گزارش و تحلیل

لیزرهای روسی و نجات از سل

© Fotolia / Losevsky Pavelلیزر در آزمایشگاه
لیزر در آزمایشگاه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در سال 2014، 9 میلیون و 600 هزار مورد ابتلا به بیماری سل به ثبت رسید.

در این روزها  روز جهانی مبارزه با بیماری سل برگزار شد.  مطابق با داده های  سازمان بهداشت جهانی، در سال 2014 میلادی ، 9 میلیون و 600 هزار  مورد ابتلا به بیماری سل  به ثبت رسید. و یک میلیون و500 هزار نفر بر اثر این بیماری مسری جان سپردند. بیماری سل  مانند ایدز  دلیل اصلی مرگ و میر است.  روسیه می تواند  وسلیه نجات از این بلا را  پیشنهاد کند.

برای درمان بیماری سل از انواع روش ها استفاده می شود —   استفاده از دارو و جراحی.  روش لیزری درمان نیز وجود دارد که اساس آن را تأثیر ضد باکتری  پرتو  ماورای بنفش تشکیل می دهد.  الکساندر پروخوروف دانشمند روسیه و برنده جایزه نوبل  سال 1964 در رشته فیزیک  و  بنیان گذار  لیزر کاربردی  در طب  25 سال پیش طراحی این روش را آغاز کرد.

مهم انتخاب  صحیح  موج لیزر است.  متخصصان روسیه  ثابت کردند که باکتری سل- « کخ» تحت کوتاهترین  طول موج  از بین می رود و  متخصصان از  انستیتوی فیزیک عمومی  به نام « پروخوروف»  وابسته به آکادمی علوم روسیه  همراه  همکاران استونی خود،  در سال 2003 میلادی  دستگاه بی نظیر لیزری برای  درمان بیماری سل  تحت عنوان «  ماریا» را ساختند. آزمایشات انجام شده  در  انستیتوی مرکزی  سل آکادمی علوم روسیه در سال 2005 میلادی،  در 8 درصد موارد  پس از درمان لیزری نتایج مثبت نشان دادند. این نتیجه بسیار خوبی است.  بعلاوه پژوهش ها نشان دادند که بیمار سلی پس از درمان با کمک لیزر دیگر ناقل این بیماری نخواهد بود. با وجود  نتایج عالی،  این طرح متخصصان روسیه  هنوز بطور گسترده  رواج نیافته است و فقط در بعضی از  مراکز پزشکی  روسیه  همراه با داروهای مخصوص در درمان این بیماری  بکار می رود.

 

گنادی کوزمین  یکی از طراحان این روش درمان  و رئیس آزمایشگاه پدیده های رزونانس انستیتوی فیزیک عمومی  به نام پروخوروف در مصاحبه با آنا اورالووا  خبرنگار « سپوتنیک» گفت: ما در رشته درمان  و تشخیص  بیماری های عفونی با روش لیزر  کار می کنیم. انجام این کار ضروری است ، زیرا  درمان دارویی  به  مرحله فاجعه باری نزدیک می شود. انسان   و میکروب ها به آنتی بیوتیک ها عادت می کنند ، وضعیتی بروز می کند که آنتی بیوتیک ها بی تأثیر خواهند بود. باید در بین آنتی بیوتیک ها نوعی انتخاب شود که بتواند بر  بیماری  و میکروب هایی که در بدن شما  لانه کرده اند تأثیر بگذارد.

گنادی کوزمین  معتقد است که  برای بشریت  راه دیگری به غیر از استفاده از  روش لیزری درمان باقی نمانده است.  به دلیل  وجود انواع مختلف  امواج لیزری،  از این روش می توان  عملا در درمان  تمام بیماری ها استفاده کرد. در روسیه از لیزر علاوه بر درمان سل در درمان پسوریازیس، عفونت گوش میانی، بیماری های برونش و جراحی زنان و زایمان، برونکوسکوپی کودکان استفاده می شود.

—  چرا  همیشه از سل صحبت می شود؟ زیرا  ما در ابتدا می خواستیم  بیماری های  سخت را درمان کنیم. اما از این روش می توان در درمان هر گونه  فرایند التهابی استفاده کرد. وقتی در  سخت ترین  مورد سل — سل کاورنو-   با کمک فیبر  وارد حفره کاورنو  می شویم راهنماهای ویژه ای لازم است  که ایجاد تابش پراکنده کند.  ما این « راهنماها» را ساختیم. در انستیتوی ما  مرکز  فیبر نوری وجود دارد.  توانستیم فیبر نازکی  بسازیم که پرتو ماورا بنفش را از خود عبور می دهد. ما می توانیم از طریق بینی و یا  ایجاد سوراخی در  ریه  محل التهاب در داخل عضو را  درمان کنیم.

بر طبق آخرین داده ها، مرگ ومیر بر اثر سل در روسیه  در مقایسه با دهه 1990 دو بار کاهش یافته است، اما سطح کلی ابتلا به این بیماری  همچنان بالاست.در روسیه در سال 2014 میلادی  136168 مورد ابتلا به سل به ثبت رسید.  تعداد چنین مواردی در ژاپن در سال 2014 میلادی 19615 مورد بود.  از اینرو انستیتوی لیزر  « پروخوروف» هنوز کارهای زیادی در پیش دارد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала