداران را به فضا بفرستد. 28 ژانویه سال 2013 رسانه های ایرانی اطلاع دادند که " کپسول زندگی" به همراه میمون در قفس با نام آفتاب با موشک حامل به مدار دور زمین فرستاده شد و با موفقیت بر روی موشک زیر مداری " پیشگام" در ارتفاع 120 کیلومتری فرود آمد.
سیروس برزو معتقد است که پایه و اساس موفقیت فضانوردان ایرانی به واسطه ی ارتباط تنگاتنگ با متخصصین روسی است:


تنها دانشجویان نیستند که به هوافضا علاقه مندند. بمب اطلاعاتی واقعی در سال 2010 بیانیه رئیس جمهور آن وقت ایران یعنی محمود احمدی نژاد در خصوص تلاشش برای تبدیل شدن به فضا نورد ایرانی بود. به گفته ی آقای احمدی نژاد برای اینکار 5 سال زمان نیازمند است.
به گفته ی مورخ فضانوردی سیروس برزو ، این بیانیه ها کاملا از روی هیجان و شتابزده بودند. ایران در آن زمان تنها سعی داشت از تحریم ها رهایی یابد که در بسیاری موارد مانعی در روند توسعه ی علم بوده و تبادل تجربه با متخصصین خارجی را محدود می ساخت. اما اکنون برای برنامه های فضا نوردی ایرانی درهای جدیدی باز شده اند. آقای برزو می گوید:


در پایان مصاحبه آقای سیروس برزو به همه روز فضانوردی را تبریک گفته و خاطر نشان نمود که بدون میهن پرستی و از خود گذشتگی،انسان قادر نخواهد بود فضا را تسخیر نماید:

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала