سهمیه دانشجویان تاجیک

© Sputnik / Aleksei Filippovمرکز عالی آموزش روسیه
مرکز عالی آموزش روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
برنامه آموزشی روسیه از تقاضای زیادی در تاجیکستان برخوردار است.

در تاجیکستان امتحانات ورودی مراکز عالی آموزشی روسیه برگزار شد. فارغ التحصیلان مدارس تاجیکستان  سعی کردند  یکی از  700 جای بودجه ای را بدست آورند  که مسکو برای دوشنبه  در نظر گرفته است.  روس های ساکن تاجیکستان  نیز در امتحانات شرکت داشتند.  عالم فصح الدینوف خبرنگار « سپوتنیک»  در این خصوص گزارش داد.

نصیبا امانبایووا برای ورود به دانشگاه سنت پطربورگ تلاش می کند.  این دختر تاجیک در آرزوی آن است که دیپلمات بشود.  او  رشته « مناسبات بین الملل» را انتخاب کرده است.  او به زبان انگلیسی تسلط دارد و در دانشگاه زبان اسپانیولی را به عنوان زبان  دوم انتخاب خواهد کرد.  فعلا باید امتحان ورودی را از سر بگذراند.

—   دلم می خواهد زبان های مختلف را یاد بگیرم و به کشورهای مختلف سفر کنم. به این دلیل رشته  مناسبات بین الملل را  انتخاب کردم.

 خانواده نصیبا برای حمایت از او  به  محل برگزاری امتحانات آمدند.  روسلان امان بایف، پدر نصیبا گفت که  قبل از امتحانات ورودی  با دقت دانشگاه و  رشته تحصیلی را انتخاب کردیم.

—   تحصیل در سنت پطربورگ آرزوی  نصیباست. ما حتی سفری به سنت پطربورگ داشتیم.  از مراکز آموزشی  دیدن کردیم  و خیلی از آنجا خوشمان آمد. می خواهیم دختران همانا در یکی از مراکز عالی آموزشی سنت پطربورگ درس بخواند.

امتحانات ورودی  مراکز عالی آموزشی روسیه  بصورت یک امتحان  عمومی  برگزار می شود که حاوی تمام سوالات  دوره های  اصلی آموزشی  مدارس است.

ولادیسلاو کورنوشکو  رئیس نمایندگی  آژانس فدرال  همکاری  روسیه در تاجیکستان در این خصوص گفت: کنکور به شکل جدید برگزار می شود.  وزارت آموزش و پرورش روسیه همراه  آژانس همکاری روسیه  پورتال جدیدی را  طراحی کرد.  علاقمندان تحصیل در مراکز عالی آموزشی روسیه  در تاجیکستان می توانند از طریق این پورتال تقاضا و مدارک ضروری و عکس خود را ارسال کنند.  سطح  دسترسی به این امتحانات  در سراسر تاجیکستان افزایش یافت و به این دلیل تعداد داوطلبان نیز بیشتر شد.  اگر سال گذشته  2400 نفر در این امتحانات شرکت کردند  در سال جاری تعداد آنها دوبرابر شده است.  بیش از  5 هزار و 200 نفر تقاضای خود را  برای تحصیل در دوره های مختلف  تحصیلی — لیسانس، فوق  لیسانس ، دکترا و تخصصی ارسال کردند.

مانند سال گذشته  به داوطلبان اجازه داده شد 6 مرکز آموزشی را انتخاب کنند که در هر یک عناصر فدرال نباید بیش از سه مرکز آموزشی انتخاب شود.  در مسکو و سنت پطربورگ  فقط دو مرکز عالی آموزشی انتخاب  می شود.  تمام رشته ها  مطابق با درخواست  تاجیکستان معرفی شده اند.

—  تخصص های پیشنهادی  روسیه به درخواست  وزارت آموزش و علم  تاجیکستان تنظیم شده اند. برنامه آموزشی روسیه از تقاضای زیادی در تاجیکستان برخوردار است.

 داوطلبانی که نتوانند  در این کنکور از سهمیه بودجه ای استفاده کنند از یک امکان دیگر تحصیل در مراکز عالی آموزشی روسیه برخوردار خواهند شد.  نمایشگاه  بین المللی  آموزش عالی روسیه در تاجیکستان  جریان دارد.  نمایندگان 42  دانشگاه از تمام عناصر فدرال روسیه در آن شرکت دارند. در این نمایشگاه شرایط پذیرش  توضیح داده می شود و   امتحانات ورودی برای داوطلبان برگزار می شود.  در سال گذشته پس از برگزاری چنین نمایشگاهی بیش از 2 هزار نفر  از جوانان تاجیکستان تحصیل خود در  مراکز عالی آموزشی روسیه را آغاز کردند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала