حذف مقالات در کشور توتالیتر

© AFP 2023 / Ozan Koseپلیس ترکیه در استانبول از گلوله های پلاستیکی علیه هواداران روزنامه "زمان" استفاده کرد
پلیس ترکیه در استانبول از گلوله های پلاستیکی علیه هواداران روزنامه زمان استفاده کرد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
داستان « 1984» جرج آروئل در باره جو خفقان آور کشور توتالیتر است.

 سوگی آکارچشمه سردبیر  روزنامه اپوزیسیون « زمان» چاپ ترکیه  روز پنج شنبه  حذف مقالاتش از  سایت روزنامه از طرف مسئول دولتی را اعلام نمود و این گام را با  حال و هوای  داستان « 1984» جرج آروئل در باره کشور توتالیتر مقایسه کرد.

دادگاه استامبل  امنا برای  اداره روزنامه « زمان» را  منصوب  کرد که یکی از  معدود نشریات اپوزیسیون است که در زمینه  فشار سیاسی رو به افزایش  از سوی  مقامات هنوز  فعال است.  پس از آخرین انتصاب،  روزنامه  انتقاد از  مقامات حکومت را بشدت کاهش داد.

آکارچشمه  در « آکونت» خود در سایت « تویتر»  نوشت: « تمام ستون های  من در  روزنامه « زمان»  پس از آن حذف شدند که  مسئول  منصوب شده از طرف دولت تمام آرشیو مقالات را  حذف کرد.  احساس می کنم  در « 1984» هستیم».  منظور وی داستان « 1984» جرج آروئل  در باره جو خفقان آور  کشور توتالیتر است.

در این کتاب  وزارت « حقیقت»  نقش بازی می کند  که با کمک آن  مقامات به جعل  تاریخ  و کنترل رسانه ها  می پردازند.

در سایت روزنامه ترکی، تمام مقالات نویسنده  حذف شده اند  و در صفحه انگلیسی آن فقط آخرین مقاله آکارچشمه درج شده است.

روزنامه نگاران معتقدند که این امر به بسته شدن  روزنامه خواهد انجامید.  شب شنبه پلیس  از گاز اشک آور برای پراکنده کردن  معترضان در  نزدیکی  ساختمان روزنامه  استفاده کرد که صدها خواننده « زمان» در آنجا جمع شده بودند. آنها شعار دادند: دستها از روزنامه ما کوتاه!»  و « نشریه آزاد را نمی توانید ساکت کنید!». پس از آن مأموران پلیس به ساختمان روزنامه حمله کردند  و کارمندان را از آنجا بیرون  راندند. چند  نماینده اپوزیسیون پارلمان  ترکیه و کارمند روزنامه بر اثر گاز اشک آور  صدمه دیدند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала