تنظیم زوج یوآن – دلار

© Fotolia / Zhz_akeyارز ملی چین و آمریکا
ارز ملی چین و آمریکا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اوضاع اقتصادی بحد کافی نگران کننده است.

گرایش  کاهش ارز یوآن  باعث تغییر  تقویت شدید آن شد.  این امر مانع از خروج سرمایه  خواهد شد و به افزایش  رزرو ارزی  چین می انجامد.

 همانا  فرار سرمایه گذاران از کشور و  کاهش ذخیره  ارز در چین، باعث آن شد  تا بانک مرکزی چین به تنظیم  نرخ ارز  یوآن  جهت تقویت آن  بپردازد. در نتیجه  نرخ متوسط تبدیل ارز در بانک مرکزی  چین در سطح 6,4585 یوآن در ازای یک دلار تنظیم شد.   قبلا بانک مرکزی چین  15 ماه فوریه، یوآن را  تقویت کرده بود و  نرخ تبدیل  یوآن نسبت به دلار را در سطح 6,5118 تعیین کرده بود که  باعث افت ارزش یوآن شد.

نرخ تبدیل یوآن  همچنان باعث نگرانی  محافل مالی جهان می شود.   مقامات عالی کشور  اطمینان می دهند که نه بانک مرکزی چین، بلکه  بازار،  تغییرات در ارزش یوآن را  کنترل می کند.  سی جین پین، رئیس جمهور  چین  در  نشست  امنیت هسته ای  در واشنگتن  که طی آن با باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا دیداری داشت  این مهم را مورد تأیید قرار داد و گفت  چین قصد ندارد دست به تنزل ارزش  یوآن  جهت تحریک صادرات  در شرایط  کند شدن  آهنگ رشد  اقتصاد جهانی  بزند.

نیکیتا ماسلِنیکوف کارشناس  انستیتوی رشد معاصر  در این خصوص گفت: بازیگران  بازارهای جهانی  ریسک و خطرات  مالی،  بازار ارزی  چین را به عنوان  یک مسأله جهانی  و شاخص افت  احتمالی  سطح اقتصاد در  رکود  جهانی سال 2016 میلادی  در نظر می گیرند.  چنین روحیاتی هم اکنون زیاد مشاهده می شود.  از اینرو  اعلامیه های  هر چه بیشتری  در  سطح رهبری  و  مسئولان  عرصه بانکی  — مالی  در باره ثبات یوآن صادر می شود.  اوضاع بر طبق بسیاری از  شاخص های    اقتصادی  بحد کافی نگران کننده است. در اینجا نکته مهم  کند شدن رشد اقتصادی چین نیست.  این یک روند طبیعی است ، زیرا کشور مصمم است  به مدل دیگر  رشد اقتصادی گذار کند.  اما مسأله  آن است  که هر گامی که در  راه  اصلاحات ساختاری برداشته می شود هر چه بیشتر ضعف سیستم  مالی چین را آشکار می سازد. از اینرو  دیگر بازیگران بازار نمی توانند  اطمینان داشته باشند که  نگرانی و ترس آنها  برطرف خواهد شد.

 پیداست  تغییرات شدید نرخ یوآن در آینده نزدیک  با وجود تلاش های  سیاستمداران و  بانک مرکزی چین،   ادامه خواهد یافت.  این یک مسأله جهانی است.  از اینرو سی جین مین، رئیس جمهور چین در دیدار با باراک اوباما  رئیس جمهور آمریکا  از بزرگترین  اقتصاد های جهان — آمریکا و چین  خواست سطح  هماهنگی  سیاست های  اقتصادی  را افزایش بدهند  تا بتوان  به پایداری و  توازن رشد اقتصاد  جهانی دست یافت.  اگر این گرایش  در سطح انتظار  پیشرفت کند،  رفتار زوج «  یوآن — دلار» نیز آشکارتر خواهد شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала