گزارش و تحلیل

کارشناس: روسیه به اروپاییان نشان داد که در سوریه در‌واقع چه می‌گذرد

© Sputnik / Iliya PitalevВоеннослужащие сирийской армии на одной из улиц Дамаска в первый день перемирия
Военнослужащие сирийской армии на одной из улиц Дамаска в первый день перемирия - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مطابق نطرخواهی انجام شده در چارچوب پروژه اسپوتنیک 72 درصد فرانسوی‌ها بر آن هستند که آنکارا به شهروندان ترکیه که به فروش نفت از سوریه به داعش اشتغال دارد بی نوجهی می کنند.

52 درصد آلمانی ها و 41 درصد انگلیسی‌ها نیز با این امر موافقند که معاملات نفتی با تروریست ها با چشم‌پوشی مقامات ترکیه انجام می شود، در ضمن در آمریکا فقط 38 درصد از شهروندان پرسش شده این دیدگاه را پذیرفتند.

بعلاوه 59 درصد از فرانسوی‌ها با این ادعا که «ترکیه با گروه‌های تروریستی مانند داعش فعالانه مبارزه می کند» موافقت نکردند. در آلمان نیز میزان افراد غیر موافق با این گفته بالاتر از تعداد کسانی بود که با آن موافق شدند و حساب 36 بر 26 درصد شد. در انگلیس تعداد پیروان و مخالفان این ادعا بود و معادل 23 بر 23 درصد شد.

در آمریکا بر عکس تعداد افراد موافق با اینکه ترکیه فعالانه با گروه‌های تروریستی مبارزه می‌کند 30 درصد بود و فقط 17 درصد آن را رد کردند.

به عقیده «آلکسندر کنفیساخور» روانشناس و سیاستشناس توضیح تفاوت نظر های اروپاییان و آمریکایی ها ناشی از پوشش خبری این حوادث در کشورهایشان است. بعلاوه برای آمریکایی های ساده حوادث جاری در ترکیه و پیوند آن کشور با تروریست ها جالب نیست. به گزارش خبرگزاری «ریا نووستی» این صاحبنظر می‌گوید که «آمریکایی ها بر آن هستند که این حوادث در فاصله دور، در آن سوی جهان می‌گذرد و آن سازمان — تشکیل ناشناس است. شاید آن‌ها در باره ترکیه چیزی شنیده بودند ولی بعید است که در باره دیگر چیز ها خبری به گوششان رسیده باشد».

در این هنگام «دمیتری سولونیکوف» رئیس انستیتوی مطالعه پیشرفت دولتی معاصر متذکر شد که کشور های اروپای مرکزی بیشتر از دیگران با نتایج سیاست اجرایی بوسیله ترکیه رو برو می‌شوند و همه چیز هایی را که می گذرند حس می کنند. این دانشمند گفت: «برخوردشان به ترکیه منفی است و روشن است که تعداد فراریان در فرانسه بیشتر از بریتانیا است و موقعیت موجود در آن کشور ها با آن چیزی که در آمریکا می‌گذرد قابل مقایسه نیست».

ولی به عقیده «ولادیمیر بوگاتیریوف» رئیس شورای مدیران اتحادیه ملی  افسران ذخیره، روسیه با وجود همه مشکلات توانسته است به ساکنان اروپا و ایالات متحده نشان دهد که در سوریه در‌واقع چه می گذرد.

این محقق گفت: «اردوغان برایشان هنگامی لازم بود که در حال بازی کردن موفق بود.  چنان به نظر اروپا و آمریکا می‌رسید که ترکیه دارد موقعیت در منطقه را تثبیت می‌کند و  حالا هنگامی که روسیه واقعاً نشان داده که در آنجا چه می‌گذرد و رهبری، ارتش و ملت سوریه  با کمک روسیه نفس تازه گرفته  و باز هم در مبارزه با داعش به نتایج رسیدند بر همه روشن شد که ترکیه کشوری حامی تروریست ها است. شکر خدا که از جمله به برکت رسانه‌های روسیه غرب هم آهسته آهسته دارد به همین درک می رسد».

این کارشناس افزود: «اروپا خسته شده و حوادث جاری را بهرتر درک می کند و اینکه آمریکا که در فاصله دور از این حوادث قرار دارد و در حالت بسیار آرامی بسر می برد و معمولاً دیر بیدار می‌شود برایش جنبه مرسومی دارد».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала