درگذشت پسر یسنین

© Sputnik / Yuriy Kaverیسنین، شاعر کلاسیک روس
یسنین، شاعر کلاسیک روس - اسپوتنیک ایران
اشتراک
الکساندر یسنین به دلیل سرودن اشعار ضد شوروی به کالینینگراد تبعید شد.

الکساندر  یسنین — بولپین، پسر  سرگی یسنین، شاعر کلاسیک روس  16 ماه مارس در سن 92 سالگی در آمریکا درگذشت.  الکساندر یسنین  شاعر، مدافع حقوق بشر ، فیلسوف  و ریاضی دان بود.  دوستانش  خبر درگذشت  پسر یسنین را به  « اینتر فاکس» خبر دادند.

 یسنین — بولپین  12 ماه مه  سال 1924 در لنینگراد بدنیا آمد.  سرگی یسنین  وقتی پسرش یکسال بیشتر نداشت  درگذشت(رسما  گفته شد خودکشی کرد).

نادژدا  بولپین مادر الکساندر  شاعر و مترجم بود.  در سال 1933، پسر یسنین همراه مادرش به مسکو نقل مکان کرد و در دانشکده مکانیک — ریاضی  دانشگاه دولتی مسکو تحصیلات خود را به پایان رساند و برای کار به اوکراین رفت که در آن  زمان  یکی از جمهوری های اتحاد شوروی بود.

در سال 1949 میلادی  الکساندر  یسنین — بولپین  برای اولین بار  به دلیل سرودن اشعار  ضد شوروی در بیمارستان روانی  بستری شد و بعد به کالینینگراد تبعید شد. در سال 1953 میلادی  او را عفو کردند  اما پنجسال بعد دوباره سر از  کلینیک» ویژه» در آورد.

یسنین — بولپین یکی از قهرمانان  فیلم مستند 2005  تحت عنوان « آنها آزادی را انتخاب کردند» است که به ماجرای جنبش اعتراضی  در اتحاد شوروی  اختصاص داشت. الکساندر یسنین اشعار خود را با نام فامیل مادرش — بولپین در غرب  منتشر می کرد.

در سال 1965 یسنین — بولپین  سازمانده  « میتینگ علنیت»  شد  که اولین  میتینگ  علنی  در شوروی مابعد جنگ بود. معترضان خواهان  علنی بودن دادگاه  آندری سینیافسکی  و یولی دانیئل و احترام به قانون اساسی بودند.

در سال 1968 یسنین — بولپین دوباره  به بیمارستان روانی فرستاده شد و پس از  ترک بیمارستان به آمریکا مهاجرت کرد.  از سال 1989  سفرهای زیادی  به روسیه داشت.

 رادیو « آزادی» یادآور  می شود که همانا یسنین — بولپین  اصطلاح محبوب «علنیت» را به گردش انداخت.  این اصطلاح در متن اعلامیه هایی بود که در  نوامبر سال 1965 در مسکو  پخش شدند.  در اعلامیه از مردم خواسته شده بود به  میدان پوشکین بروند و  از  نویسندگان سینیافسکی و  دانیئل که  « ک.گ.ب» دستگیر کرده بود  حمایت کنند. در اعلامیه هایی  که آلکساندر یسنین — بولپین نوشته بود  چنین کلماتی  وجود داشت: « شهروندان  از   وسیله مبارزه  با  استبداد قضایی برخوردارند —  میتینگ  علنیت».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала