لوندستریم، جاز من روسی با ریشه چینی

© Sputnik / Maksimovآهنگساز و رهبر ارکستر ، اولگ لوندستریم، جاز من روسی
آهنگساز و رهبر ارکستر ، اولگ لوندستریم، جاز من روسی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
جاز در اتحاد شوروی ممنوع بود.

 در روسیه صدمین سالگرد اولگ لوندستریم برگزار می شود.  این موسیقی دان را  افسانه جاز روسی می نامند.  ارکستر لوندستریم به عنوان  قدیمی ترین  ارکستر جاز وارد کتاب رکوردهای گینس شده است.  در سال 1994 ارکتسر لوندستریم رکورد برقرار کرد.  اما  خود ویژگی این ارکستر  فقط با تاریخچه آن مرتبط نیست.  سرنوشت  غیر عادی  بنیان گذار آن  نقش خاصی در شهرت این ارکستر بازی کرده است.  اولگ لوندستریم  26 سال از عمر خود را در چین گذراند.

 اولگ لوندستریم  2 آوریل  سال 1916 میلادی در  « چیتا»  در خانواده معلم ژیمنازیوم متولد شد.  یکسال بعد  ایگور فرزند دوم  بدنیا آمد که او نیز بعد ها موزیسین شد.  در سال 1921  خانواده به چین نقل مکان کرد. در آنجا شغل معلم فیزیکی  در مدرسه  متوسطه «خاربین» به وی پیشنهاد شد.  روس ها در آن زمان زیاد بودند. اولین گروه روس ها  بهار سال 1898 میلادی، در زمان آغاز ساخت  خط راه آهن  چین شرقی،  در آنجا ساکن شدند. همانا به دلیل  ساخت این خط راه آهن شهر « خاربین»  تأسیس شد.

در خاربین، اولگ لوندستریم  مدرسه متوسطه را به پایان رساند  و وارد انستیتوی پلی تکنیک شد. همزمان در مدرسه موسیقی در کلاس ویلون  تحصیل می کرد.  یک بار که برای مهمانی دانشجویی  صفحه گرام ها را نگاه می کرد، به صفحه گرام آثار موزیکال ارکستر  دوک الینگتون برخورد که در آن زمان مشهور نبود.  اثر موزیکال «  جنوب قدیمی عزیز» نام داشت.  این ملودی  اولگ لوندستریم را آشفته و دگرگون کرد.  این ملودی تأثیر زیادی هم بر  دوستان او گذاشت. همه آنها از خانواده های  متخصصان شوروی بودند که در خاربین کار می کردند.  نوازندگان آماتور تصمیم گرفتند  ارکستر جاز خود را  تشکیل بدهند و رهبر ارکستر را انتخاب کنند. همه به اولگ لوندستریم رأی دادند.

 در زمان شکلگیری ارکستر  در سال 1934 میلادی، 9 نفر  عضو آن بودند.  نوازندگان جوان در مجالس دانشجویی  و رادیوی خاربین هنرنمایی می کردند.  در سال 1936 میلادی  در اوج شهرت  ارکستر به شانگهای منتقل شد. در شهر بندری که خارجیان در آنجا زیاد بودند،  فعالیت حرفه ای او آغاز شد.  هتل «  یانتزی» اولین محل کار او بود  و بعد  سالن رقص « ماژِستیک».  شهرت  ارکستر جاز روسی هر روز بیشتر می شد.  اوج شهرت — دعوتنامه هنرنمایی در« پارامونت»  معتبرترین  سالن  رقص شانگهای بود.  تا آن زمان 14 نفر  عضو این ارکستر بودند.  اولگ لوندستروم رهبر ارکستر بود.  روزنامه های شانگهای  او را « سلطان  جاز خاور دور» می نامیدند.

دوره چینی زندگی  و کار هنری اولگ لوندستریم  در سال 1947 به پایان رسید.  ارکستر  با تمام اعضای خود سحرگاه یکی از روزهای  ماه مه بسوی وطن حرکت کرد.  موسیقی دانان  مصمم بودند  عشق و علاقه به جاز را در وطن خود برانگیزند.  ولی آنها را به مسکو راه ندادند.  بعد ها آنها فهمیدند  که جاز به عنوان  یک جهت موزیکال در اتحاد شوروی پذیرفته نمی شود.  آنها در قازان مستقر شدند.  انتخاب قازان با  علاقه شدید  اعضای ارکستر به ادامه تحصیل  مرتبط بود.  در قازان کنسرواتوآر  بود.  اولگ لوندستریم  کنسرواتوآر را در رشته «  رهبر ارکستر سمفونیک» به پایان رساند. از آن  به بعد او همیشه با چوب های رهبری روی صحنه ظاهر می شد که برای جازمن یک چیز غیر عادی بود.

 چند سال  فعالیت نیمه مخفی ارکستر ادامه یافت.  در سال 1956 میلادی،  این ارکستر از مقام رسمی برخوردار شد و بلافاصله به سفرهای هنری پرداخت.  در زمان  حیات اولگ لوندستریم، ارکستر « بیگ بِند»  او به بیش از 300  شهر اتحاد شوروی  سفر هنری داشت  و بارها به کشورهای خارجی از جمله چین سفر کرد.  در زمان آخرین سفر هنری به شانگهای در سال  2001 میلادی  اولگ لوندستریم توانست خانه  ای را پیدا کند که از سال 1936 تا 1947 میلادی در آنجا زندگی کرده بود.  به اعتراف موسیقی دان، سالهای جوانی اش در شانگهای، بهترین سال های زندگی او بود.

 اولگ لوندستریم  علایق متفاوتی داشت.  در چین  در دو رشته تحصیلات عالی کسب کرد  واگر موسیقی را انتخاب نکرده بود،  مهندس  عمران شده بود.  او به چند زبان از جمله چینی  مسلط بود.  اولگ لوندستریم که خود فرزندی نداشت  وقتش را با  لئونید برادرزاده اش می گذراند. به گفته لئونید، عموی  مشهورش خیلی چیزها در باره  چین برایش تعریف کرد  و  دوست داشت تکرار کند که مهربان تر از چینی ها هیچ کس دیگر در هیج کجای دنیا وجود  ندارد.

لئونید لوندستریم در این خصوص گفت: از اینرو چین برای من  یک کشور خودی است.  چینی ها برای من آدم های بیگانه نیستند، آنها  مثل خود ما ساده و قابل  فهم هستند. عمو برایم تعریف کرد که یکبار با دوستانش  سوار بر دوچرخه تمام  حومه خاربین را گشت زدند.  کلبه ای دید که کشاورزان با اینکه خودشان چیزی برای خوردن نداشتند   پسر بچه های روس را  گرسنه نگذاشتند.

اولگ لوندستریم  در سال 2005 میلادی چند ماه قبل از  رسیدن به سن 90 سالگی  بدرود حیات گفت.  خاندان جازمن مشهور  با مرگ او به خط پایان نرسید.  اخلاف  ایگور برادر کوچکتر اولگ — پسرش لئونید و  نوه اش  پطر- نوازندگان ویلون شدند.  جالب آن است که سرنوشت  هنری آنها نیز با چین در ارتباط است.  لئونید لوندستریم چند سال به عنوان  استاد کنسرت  در  ارکستر سمفونیک پکن کار کرد  و پطر در سال 2014 میلادی  برنده کنکور  بین المللی  موسیقی ساز های سیمی در خاربین شد.  وقتی ارکستر  اولگ لوندستریم روی صحنه ظاهر می شود  جشن بزرگی برای دوستداران جاز آغاز می شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала