گزارش و تحلیل

استراتژی هسته ای آمریکا کهنه شده است

© Fotolia / TwindesignerЯдерный взрыв
Ядерный взрыв - اسپوتنیک ایران
اشتراک
موقعیت جهانی تغییر کرد ولی ایالات متحده آمریکا در مناسبات خود با روسیه، چین و دیگر کشور ها از اصول و نظریه‌های سابق پیروی می‌کند. خانم «ایوانکا بارزاشکا» کارشناس در فناوری های هسته ای دانشگاه استنفورد آمریکا بر آن است که این امر واشنگتن را در برابر چالش های جدید قرن 21 گزند پذیر کرده است. این صاحبنظر در مقاله خود در نشریه «نشنال اینترست» نوشت.

استراتژی کنونی ایالات متحده بر پایه سند Ballistic Missile Defense Review مورخه 2010 استوار است ولی حالا ممکن است اهمیت خود را از دست داده باشد. به عقیده این کار شناس سه عامل وجود دارد حاکی از اینکه پدافند هوایی آمریکا گزند پذیر شده است.

اولاً مطابق این سند قرار بود که تعداد ریسک های هسته ای از طرف بازیگران منطقه ای افزایش یابد ولی تابستان سال گذشته با ایران توافق در مورد برنامه هسته ای به امضا رسید، هر چند که وضع امور با کره شمالی هنوز هم خوب نیست و این کشور در راه آن می‌کوشد که جهان از قدرت در حال افزایش آن بترسد.

ثانیاً، در نظر بود که ریسک های هسته از طرف روسیه از زمان «جنگ سرد» تا کنون به مراتب کاهش یابد. در سند سال 2010 آمده است که چشم انداز قابل ملاحظه بروز جنگ میان آمریکا و روسیه وجود ندارد. ولی به عقیده خانم «ایوانکا بارزاشکا» موقعیت از بیخ و بن عوض شد. «ریسک رویارویی نظامی در اروپای شرقی پس از حوادث 2014 و الحاق کریمه به روسیه افزایش یافته و همراه با آن خطر کاربرد سلاح هسته ای بالا رفت».

ثالثا، آمریکا در 2010 مطمئن بود که پیشبرد سامانه پدافند هوایی جهانی از سوی آن موجب نشود که نگرانی قدرت‌های هسته ای بزرگ و تنش در جهان بالا نرود. راستش مسکو بار ها اعلام کرده بود که استقرار سامانه پدافند هوایی واشنگتن در جهان ثبات بین‌المللی را متزلز خواهد کرد و می‌گفت که اگر آمریکا این برنامه را منحل نکند مجبور خواهد شد به اقدام های جوابیه دست بزند. واشنگتن این امید داشت که بتواند از چنین سیر حوادث جلوگیری کند، ولی مسکو همان چیزی را انجام داد که در باره آن هشدار داده بود: مسکو پوتانسیل هسته ای خود را به روز می‌کند و سیستم جدید دفاع ضد هوایی — موشکی خود را پیشرفت می دهد. چین نیز قطعاً مخالف برنامه آمریکا و ابتکارشان مبنی بر استقرار سیستم ضد موشکی THAAD در کره جنوبی است.

انتظار می‌رود که دولت جدید آمریکا در 2017 استراتژی نظامی خود را بازنگری کند. ظاهراً بخش هسته ای آن نیز مورد تجدید نظر قرار خواهد گرفت. این کارشناس در «نشنال اینترست» نوشت: آمریکا باید بسیاری مسایل را حل کند. آیا ارزش دارد که در اروپا سامانه پدافند هوایی ضد ایران مستقر شود؟ آیا لازم است که پدافند هوایی منطقه ای ضد روسی دایر شود؟ آیا لزوم آن دارد که امکانات هسته ای مسکو و واشنگتن محدود شود؟ جواب‌ها به این سؤالات باید پایه نظریه باز نگری شده آمریکا در باره پدافند هوایی را قرار دهد.

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала