گزارش و تحلیل

کارشناس: اگر ایران به تعلیق استخراج نفت بپیوندد نرخ آن به بشکه ای 50 دلار خواهد رسید

© AP Photo / Hasan Jamaliعدم سرمایه گذاری ایران در بخش نفت به خاطر کاهش بهای طلای سیاه
عدم سرمایه گذاری ایران در بخش نفت به خاطر کاهش بهای طلای سیاه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اقتصاددان «آرمان بایگانوف» پیشبینی کرده که بر اثر پیوستن ایران به تعلیق استخراج نفت با «شرایط معیین» نرخ جهانی نفت ممکن است تا بشکه ای 50 دلار برسد.

این کارشناس گفت که اعلامیه های ایران در باره خودداری از تعلیق استخراج، قیمت نفت را تا 30 — 35 دلار تشویق نکرد. وی اشاره کرد:

«یادتان هست وقتی که آلکساندر نواک وزیر انرژی روسیه 1 مارس 2016 اعلام کرد که در مورد ایران ممکن است برخورد خاصی به خرج داده شود چون سطح استخراج نفت در این کشور بسیار پایین است. حالا این سطح 2/8 میلیون بشکه در روز است. ایرانی‌ها می‌خواهند این میزان را تا 4 میلیون برسانند اما این کار دشواری برایشان است زیرا این کشور بر اثر تحریمات از سرمایه‌گذاری ها و فناوری های معاصر محروم شده بود.

وی افزود:

بر اثر توافق با روسیه ایران می‌تواند این میزان را در سه ماه تا سه و نیم میلیارد بشکه در روز بالا ببرد و آن را در این سطح منجمد کند. این سطح تعلیق به رشد نرخ نفت تا بشکه ای 50 دلار منجر خواهد شد.

بایگانوف تأکید کرد:

شرط دیگر رشد قیمت نفت کاهش تعداد دستگاه‌های حفاری چاه نفت در آمریکا است.

او گفت:

«در آمریکا میزان سالانه چشم گیر کاهش این دستگاه‌ها تا 60 درصد یعنی تا 480 دستگاه در تاریخ 11 مارس 2016 مشاهده می‌شود که گویای وضعیت نه چندان خوب صنایع نفت آمریکا است. برای بهبود پیشرفت آتی صنایع نفت شیل آمریکا با احتساب سرمایه‌گذاری های اساسی لازم است که قیمت نفت بیشتر از 50 دلار باشد. در گزارش هفتگی اخیر انستیتو ی نفت آمریکا گفته شده که ذخایر نفت آمریکا 1/5 میلیون بشکه افزایش یافته در حالیکه پیشبینی این شاخص 3/4 میلیون بشکه بود که گویای کاهش استخزاج نفت در آمریکا است. گزارش در باره کاهش ذخایر نفت و نشست عنقریب اوپک و روسیه در آوریل سال جاری ممکن است موجب افت کوتاه مدت نرخ نفت بر اثر عامل ایرانی را جبران کند.

این کارشناس تأکید کرد بروز رونق در برس ها می‌تواند عامل مهمی برای افزایش قیمت نفت شود.

کلاً به عقیده این کارشناس قرار نیست که در نیمه اول سال 2016 نرخ نفت برنت پایینتر از 40 دلار برای مدت مدیدی کاهش یابد. با در نظر داشت تغییر سریع نرخ ارز های جهانی قیمت نفت برنت در حدود بشکه ای 40 — 50 دلار خواهد بود.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала