آکادمی سوئد فتوای خمینی درباره قتل سلمان رشدی را محکوم کرد

© AFP 2023 / GERARD JULIENSalman Rushdie
Salman Rushdie - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آکادمی سلطنتی سوئد که جایزه نوبل ادبیات را اعطا می کند، فتوای 27 سال قبل آیت الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی حاوی حکم اعدام سلمان رشدی به خاطر نوشتن کتاب آیات شیطانی را مورد نکوهش قرار داد.

به گزارش روزنامه واشینگتن پست، واکنش آکادمی سلطنتی سوئد به دنبال افزایش جایزه اعدام سلمان رشدی به میزان 600 هزار دلار در ایران صورت گرفت.
در بیانیه آکادمی سلطنتی سوئد گفته می شود:" صدور حکم اعدام برای نوشتن یک اثر ادبی به منزله نقض ناهنجار آزادی بیان است. اصل استقلال ادبیات در برابر کنترل سیاسی دارای اهمیت بنیادی برای تمدن انسانی است و باید از آن در برابر حملات کینه توزان و هواداران سانسور دفاع شودگ.
آکادمی سلطنتی سوئد حفظ حکم اعدام برای سلملن رشدی را مورد نکوهش قرار داده و این را که رسانه های دولتی در ایران از اجازه فراخواندن به خشونت برخوردار هستند، محکوم کرد.
رمان آیات شیطانی ، اثر سلمان رشدی نویسنده هندی تبار تبعه بریتانیا در سال 1988 میلادی منتشر شده و با اعتراضات شدید در جهان اسلام روبرو گردید چون آنرا ضد اسلامی دانستند. به دنبال آن آیت الله روح الله خمینی با صدور فتوایی این نویسنده را به مرگ محکوم کرد. یکی از سازمان های دینی در ایران برای قتل سلمان رشدی 2.7 میلیون دلار جایزه تعیین کرد و این مبلغ در سال 2012 به 3.3 میلیون دلار افزایش یافت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала