رفتن برای ماندن

© Sputnik / Said Tsarnaevرمضان قدیروف رئیس جمهور چچن
رمضان قدیروف  رئیس جمهور چچن - اسپوتنیک ایران
اشتراک
قدیروف سوژه را پیچیده تر کرد تا هیجان آن بیشتر شود.

در ماه آوریل دوره دوم پنجساله ریاست جمهوری  رمضان قدیروف  در جمهوری چچن به پایان می رسد.  رئیس جمهور روسیه او را به این مقام منصوب کرد.  رئیس جمهور بعدی در انتخابات سراسری برگزیده خواهد شد.  به احتمال زیاد  رئیس جمهور جدید  این عنصر فدراسیون  روسیه دوباره  قدیروف خواهد بود —  منبعی در کرملین  در روز 2 ماه مارس  این خبر را  اطلاع داد.  قدیروف 27 ماه  فوریه اعلام کرد  که قصد ندارد درانتخابات ریاست جمهوری شرکت کند و مایل است  قدرت را به وارثی  از تیم  خود  منتقل کند. سخنان  او باعث تعجب شد.

سعی می کنیم به کنه این  مطلب پی ببریم تا ببینیم علت انتشار این گفته ها و  شایعات  چیست که در  رابطه با  قدیروف — سیاستمداری  منتشر می شوند  که در روسیه و جهان  شناخته شده است.

قدیروف پس از کشته شدن پدرش  در ماه مه سال 2004 به ریاست جمهوری  چچن منصوب شد.  مرحله دوم ریاست جمهوری وی  در سال 2011 میلادی  آغاز شد.  تاریخ مرحله دوم ریاست  جمهوری 5 ماه آوریل  سال 2016 به پایان می رسد و رئیس جمهور آینده توسط  مردم از طریق رأی گیری انتخاب خواهد شد که در سال جاری 18 ماه سپتامبر برگزار خواهد شد.  در این فاصله، شخصی به کارهای دولتی جمهوری رسیدگی خواهد کرد که از طرف ولادیمیر پوتین منصوب شود.

 ساکنان جمهوری چچن از  قدیروب پشتیبانی می کنند، هر چند  حتی یکبار هم  او از طرف آنها انتخاب نشده  است.  سیمای  این سیاستمدار  که پس از  جنگ در آن منطقه  احیا شد  و اعطای  عنوان «  رهبر چچن»  به وی  و فلش ماب های زیادی  که در حمایت از او در جمهوری برپا می شوند  گویای آن است  که  انتخابات آزاد  می توانند به رفراندومی در باره  اعتماد به وی با نتیجه  تقریبا صد در صد  مبدل شود.

اما رمضان قدیروف  بطور غیرمنتظره این سوژه را پیچیده تر کرد تا هیجان آن بیشتر شود.  27 ماه فوریه  اعلام کرد که زمان ریاست جمهوری او به پایان می رسد و شخص دیگری را باید  برای این مقام پیدا کرد.  ایم یک سورپریز بزرگ برای همه بود.  با وجود اینکه او  طرفدار لفاظی های بیرحمانه  است، اما تا کنون  به چنین شکلی  اظهار نظر نکرده بود.

گِلِب  پاولوفسکی، کارشناس سیاسی روسیه  معتقد است که  صحبت های قدیروف در رسانه ها را  بدشواری می توان فقط با عوامل داخلی مرتبط دانست.  به گفته کارشناس روسیه،  هیچگونه علل خارجی، حداقل آشکاری  وجود ندارد.  شاید انگیزه های  محرمانه و پنهان  داخلی  دلیل  این  گفته باشد.

وی گفت: « این فقط سخنرانی یکباره نیست. قدیروف  یکسری سخنرانی در این خصوص ایراد کرده است.  او خود را  یک قدرت  اضافی و پشتیبان برای  قدرت فدرال در مبارزه با  اپوزیسیون داخلی می داند.  به نظر من باید به اقدامات او بمانند  تمایل به  ورود به صحنه فدرال نگریست».

به عقیده کارشناس روسیه،  اساس تمام  فعالیت های خبری  را  حساب سیاسی و استراتژی  تشکیل می دهد  که به نظر قدیروف  به او کمک خواهد کرد تا  مقام سیاسی خود را افزایش بدهد.  به گفته پاولوفسکی،  قدیروف می خواهد مواضع خود را بشکل جدید  تحکیم بخشد.  اما از نظر استراتژیکی این  یک گام بحد کافی  خطرناک است.

 رهبر چچن، یک شخصیت پیچیده است. از یکسو  مفید — زیرا همانا او  در تأمین ثبات  در  منطقه درگیر جنگ دست داشت و آن را « نمای بیرونی»  جمهوری های قفقاز، نمونه رفاه و همزیستی صلح آمیز و راحت  ساکنان مسلمان  در فرمات  فدراسیون روسیه کرد. اما طرف دیگر سکه هم وجود دارد.

برقراری  نظم در جمهوری فقط با  کمک حمایت  نظامی در داخل جمهوری ممکن گشت.  بعلاوه  انتقال پول به بودجه جمهوری از سال 2007  کاهش نیافت و در سال 2015  وقتی بودجه تمام  مناطق 3 درصد کاهش یافت، پول واریز شده به حساب بودجه جمهوری چچن  8 درصد افزایش یافت.  در این رابطه ما شاهد  برخورد  غیر یکسان به تقسیم کارای  پول هستیم.

 حملات منظم به اپوزیسیون امتیازات بیشتری برای  سیاستمدار کسب نمی کند.  « تشنج بروز می کند: سبک کار و موضع انحصاری قدیروف  در تضاد با  مفهوم  قدرت عمودی است». این امر هشداری به بوروکراسی منطقه ای است.

نکته مهم دیگر آن است  که مناسبات رئیس جمهور چچن با  نظامیان وخیم شده است: اواسط سال 2015  قدیروف اعلام کرد که سپاهیان او  اجازه دارند  به سوی مأموران انتظامی  از دیگر مناطق  آتش بگشایند اگر بدون توافق قبلی وارد جمهوری شده باشند.

 بهر حال  نمی توان بطور مشخص گفت که  وضعیت شغلی قدیروف چگونه خواهد بود.  اما اگر این سیاستمدار  به قول خود وفا کند  و از سمت ریاست جمهوری  چچن کنار برود ، بعید است از امکانات وسیعتری برخوردار شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала