جاذبه های گردشگری تاجیکستان

© Sputnik / N. Kozlovskiyپامیر تاجیکستان
پامیر تاجیکستان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پامیر» و قله «فان» دو مسیر جالب گردشگری هستند.

 به ارزیابی  آژانس های گردشگری روسیه، تابستان سال جاری، حدود 30 هزار  گردشگر  از روسیه در تاجیکستان استراحت خواهند کرد. در دوشنبه  از شنیدن این خبر خوشحال شدند. در عین حال اعلام شد  که  تعداد گردشگران روس که مایل به سفر به قرقیزستان هستند سه بار  بیشتر است. عالم فصح الدینوف خبرنگار « سپوتنیک»  در دوشنبه  در این خصوص گزارش  داد.

 بسته شدن مسیر ترکیه برای  بسیاری از گردشگران روسیه،  آسیای  میانه را  جذاب می کند.  به گفته آژانس های توریستی،  در سال جاری  دست کم 400 هزار نفر از شهروندان روسیه  در  جنوب استراحت خواهند کرد.  محبوب ترین کشور — قرقیزستان — است.  تاجیکستان در آخرین ردیف فهرست رتبه بندی قرار دارد.  بعید است  باصطلاح گردشگران « تنبل» — دوستداران  استراحت در ساحل — به آنجا بروند.  اما جمهوری تاجیکستان از خودویژگی خاص خود برخوردار است.  تاجیکستان برای مهمانان  فعال — دوستداران کوهنوردی ، عکاسی و قایق سواری- جذاب است.  دو مسیر برای آنها جالب خواهد بود —  پامیر — مرتفع ترین  قله در کشورهای همسود  و  « قله فان».

بهره الدین ایسام الدینوف  رئیس سازمان  « مرکز توسعه گردشگری» در این خصوص گفت:

تاجیکستان  بتدریج وارد  فهرست  جذاب توریستی برای گردشگران  روسیه می شود.  دو مسیر — پامیر و  « فان» برای گردشگران روسیه جالب خواهد بود.  مساحت پامیر   بیش از « فان» است و به نظر می رسد که گردشگران بیشتری به آنجا سفر می کنند، در حالی که تعداد گردشگران در « فان» در  هر کیلومتر مربع بیشتر است.

تابستان سال جاری حدود 30 هزار گردشگر روسیه به تاجیکستان سفر خواهند کرد. به گفته کارشناسان همین تعداد بطور  انفرادی به تاجیکستان سفر خواهند کرد. این گردشگران بخوبی با مسیرهای  توریستی آشنا هستند و  به امنیت خود اطمینان دارند.  یوری  بایکوفسکی،  کوهنورد و متخصص روسیه یکی از آنهاست.  او متولد دوشنبه است.  اوایل  دهه 1990 میلادی به  مسکو نقل مکان کرد ولی هر تابستان گروهی از دوستداران  کوهنوردی را همراهی می کند.  به گفته وی، تاجیسکتان حتی از یک دهم  گردشگران روسیه که  مایل به سفر به کشور هستند  پذیرایی نمی کند.  یکی از دلایل، خدمات ضعیف و بلیط گران هواپیماست.

  کارشناس یکی از  گزینه های  رفع این مشکل را  پیشنهاد کرد:  اگر آنها می خواهند گردشگران به آنجا سفر کنند، باید پروازهای ویژه گردشگری با بلیط ارزان را به آنها پیشنهاد کنند.  حتی اگر  چندان راحت نباشد، اما ارزان باشد.اگر گردشگر بتواند ثابت کند که برای گردش  می رود  پس باید به او کمک شود.  گردشگر  برای خرج کردن پول  به آنجا می رود که  این پول  به رشد و توسعه زیرساخت  کشور کمک خواهد کرد.  هم اکنون دولت کمکی به این عرصه نمی کند، گردشگر می تواند کمک کند. پس برای توریست ها باید شرایط  ضروری ایجاد شود.  قیمت بلیط هواپیما باید ارزان باشد. می توان از کمپانی های هواپیمایی « چارتر» استفاده کرد  تا آنها بتوانند  قیمت پرواز را کاهش بدهند.  قیمت واقعی بلیط باید 15 هزار روبل باشد. از  21 تا 30 هزار  روبل قیمت هر بلیط هواپیما  غیر واقعی است.  ساختارهای گوناگون با افزایش قیمت بلیط،  سهم خود را  دریافت می کنند.  در این عرصه باید برنامه دولتی  معرفی شود و  افرادی که  با سوء استفاده از این رشته  کسب درآمد غیر قانونی می کنند باید مجازات شوند.»

 شرایط جغرافیایی تاجیکستان با  مناظر سوئیس و نپال قابل مقایسه است.  این جمهوری قادر است تا یک میلیون گردشگر در سال را پذیرا شود.  تحلیلگران معتقدند که در سال جاری تاجیکستان می تواند بخشی از گردشگران روسیه را بسوی خود جذب کند.  بدین منظور دوشنبه باید  برخورد خود  به رشته گردشگری را تغییر بدهد  و برای پذیرایی از مهمانان خارجی آماده بشود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала