گزارش و تحلیل

جابجایی نیروهای روسیه تاکتیک یا استراتژی

© Sputnik / Uliana SolovyovaПилот бомбардировщика Су-34 ВКС России на аэродроме в Воронежской области
Пилот бомбардировщика Су-34 ВКС России на аэродроме в Воронежской области - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به همان نسبت که دستور پرزیدنت ولادیمیر پوتین برای جابجایی نیروهای روسیه در سوریه برای خیلی ها شوک به حساب می آمد واکنش مطمئن همپیمانان روسیه نشان داد که این جابجایی نیرو کاملا هماهنگ شده بود.

در ابتدا باید به این مساله اشاره کنم که دستور آقای پوتین مبنی بر جابجایی و اجازه بازگشت برخی نیرو های روس مستقر در سوریه بود، اما برخی رسانه ها با اهداف خاص از آن  به عنوان عقب نشینی روسیه صحبت کردند. حتی برخی رسانه های کشورهای عربی و ترکیه از پیروزی های رویایی خود در سوریه صحبت کردند، البته همان رویایی.

نیروهای روسیه برای یک عملیات به سوریه اعزام شده بودند و نه برای اشغال این کشور تا بخواهند عقب نشینی کنند. از همان ابتدا هم قرار نبود نیروهای روسیه تا ابد در سوریه باقی بمانند. از همان ابتدا هم اعلام شده بود که طبق توافقات نظامی فیما بین سوریه و روسیه وبه تقاضای دولت سوریه نیروهای نظامی روس برای انجام ماموریتی کوتاه مدت به سوریه اعزام شدند. این زمان ماموریت سه ماهه بود و در همان سه ماه هم ماموریت آنها با موفقیت انجام شد و پس از سه ماه برای اطمینان از تثبیت اهداف چند نوبت مامورت آنها تمدید شد و پس از اطمینان از  تثبیت اهداف به بخشی از نیروها اجازه داده شد به پایگاه های قبلی خود در خاک روسیه بازگردند.

باید به این نکته خیلی مهم هم توجه داشت که نیرو و تسلیحات مورد نیاز برای دفاع از اهداف ترسیم شده هنوز در سوریه مستقر هستند و مستقر خواهند ماند و در صورت نیاز بازگشت نیرو و تسلیحات مخصوصا هواپیماهای جنگنده و بمب افکن مساله چند ساعت بیش نیست و نیازی نمی باشد که این تسلیحات حتما در سوریه مستقر باشند.

عقب نشینی مربوط به زمانی است که یک نیرو به دلیل اینکه تاب مقاومت در مقابل نیروی دیگری را ندارد صحنه نبرد را ترک می کند ولی وقتی طرفی در اوج اقتدار نیروهای خود را جابجا می کند به معنای اطمینان از اقتدار خود و عدم نیاز به نیروی اضافی است و به این مورد جابجایی نیرو می گویند و نه عقب نشینی. نیاز به برهان نیست که یگان های مازاد روسیه در زمانی جابجا می شوند که دشمن آنها نابود شده و یک آتش بس برقرار است.

Авиабаза Хмеймим в Сирии - اسپوتنیک ایران
گروه های دیگری از هواپیماهای روسی از پایگاه حمیمیم سوریه به روسیه پرواز کردند (ویدیو)

شاید برای روشن تر شدن اهداف عملیات بد نیاشد به چند نکته ذیل اشاره کرد:

1       — پس از جنگ جهانی دوم هیچ جنگی برپا نشده که در آن یک پیروز وجود داشته باشد و عملا همه جنگ ها با تفاهم و یا مذاکرات فیما بین طرف های درگیر به سر انجام رسیده و برخی جنگ ها همچون جنگ های افغانستان یا عراق یا حتی لیبی که تصور بر آن است که با پیروزی نظامی یک طرف بر علیه طرف دیگر به پایان رسیده عملا نه فقط به هیچ وجه پایان نیافته و هنوز ادامه دارد بلکه به یک بحران جهانی تبدیل شده اند بصورتی که نیروهای حمله کننده مجبور شده اند که عطای جنگ را به لقایش ببخشند و از آنجا عقب نشینی کنند. در مورد سوریه اگر ماجرا فقط میان مردم سوریه باقی می ماند هیچ نیازی به حضور نیروهای دیگر نبود واز همان ابتدا هم ایران و هم روسیه چندین بار اعلام کردند که تنها راهکار حل بحران سوریه گفتگو و مذاکره فیما بین نیروهای متخاصم سوری با دولت سوریه و رسیدن به یک راه حل سیاسی می باشد و هیچ راهکار نظامی برای بحران سوریه وجود ندارد. برخی کشورهای منطقه تلاش کردند با دخالت مستقیم در سوریه معادلات بین المللی را با تجهیز مخالفان حکومت سوریه به سلاح های غیر متعارف و پیشرفته و تزریق پول وجنگجو ومزدوران خارجی برهم بزنند مساله ای که نه فقط امنیت سوریه را بهم می ریخت بلکه صلح و امنیت منطقه وجهان را به خطر می انداخت، عملا هم دیدیم که به خطر انداخت. این امر منجر به آن شد تا روسیه و ایران و در راستای انجام توافقات نظامی خود با دولت سوریه و جهت حفظ امنیت ملی خود از یک سو و صلح و امنیت منطقه وجهان از سوی دیگر وارد عمل شوند، به هر حال کشورهای دیگر که در جریان ریز ماجرا نبودند زمان بیشتری نیاز داشتند تا متوجه شوند ماجرا از چه قرار است و فرصت زیادی برای فکر کردن دیگران وجود نداشت.

2       —  نیروهای ارتش سوریه نیاز به تسلیحات جدید داشتند وحدود سه ماه وقت نیاز داشتند تا خود را برای استفاده از سلاح های جدید آماده کنند و در این حین روسیه مجبور بود کارشناس و نیروی مورد نیاز برای استفاده از این تسلیحات را تا زمان اطمینان از آماده بودن ارتش سوریه اعزام کند. در حال حاضر نیروهای ارتش سوریه آموزش لازم جهت استفاده از این تجهیزات را دیده اند و نیروهای روسی حتی چند ماه اضافه تر جهت اطمینان از اینکه ارتش سوریه توانایی استفاده از این تجهیزات را دارد در سوریه باقی ماندند و حال که اطمینان حاصل شد دیگر نیازی به باقی ماندن آنان نمی باشد به پایگاه های اصلی خود در خاک روسیه بازگشته اند. حتی جهت اطمینان از اینکه نیروهای سوری توانایی کامل برای استفاده از تجهیزات مدرن را پیدا کرده اند و می توانند خود عملیات آتی را ادامه دهند آقای ولادیمیر پوتین با آقای بشار الاسد تلفنی گفتگو کرد و پس از اینکه خیالش راحت شد که اهداف نیروهای روس محقق گشته فرمان بازگشت بخشی از نیروها را صادر کرد.

خروج گروه نیروهای مسلح روسیه از سوریه - اسپوتنیک ایران
خروج گروه نیروهای مسلح روسیه از سوریه

3       —  از همان ابتدا هم برنامه روسیه و ایران و حزب الله لبنان فقط کمک به ارتش و نیروهای مردمی سوریه جهت مقابله با تروریست ها بود و در صورتی که ارتش و نیروهای مردمی سوریه در شرایطی قرار بگیرند که اطمینان حاصل گردد میتوانند خود راه را ادامه دهند  باقیمانده نیروهای روسیه و مستشاران ایرانی و نیروهای کمکی حزب الله به کشورهای خود باز خواهند گشت. شاید تکراری باشد اما بد نیست باز هم بگویم این نیروها برای اشغال کشور دیگری اعزام نشده اند و قرار نیست تا ابد آنجا بمانند و بازگشت آنها پس از اتمام ماموریت، و آن تثبیت حکومت مردم سوریه بر کشور خود است، به معنای عقب نشینی به حساب نمی آید. چون حکومت مردمی سوریه تثبیت شده و این هدف آنها است.

4       — مرحله آتی مذاکرات فیما بین جناح های سوری متخاصم با دولت است که روسیه هم تمایل دارد به عنوان داور و نه به عنوان طرف درگیر در این مذاکرات حاضر باشد و با این شرایط امروزه روسیه به عنوان داور بالاسر مذاکرات حضور خواهد داشت. قطعا در صورتی که مذاکرات به هر دلیلی بهم بخورد و یا تروریست ها نقض عهد یا آتش بس کنند رفتار روسیه هم تغییر خواهد کرد و چوب ناظم مجددا بالا خواهد رفت.

5       — در این مرحله هدف اصلی آن است که سوری ها خود با یکدیگر به توافق برسند و سپس همه دست جمعی به سمت نابودی تروریست های موجود در سوریه پیش بروند. نه روسیه و نه ایران به دنبال نابود کردن مردم سوریه حتی مخالفان حکومت این کشور می باشند بلکه هدف اصلی ریشه کن کردن تروریست های موجود در این کشور می باشد به این دلیل مردم سوریه باید با هم به مذاکره و تفاهم بنشینند ولی تروریست ها یا باید منطقه را ترک کنند و یا همه نابود شوند. گزینه دیگری برای تروریستهای خارجی موجود در این منطقه وجود ندارد. روسیه و ایران هم چندین بار اعلام کردند که برای مبارزه با ترورست ها حاضر هستند با همه همکاری کنند و با توجه به موفقیت طرح آنها در سوریه و در عراق عملا می توان گفت الآن وقت آن رسیده دیگر کشورهای جهان با روسیه و ایران همکاری کنند.

         به این ترتیب می توان گفت جابجایی نیروهای روسیه یک تاکتیک به حساب می آید واستراتژی نهایی نابودی کل تروریست های موجود در منطقه خاور میانه است و حامیان تروریست ها در منطقه نباید خیلی دلشان را صابون بزنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала