سوراخ مافوق سنگین سیاه

© REUTERS / The SXS Projectسوراخ های سیاه در فضا
سوراخ های سیاه در فضا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزن سوراخ سیاه جدید 17 بار بیش از وزن خورشید است.

به گزارش « ناسا»  متخصصان  یک سوراخ مافوق سنگین  را در گیتی کشف کردند که وزن آن 17 بار  بیش از وزن خورشید است. این سوراخ عظیم  نه فقط به دلیل وزن  زیاد خود، بکه  محل قرار داشتن آن  در مرکز بیضوی  NGC 1600  کهکشان  جلب توجه کرد. این مرکز در محل « کم جمعیت» گیتی  در 200  میلیون سال نوری از زمین قرار دارد.

چان پیما،  محقق ارشد  دانشگاه  برکلین در کالیفرنیا گفت: «  پیدا کردن  سوراخ عظیم سیاه در  ناحیه « پر جمعیت»  کهکشان  قابل انتظار  است و چیزی شبیه  دیدن آسمانخراش در « مانهتن» است، اما  کشف چنین سوراخ سیاه بزرگی  در  محل « کم جمعیت»  به همان اندازه دیدن آسمانخراش  در  شهرهای کوچک  کمتر قابل انتظار است».

به عقیده متخصصان این سوراخ سیاه بزرگ بر اثر  ادغام  دو سوراخ سیاه بزرگ  درست شده است.  افزایش وزن آن در آینده به حساب بلعیدن گاز هایی  رخ خواهد داد  که در نتیجه  تصادم کهکشان ها  تولید خواهد شد.

به گفته « ناسا»  این کشف « می تواند گواه  آن باشد که اینگونه اجسام بزرگ در  گیتی  آنطور که قبلا فرض می شد، آنقدر ها هم کمیاب نیستند».  نتایج پژوهش های مستند  که با کمک  تلسکوپ فضایی « هابل»  و رصدخانه «  جمینی»  دریافت شده اند در  مجله « طبیعت» منتشر شدند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала