گزارش و تحلیل

آخرش که برد و که باخت

© REUTERS / Raheb Homavandi/TIMAГолосование на парламентских выборах в Иране
Голосование на парламентских выборах в Иране - اسپوتنیک ایران
اشتراک
چند روز از پایان انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی می گذرد و نتایج هم اعلام شده اما با نگاه به تیتر روزنامه های طرفدار هر جناح همه جناح ها خود را برنده انتخابات می دانند، امری که مردم و بسیاری از دیپلمات ها و کارشناسان بین المللی را متحیر کرده.

تقریبا ساعتی نیست که یکی از دیپلمات های مقیم تهران و یا خبرنگاران بین المللی با من تماس نگیرد و سوال نکند که آخر اصلاح طلبان برنده شدند یا اصولگراها.
چند شب پیش یکی از رسانه های خیلی کهنه کار ومعروف بین المللی در برنامه ای زنده همین سوال را از من کرد و یک سوال زیرکانه دیگر هم کرد و آن این بود: " برخی کارشناسان معتقد هستند وقتی اصلاح طلبانی که در انتخابات شرکت کردند از فیلتر شورای نگهبان و دستگاه های امنیتی و قضایی عبور کرده اند هیچ فرقی با اصولگراها ندارند، نظر شما چیست؟"

Президент Ирана Хасан Роухани во время голосования - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
بازگشت اصلاح طلبان با نرمش قهرمانانه نظام
بنده در پاسخ گفتم اگر شما امیدوار هستید که اصلاح طلبان جریان بر انداز نظام باشند سخت در اشتباه هستید و آنها نه فقط از بطن نظام هستند بلکه جزو موسسین آن می باشند به همین دلیل هم می توان گفت بله نظر آنها تا یک حدی درست است اصلاح طلبان و اصولگراها دو بال نظام جمهوری اسلامی ایران هستند یا به قول شما (منظور همان رسانه) دو روی یک سکه و با اصولگراها در روش اداره مملکت اختلاف دارند و نه بر موجودیت نظام.


اگر به نتیجه انتخابات ایران گذرا نگاه کنیم از 229 کاندیدایی که در دور اول وارد مجلس شورای اسلامی شدند
112 نفر جزو لیست ها و یا مورد حمایت اصولگراها بودند
84 نفر جزو لیست ها و یا مورد حمایت اصلاح طلبان بودند
22 نفر بصورت مستقل از همه گرایش های سیاسی وارد مجلس شدند
و 11 نفر رسما به عنوان میانه رو وارد مجلس شدند.
122 نفر هم کارشان به دور دوم کشیده شد تا برای 61 کرسی باقی مانده رقابت کنند.
جریان های سیاسی برای بدست آوردن اکثریت در مجلس حد اقل به 146 کرسی از 290 کرسی احتیاج دارند.


اگر به تعداد اصولگرایانی که رای آورده اند نگاه کنید فعلا آنها نسبت به اصلاح طلبان در اکثریت هستند مخصوصا با توجه به اینکه تعداد زیادی از کاندیداهایی که جزو لیست اصلاح طلبان بودند اصولگرایانی می باشند که به دلایل مختلف و مخصوصا اختلافات درونی اصولگرایان نتوانستند در لیست اصولگرایان قرار گیرند و به همین دلیل با اصلاح طلبان ائتلاف کردند ولی خیلی با خط و مشی اصلاح طلبان همراه نیستند.
اما اگر به تعداد نمایندگان موفق اصولگرا با توجه به کل تعداد نمایندگان و همچنین با توجه به وزن قبلی آنها در مجلس نگاه کنید رسما در این مجلس فعلا 117 نفر اصولگرا نیستند و چهره های شاخص اصولگرا نتوانستند به مجلس راه یابند و تعداد زیادی از 

مردم ایران امروز پای صندوق های رای رفتند - اسپوتنیک ایران
مردم ایران امروز پای صندوق های رای رفتند
نمایندگان به نام اصولگرای مجلس قبلی نیز از ورود به مجلس باز ماندند. پس اصولگراهای مجلس حتی در سطح کشور هم اکثرت مجلس نیستند و با این شرایط غیر اصولگراها (نه اصلاح طلبان به تنهایی) بیشتر هستند. با توجه به اینکه مستقل ها معمولا به دلایل مختلف به همکاری با دولت تمایل بیشتری دارند (در همه ادوار مجلس دولت ها با اعطای امتیازات مختلف، توسط دستگاه های اجرایی، به نمایندگان مستقل که برای راضی نگاه داشتن رای دهندگان حوزه های انتخابی خود به همکاری دستگاه های اجرایی دولتی احتیاج دارند توانسته اند آنها را به سمت خود جذب کنند).

قطعا بلا فاصله پس از تشکیل مجلس اولین برنامه جناح های سیاسی ایجاد ائتلاف میان نمایندگان می باشد و در صورتی که اصلاح طلبان و میانه رو ها (که فعلا هم با هم متحد هستند) بتوانند 11 کاندیدای مستقل را به سمت خود بکشانند آنوقت اکثریت در اختیار آنها خواهد بود.
به صورت سنتی کاندیداهای اصولگرا در دور دوم نسبت به دیگر کاندیداها شانس بیشتری دارند و به همین دلیل اصولگراها امیدوار هستند در دور دوم انتخابات حد اقل 34 کرسی مورد نیاز برای کسب اکثریت را به دست آورند و یا اینکه تلاش کنند کاندیداهای اصولگرایی را که در لیست اصلاح طلبان وارد مجلس شده اند مجاب کنند مجددا به سمت پایگاه قبلی خود برگردند.
با توجه به اینکه بازیگران سنگین وزن اصولگرا با شکست پیش بینی نشده کل لیست اصولگراها مخصوصا در تهران از صحنه خارج شدند یکی از چالش هایی که بزودی بروز خواهد کرد جدال بر سر ریاست مجلس خواهد بود.
آقای لاریجانی که با همراهان خود از جناح اصولگرا جدا شدند و به عنوان میانه رو به کمپ اصلاح طلبان پیوستند امیدوار است با جذب رای نمایندگان اصولگرا به سمت خود ریاست مجلس و رهبری اصولگراها در مجلس را عهده دار گردد، امری که به دلیل

Вид города Тегеран, Иран - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
جنگ رسانه های بین المللی به انتخابات ایران کشیده شد
ناراحتی اصولگرایان از عملکرد انتخاباتی وی بسیار سخت به نظر می آید. از سوی دیگر اصلاح طلبان تمایل دارند سرلیست تهران آنها یعنی محمد رضا عارف که بالاترین رای را در میان کل نمایندگان کشور نیز کسب کرده عهده دار ریاست مجلس گردد، آقای مطهری هم بدش نمی آید به عنوان میانه دار این دو تن وارد میدان رقابت بر سر ریاست مجلس شود (البته با توجه به ترکیب فعلی مجلس شانس زیادی برای رسیدن به این کرسی ندارد) خود اصولگراها هم تلاش دارند از میان خود یک نفر را برای ریاست مجلس تعیین کنند مخصوصا اگر اختلافات میان جناح مقابل بر سر لاریجانی یا عارف باقی بماند امری که می تواند آرای جبهه مخالف را بشکند. دولت آقای روحانی هم تلاش دارد فردی عهده دار ریاست مجلس شود که با دولت همسو باشد. فعلا مذاکرات پشت پرده برای تصمیم گیری بر سر ریاست مجلس در جریان است و جناح های مختلف تلاش دارند در مرحله بعدی سکان ریاست مجلس را در دست بگیرند تا ثابت کنند آنها پیروز بودند.

پس از انتخاب رئیس مجلس عملا می توان گفت کدام جناح وزن بیشتری در مجلس دارد.
با توجه به این شرایط می توان گفت در مجلس فعلی ایران فعلا همه برنده هستند بجز آنهایی که نماینده بودند و نتوانستند مجددا اعتماد مردم را برای ادامه کار خود به عنوان نماینده مجلس کسب کنند و قطعا همین امر هم می تواند درسی باشد برای نمایندگان فعلی تا به خواسته مردم توجه ویژه داشته باشند و بدانند که این دوره چهار ساله هم می تواند ادامه یابد وهم می تواند توسط مردم پایان یابد.
آنهایی که نتوانستند رای مردم را جلب کنند نیز فرصتی دارند با به دلایل شکست خود در انتخابات فکر کنند و متوجه شوند چه کارهایی را به عنوان نماینده انجام دادند و یا انجام ندادند که مردم به آنها رای ندادند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала