باربي‌هاي ايراني هم آمدند

© AP Photo / Vahid SalemiЖенщина в магазине игрушек в Тегеране, Иран
Женщина в магазине игрушек в Тегеране, Иран - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش خبرگزاری آريا، عروسک‌هاي باربي چيني را با لباس‌هاي اقوام ايراني، ابروهاي پيوندي جراحي و چشم‌هايي که با ماژيک، مشکي شده‌اند، به اسم عروسک‌هاي محلي- سنتي ايراني 20 هزار تومان مي‌فروشند.

زماني دست هر دختر بچه‌اي يکي از عروسک‌هاي دست‌ساز مادربزرگ‌هايشان بود. عروسک‌هايي که با ابزار ساده و دور ريختني درست مي‌شدند و لباسي از پارچه‌هاي دورريختني تن‌شان مي‌کردند، اما حالا عروسک‌هاي پوليشي و پلاستيکي باربي همه‌ي بازار را قبضه کرده‌اند و جايي براي عروسک‌هاي محلي سازگار با محيط نگذاشته‌اند!
در حال حاضر کمتر فروشگاهي عروسک‌هاي محلي اقوام ايراني عرضه مي‌کند، البته در فروشگاه‌هاي صنايع دستي خيابان ويلا هنوز هم تعدادي از اين عروسک‌ها ديده مي‌شود.

«جواد کريمي» به جز عروسک‌هاي باربي جراحي شده محلي، عروسک‌هايي هم با نام "خاتون" دارد که ايراني‌تر هستند و صورت پهني دارند. خاتون‌ها از جنس خمير گُل چيني درست مي‌شوند. قيمت آنها از عروسک‌هاي جراحي شده چيني کمي گران‌تر و هرکدام 30 هزار تومان است که آن را با تخفيف هم مي‌فروشد.

او مي‌گويد: يک سال و نيم است که اين کار را انجام مي‌دهم و نخستين‌بار اين کار را با نيت خير و کمک به يک زن شروع کردم.
اين فروشنده عروسک‌هاي محلي ايراني بيان مي‌کند: فروش اين عروسک‌ها تنها در شب‌هاي عيد و يلدا خوب است. در روزهاي ديگر از سال نمي‌توان آن را با موضوع نوروز و هفت سين مرتبط کرد و بايد به همان شکل محلي فروخت.

کريمي اظهار مي‌کند: تعدادي از زنان خانه‌دار که بيمه نمي‌شوند و منبع درآمدي هم ندارند اين عروسک‌ها را خلق مي‌کنند و من توليدات آنها را مي‌فروشم.

او درباره اينکه چرا از عروسک‌هاي باربي ساخت کشور چين براي اين کار استفاده مي‌شود، مي‌گويد: عمده اين عروسک‌ها در بازار موجود است و به همين دليل هم ما سراغ آنها مي‌رويم.
اين فروشنده عروسک‌هاي محلي درباره اينکه چرا همه‌ي عروسک‌ها لباس‌هاي يک شکل پوشيده‌اند و تنها رنگ آنها فرق مي‌کند، بيان مي‌کند: هر چه دوخت لباس عروسک‌ها راحت‌تر باشد آن را انجام مي‌دهند و هرچه کار سخت‌تر شود قيمتش بالاتر و فروش آن پايين‌تر مي‌آيد. يک خانم، عروسک‌هايي با لباس‌هاي پيچيده براي ما آماده مي‌کرد که بعد از مدتي آرتروز گردن گرفت و نتوانست اين کار را ادامه دهد.

اين فروشنده کارهاي ديگري از جمله دارقالي تزئيني، تابلوهاي ديواري سنتي، عروسک‌هاي حاجي فيروز هم عرضه مي‌کند. چرخ‌هاي "طوّاف" اين فروشگاه که روي آن در خيابان لبو و باقالي مي‌فروشند و با سفره هفت سين يا سفره شب يلدا تزئين شده‌اند طرفداران زيادي دارد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала