گزارش و تحلیل

پایگاه نیروی دریایی روسیه در کوریل

© Sputnik / Sergei Krasnoukhovجزیره « ایتوروپ» در کوریل
جزیره « ایتوروپ» در کوریل - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ژاپن نگران برنامه های روسیه در کوریل جنوبی است.

به گفته سرگی شویگو  وزیر دفاع روسیه، روسیه  حضور نظامی خود در خاور دور را گسترش می دهد. در ماه آوریل،  متخصصان  ناوگان  اقیانوس آرام جهت استقرار پایگاه نیروی هوایی روسیه  به بررسی این منطقه  و جزایر کوریل پرداختند.

—  هم اکنون  تجدید  تسلیحات برنامه ریزی شده واحدهای مستقر در جزایر کوریل جریان دارد.  در سال جاری مجموعه  موشکی ساحلی «  بال» ، « باستیون» و  مجموعه  پهپاد های نسل جدید « اِلِرون —3» در آنجا مستقر خواهد شد.  در ماه آوریل  ملوانان  نیروی دریایی  اقیانوس آرام شناوری سه ماهه  در جزیره  « بالشوی کوریل» را آغاز خواهند کرد.  هدف اصلی —  بررسی امکان استقرار  ناوگان  اقیانوس آرام در آنجاست.

 اعلامیه  وزیر دفاع روسیه مورد توجه ژاپن و آمریکا قرار گرفت.  ژاپن نگران آن است که تأسیسات جدیدی  در کوریل جنوبی مستقر شوند. آمریکا که منطقه آسیا — اقیانوسیه برای آن کشور یک منطقه مهم استراتژیک است، ممکن است ایجاد  پایگاه های نیروی دریایی  روسیه در جزایر کوریل را چالشی برای خود به حساب آورد.

برنامه  تقویت  قدرت  دفاعی  کوریل با  افزایش امکانات نظامی ژاپن در ارتباط است.

لئونید ایواشوف  رئیس آکادمی  مسائل ژئوپلیتیکی  در این خصوص گفت: با حذف سلاح هسته ای،  امکانات  ضربتی  ژاپن برتر از واحدهای  نظامی و نیروی دریایی  اقیانوس آرام روسیه است.  اطلاعاتی در دست است که ژاپنی ها نه فقط روی  فناوری موشکی  و برنامه  های  فضایی کار می کنند، بلکه به فکر طراحی  برنامه های هسته ای هستند.  به نظر من در آینده، به  تکامل و توسعه  تسلیحات  مدرن خواهند پرداخت که  جزء هسته ای  نیز خواهد داشت هر چند اینگونه کارها بطور مخفیانه انجام خواهد شد.

آلکسی پودبِرِزکین  رئیس مرکز  پژوهش های نظامی — سیاسی  انستیتوی  روابط بین الملل روسیه در این خصوص گفت: در کشورهای آسیا — اقیانوسیه در سال های اخیر  هزینه های نظامی  افزایش زیادی  داشته است.  طی 10 سال اخیر،  این مخارج دو برابر شده است. بعضی از کشورها با شدت تمام در حال ساخت  کشتی های  نظامی هستند.  معلوم نیست در صورت بروز تشنج  در رابطه با اختلافات ارضی  در این  منطقه رفتار آنها چگونه خواهد بود.  فکر نمی کنم این وضع به  درگیری های  نظامی  آشکار بیانجامد اما در این باره  صحبت می شود.  آنچه به پایگاه نیروی  دریایی روسیه  در جزایر کوریل مربوط می شود،  اولا هنوز در   خصوص این مسأله هنوز بطور نهایی   تصمیمگیری نشده است. دوما مرز  آبی روسیه و ژاپن  خیلی وسیع است  و در دو سوی مرز  فعالیت های نظامی جریان دارد و هیچ یک از طرفین به یکدیگر  اعتماد ندارد.  اینکه بین روسیه و ژاپن  پیمان صلح به امضا نرسیده است  و  مناسبات نرمال  حسن همجواری وجود ندارد — غیرعادی است.  همکاری  نظامی — فنی  بین دو کشور  عادی  می بود.  روسیه و ژاپن بارها این موضوع را عنوان کردند  اما کمتر کاری برای رسیدن به این هدف انجام شده است.

دسامبر سال  2015  روسیه  ساخت و  احیای  زیربنای  شهرهای نظامی در جزایر « ایتوروپ» و « کوناشیر» را  آغاز کرد.  انتظار می رود  که در ماه آوریل  رزمایش  نیروی دریایی اقیانوس آرام  روسیه   آغاز شود که سه ماه ادامه خواهد یافت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала