عذرخواهی شاعر ترکیه

© Fotolia / Tarumarپرچم ترکیه در نمای استامبل
پرچم ترکیه در نمای استامبل - اسپوتنیک ایران
اشتراک

 حسین حیدر شاعر مشهور  ترکیه و  سراینده شعر «  عذرخواهی از  ملت کبیر روس»  در مصاحبه با  رادیو « اسپوتنیک»  قضیه  زدن  هواپیمای روسی « سو —24» توسط ترکیه  را « یکی از تراژیک ترین  حوادث تاریخ» نامید.

—  این قضیه حادثه ای خارج از میدان سیاسی شد، حادثه ای غیر منتظره، تراژیک و در تضاد با  گرایشات  موجود.  این قضیه یکی از  تراژیک ترین رویدادها در  تاریخ سیاسی جهان است.  با گذشت زمان همه به این درک خواهند رسید.  من دوباره  در مقابل مادر اولگ پشکوف زانو زده و از او تقاضای عفو می کنم».

شاعر ترک  متذکر شد  که قضیه  سرنگونی جنگنده روسی  مناسبات دوستانه  نزدیک  بین  ترکیه و روسیه را  تیره و تار کرد.

—   وقتی مصطفی کمال در سال 1921 میلادی در  زمان جنگ  ملی آزادیبخش برای جنگ در « دوملو پینار» (نبرد سرنوشت ساز  جنگ دوم یونان — ترکیه) آماده می شد، روس ها در تأمین اسلحه و پول به ما کمک کردند.  تسلیحات در آن دوران به بندر « اینبول» ارسال می شد.  به این ترتیب سرنگونی جنگنده روسی  مساوی با آن است  که فرمان  غرق کردن کشتی  و کشتن خدمه آن صادر شود  که کمک برادرانه  را به بندر رسانده بود».

به گفته شاعر  خطی از شعر  او که در آن از « کفر و لعنتی که دچار  ظالمان» خواهد شد تعریف می کند،  اشاره ای به وجود مسائل جدی  و عمیقی است که بر  سیاست داخلی و خارجی ترکیه و وضعیت این کشور در جهان  تأثیر خواهد گذاشت.

 

هم اکنون پایگاه آمریکایی در ترکیه مستقر است. آنها در ترکیه چکار می کنند؟  با اعمال خود  به منافع ملت ترکیه  آسیب می رسانند.  هواپیماهای عربستان سعودی پرواز می کنند و در این پایگاه ها مستقر می شوند.  برای چه آنها به اینجا پرواز می کنند،  این اقدامات پاسخگوی منافع  ترکیه نیست. از ترکیه به عنوان  پایگاهی برای دستیابی به اهداف خود استفاده می شود.  در عین حال، روسیه با تروریسم بین المللی می جنگد و به نتایج  جدی  در  مبارزه خود دست یافته است.  از این نظر، خلبانان روس که   وظایف خود را در جریان  عملیات  ضدتروریستی  به انجام می رسانند  به نفع ترکیه  عمل می کنند.  می توان در اینباره بحث کرد که آیا  هواپیما از مرز هوایی گذشته است  یا خیر، اما این موضوع  اهمیت مشخصی ندارد.  زیرا نقض عمدی از طرف روسیه انجام نشده است.  هم اکنون در حریم هوایی  دریای اژه هر روز  دهها نقض  حریم هوایی رخ می دهد.  در رابطه با  هواپیمای روسی،  حمله  آگاهانه و عمدی   نیروی هوایی ترکیه  انجام شده است.  متأسفانه ما نتوانستیم مانع از بروز  این  توطئه بشویم».

حسین حیدر از  اعضای  اتحادیه جوانان  ترکیه حمایت کرد.  آنها فیلم ویدئویی  را تهیه کردند که  در  مرکز استامبل در میدان تقسیم، اشعار شاعر خوانده شد. سینان سونغوز  دبیر کل اتحادیه در مصاحبه با « سپوتنیک»  گفت که اعضای اتحادیه  کاملا با احساسات و  آنچه شاعر سعی می کند از طریق اشعار خود بیان کند موافق هستند.

 

—  آثار شاعر آشکارا گواه  برخورد  ملت  ترکیه نسبت به روسیه است. این برخورد با برخورد دولت فرق دارد.  در اشعار شاعر  به  دورنمای مناسبات  ترکیه — روسیه  توجه می شود.  در این منطقه ما و روسیه از  آینده مشترک  برخورداریم، دشمن ما مشترک  است و در مبارزه با آن باید  از یکدیگر حمایت کنیم.  در یکی از اشعار آمده است: « به نام  استقلال ترکیه  و اورآسیا.  من در  اشعار و ترانه هایم  تقاضای  بخشش می کنم…»  همانا در این خط شعر  به شکل بسیار پر معنایی  اهداف مشترک ما برای آینده  بازتاب یافته است.  ما باید  با  کمک یکدیگر به مبارزه با  نیروی امپریالیستی  در راه رسیدن به استقلال  و آینده با ثبات  ادامه بدهیم.  ما کاملا در غم و درد جانکاهی  که شاعر  در رابطه با  مرگ خلبان روس ابراز کرده است  شریک هستیم».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала