میخائیل گورباچف رئیس جمهور شوروی سابق 85 ساله شد

© AP Photo / Alexander Zemlianichenkoگورباچف: روسیه و ترکیه نباید تا ابد با یکدیگر قطع رابطه کنند
گورباچف: روسیه و ترکیه نباید تا ابد با یکدیگر قطع رابطه کنند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
میخائیل گورباچف اولین و آخرین رئیس جمهور اتحاد شوروی 2 ماه مارس 85 ساله شد.

کمتر کسانی در جهان هستند که می‌توانند مباهات کنند که سیر تاریخ و زندگی نسل کامل را تغییر دادند و افراد معدودی وجود دارند که هنگام زندگی‌شان در باره آن‌ها سرسختانه بحث می کنند. گورباچف همانا از این‌گونه افراد است. او عضو محافل ممتاز شوروی و آخرین دبیر کل کمیته مرکزی حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی بود و بنبادگذار ایدئولوژی «طرز تفکر جدید» شد. در روز سالگرد او نباید به اشتباه ها اشاره کرد بلکه باید دستاورد های او را خاطرنشان کرد. وی در زمان حکومت خود در 1987 سیاست «بازسازی» را راه اندازی کرد که به اصلاحات بنیادی و برقراری بازار آزاد و برگزاری انتخابات باز و نابودی حکومت انحصاری حزب کمونیست و فروپاشی شوروی انجامید.

به برکت سرنوشت، لحظات پیروزی هم نصیب گورباچف شده — وی از شخصیت‌های مسبب پایان دادن به جنگ سرد بود و به دریافت جایزه صلح نوبل سرافراز گردید. او همچنین دستخوش مصیبت ها و فجایع ای مانند سانحه در نیروگاه اتمی چرنوبیل و تلاش کودتا در شوروی شده و مرگ همسر محبوبش را از سر گذراند.

اول مارس در «بنیاد گورباچف» در مسکو مراسم معرفی کتابی با عنوان «گورباچف در زندگی» منتشره در بنیاد «سراسر جهان» بعمل آمد. این کتاب شامل گفته ها، نامه ها، مصاحبه ها، یادداشت‌ها و مقالات مولفان روسی و خارجی از جمله گورباچف است. میان آن‌ها سیاستمداران نامی و شخصیت‌های اجتماعی، نویسندگان و هنرمندان مطرح هستند. این کتاب در باره جوانب متفاوت فعالیت گورباچف، نه زندگی شخصی او حکایت می کند. یکی از مولفان کتاب گفت که «برای برخی ها زندگی — سیاست است ولی برای گورباچف سیاست — زندگی است».

خود رئیس جمهور شوروی سابق در این معرفی گفت که آزادی و علنیت را مهمترین دستاورد های زندگی خود دانسته و به ایده‌های بازسازی و اتنخابی که کرده است وفادار است و اگر پس از 1991 روی کار ماند «اصلاحات را از طریق تحولات، بدون هیچ گونه شوکی پیاده می کرد».

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала