گزارش و تحلیل

سعودی ها برای نقض یا نظارت بر آتش بس در سوریه تصمیم نمی گیرند

© Sputnik / Ilya Pitalevسوریه
سوریه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
برقراری صلح در سوریه به مذاق همه خوش نمی آید.

کمیته ی عالی مربوط به مذاکرات سوریه که در ریاض قرار دارد به پان کی مون ، دبیر کل سازمان ملل متحد نامه ای فرستاد و در آن نیروی هوایی روسیه ، ارتش دولتی سوریه و حتی ایران را به نقض رژیم آتش بس که 27 فوریه اعلام شده است ، متهم کرد. آژانس خبری " اینترفاکس" بخشی از این نامه را منتشر کرد: " با تاسف به اطلاع شما می رسانیم که عملیات های خصمانه ای که روسیه ، ایران و رژیم سوریه ، تشکل های مسلح خارجی و مزدوران متحد آنها علیه ملت سوریه انجام می دهند متوقف نشده است علی رغم آنکه از 27 فوریه در سوریه آتش بس اعلام شده است.
سالم المسلط ، نماینده ی کمیته مربوط به مذاکرات سوریه اطلاع داد که حداقل 24 مورد از نقض رژیم آتش بس ثبت شده است ، 2 مورد حمله از طرف حزب الله به دمشق و به غرب زبدانی صورت گرفته و نیروی هوافضای روسیه نیز به نزدیک شهر حلب حمله کرده است. ضمنا نمایندگان اپوزیسیون سوریه ، تاییده ی مشخصی از این حقایق ارائه نداده اند.
کمیته ی عالی مربوط به مذاکرات سوریه چه اهدافی را دنبال می کند؟ این شکایات به سازمان ملل متحد ممکن است به چه چیزی ختم شود؟ تحلیل گر ایرانی مصیب نعیمی ، رئیس کل روزنامه ی ایرانی عرب زبان " الوفاق" و کارشناس مسائل خاور میانه ، در مصاحبه ای با مارینا الشعلان خبرنگار اسپوتنیک فارسی در اینباره می گوید:

 
همانطور که این کارشناس تاکید کرد ، این نامه که خطاب به دبیر کل سازمان ملل متحد ارسال شده است نمی تواند هیچ گونه تاثیری در نتایج توافق های بدست آمده مربوط به آشتی و صلح داشته باشد. مصیب نعیمی می گوید:

یادآوری می کنیم که آتش بس در سوریه بین طرف های درگیر (ارتش دولتی و گروهک های مسلح) از شب 27 فوریه لازم الاجرا شد. ابتکار مربوط به توقف عملیات های جنگی در سوریه توسط روسیه و آمریکا مطرح گردید. ضمن آنکه صلح و آشتی تنها به طرفین درگیری سوریه مرتبط است کسانی که توافق را پذیرفته و شرایط آنرا قبول کردند. داعش و گروهک " جبهه النصره" و سایر سازمان هایی که توسط شورای امنیت و سازمان ملل متحد تروریستی نامیده می شوند در این لیست جای ندارند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала