گزارش و تحلیل

کاستی ها در سیستم امنیت ترکیه

© AFP 2023 / Ilyas Akenginمردم ترکیه بعد از انفجار
مردم ترکیه بعد از انفجار - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مردم ترکیه راجع به اقدامات دیرهنگام حکومت و دقیق نبودن محاسبات در تامین امنیت و کار این سازمان صحبت می کنند.

بعد از سومین انفجار ترکیه در پنج ماه گذشته و قربانی شدن 37 شهروند بی گناه، محمود کارااسلان رییس اداره امنیت استان وان به جای ریس موقت اداره امنیت آنکارا قرار گرفت. این جابجایی مهرها با بحث و گفتگوهایی همراه شد. مردم ترکیه راجع به اقدامات دیرهنگام حکومت و دقیق نبودن محاسبات در تامین امنیت و کار این سازمان صحبت می کنند.

سایگی اوزتورک سردبیر ستون آنکارا در روزنامه اپوزیسیون «سوزسو» ضمن گفتگو با خبرنگار رادیو اسپوتنیک به شرح ماجرای تغییر مدیریت سازمان امنیت آنکارا می پردازد.

به گفته وی، دلیل اصلی برای انتخاب رییس اداره امنیت انکارا در این برهه زمانی وجود اختلاف نظرها در این رابطه بین رییس جمهور و نخست وزیر کشور است. وی در ادامه توضیح می دهد: «مدت زیادی است که این کار به خاطر انتخاب فرمانداران در مناطق به تعویق افتاده است. بی شک، این مساله نشان دهنده کاستی های جدی در سیستم است که پروسه انتصاب افراد را به تاخیر می اندازد. نخست وزیر رییس دولت است، پس باید بتواند آزادانه وظایف خود را انجام دهد. اما از آنجا که اختیارات کافی ندارد، برنامه ها مشمول زمان طولانی می شوند. بعد از انفجارهای اخیر در پایتخت کشور، مقامات مجبور شدند در کوتاهترین زمان تصمیم گیری کنند، زیرا در جامعه ترکیه موجی از انتقادات و نارضایتی ها به خاطر خونسردی حکومت بلند شده بود».

به گفته این روزنامه نگار ترک، انتخاب مدیر جدید، نقض قوانین و ضوابط در ساختار اداره امنیت بود. وی توضیح می دهد: «در شهرهای بزرگی همچون آنکارا و استانبول، معمولا مدیران باتجربه را انتخاب می کنند. علاوه بر این، ما شاهد هستیم که مدیر جدید حتی در سطح روسای تراز اول امنیتی هم نبوده. این در حالی است که تعداد کارمندان رتبه اول در اداره امنیت به بیش از 1600 نفر می رسد. آیا واقعا در بین آنها یک نفر مدیر لایق برای اداره آنکارا وجود نداشته؟»

به اعتقاد اوزتورک، اگر نیروهای امنیتی کشور نتوانسته اند از وقوع انفجار پیشگیری کنند، و مدیریت این سازمان وجود مشکل در سیستم امنیتی را انکار می کند، پس همین مساله تایید کننده وجود مشکلات واقعی در سیستم است. روزنامه نگار ترک خاطر نشان می کند که این اواخر جابجایی مهره ها در اداره امنیت موضوعی عادی است و همین مساله تمام سیستم را ضعیف کرده و به نقص در عملکرد آن منجر شده است.

روزنامه نگار ترک وی در ادامه می گوید: «سازمان امنیت ترکیه قوی است و بیش از 5 هزار نیروی زبده دارد. برنامه پاکسازی دستگاه های دولتی که طی ماه های اخیر در حال انجام است بر فعالیت تمام افراد از مدیران و معاونین گرفته تا مدیران ادارات پلیس و حتی دفتر مرکزی آنکارا و ادارات منطقه ای تاثیر گذاشته است. 2175 مدیر شعب اداره امنیت را بازنشسته کرده اند. امروز در استان شانلی اورفه در نزدیکی مرزهای سوریه به جای رییس اداره پلیس، عده ای از کارمندان تصمیم گیری می کنند و ارتباطات نمایندگان سابق اداره امنیت با جاسوسانشان قطع شده است. بی شک تمام این موارد بر کیفیت کار سیستم به طور کل تاثیر می گذارد و نتیجه آن بی اطلاعی و عدم پیشگیری از وقوع انفجار می شود».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала