گزارش و تحلیل

مقصر کودتای دولتی در ارمنستان کیست؟

© Sputnik / Kirill Kallinikovپرچم ارمنستان
پرچم ارمنستان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
گروهی به رهبری آرتور واردانیان قصد داشتند اواسط ماه نوامبر سال گذشته دست به کودتا بزنند.

اخبار جدیدی راجع به پروسه تحقیقات درباره خنثی کردن اقدام گروه کودتاگران نوامبر سال گذشته در ارمنستان منتشر شده است. به گزارش سازمان امنیت ارمنستان، هدف اصلی این گروه کودتای مسلحانه بوده. الینا کازاریان جزییات این موضوع را شرح می دهد. وی می گوید:

«گروه مذکور به رهبری آرتور واردانیان قصد داشتند اواسط ماه نوامبر سال گذشته دست به کودتا بزنند. ارگان های اجرایی کشور و از جمله محل اقامت رییس جمهور، مجلس، دادگاه قانون اساسی و همچنین برج تلویزیونی کشور از مناطق اصلی این اقدام مسلحانه بود. این گروه از ماه سپتامبر تا اکتبر تحت نظر نیروهای پلیس بودند. آنها از شماره های مختلف برای تماس بین خود استفاده می کردند. شماره ها ثبت شده بودند و گفتگوها شنود می شدند. نیروهای پلیس یک نقشه شهر ایروان با نقاط مشخص شده و همچین پل ها و چهارراه هایی را در محل اختفای گروه پیدا کردند. در نقاط مشخص شده نیروهای گروه مانع از کمک رسانی می شدند. علاوه براین بعد فیلم هایی بدست آمده که گروه قصد داشته بعد از اشغال برج تلویزیونی به نمایش درآورد. نامه ای هم به زبان انگلیسی پیدا کرده اند که باید به تمام سفرای حاضر در ارمنستان ارسال می شد و از آنها برای ملاقات درروز بعد از کودتا و تشریح اوضاع دعوت به عمل می آمد.»

آرتور واردانیان معاون اول رییس اداره تحقیقات سازمان امنیت ارمنستان بوده. میکاییل آمبارتسویان رییس گروه تحقیقات خاطر نشان می کند که او مدت زیادی را در خاورمیانه به سر برده و در سوریه نیز بوده است. آمبارتسونیان می گوید: «همانطور که می دانید، آرتور واردانیان مدتی در لبنان و سوریه بوده و بعد از شرکت در برخی عملیات ها، به ارمنستان آمد و از اول آوریل 2015 به عملی ساختن اهداف خود پرداخت. ما در حال انجام تحقیقات در مسیرهای خارج از کشور هستیم و من فکر می کنم که برای این سخن دلایلی هم وجود دارد. امروز به نظر من نباید هیچ چیز را از نظر دور کرد، در پایان مراحل تحقیقات، پاسخ این سوالات را پیدا می کنیم».

میکاییل در پاسخ به سوالات روزنامه نگاران در خصوص سوء قصد به رییس جمهور ارمنستان می گوید که برخی اعضای گروه پیشنهاد سوء قصد را داده بودند، اما رهبر گروه آن را نپذیرفته بود. صحبت از سوء قصد به هواپیمای رییس جمهور در منطقه فرودگاه «زوارتنوس» نیز بوده.

تحقیقات اولیه انجام گرفته و منبع مالی پیدا شده است. به گفته نماینده سازمان امنیت ملی ارمنستان، این شخص در ارمنستان حضور دارد و کارهای خود را از همینجا پیگری می کند. او را متهم اعلام کرده اند، اما نام او به دلایل امنیتی اعلام نمی شود. نزدیک به 65 هزار دلار برای این عملیات تخصیص داده شده. میکاییل آمبارتسومیان اطلاعاتی نیز درباره سلاح هایی داد که از گروه مسلح ضبط  شده است. وی می گوید: «ما امروز متوجه شده ایم که سلاح ها از کجا به دست آمده اند و چه مبلغی برای هر سلاح پرداخت شده. افرادی که در معامله اسلحه دخیل بوده اند را شناسایی کرده ایم و تحت بازداشت هستند. سلاح ها از زمان جنگ قره باغ و حتی سال های نود درگیری های بعد از فروپاشی شوروی باقی مانده است».

33 نفر در این جریان دست داشته اند. 22 نفر اکنون در بازداشت بوده و 5 نفر در جریان تحقیقات آزاد شده اند. تحقیقات اولیه بعد از 2 تا 3 ماه دیگر به پایان می رسد. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала