گزارش و تحلیل

برنامه «ب» در سوریه، روس ها را نسبت به نیات امریکا مشکوک کرد

© AFP 2023 / George Ourfalianآتش بس
آتش بس - اسپوتنیک ایران
اشتراک
خبر وجود برنامه «ب» در واشنگتن برای سوریه ، مسکو را به تردید می اندازد

ولادیمیر چیژوف نماینده ویژه روسیه در اتحادیه اروپا ضمن مصاحبه تلویزیونی با کانال سی ان ان می گوید که روسیه برای سوریه برنامه «ب» ندارد و طرح چنین برنامه ای از طرف ایالات متحده امریکا باعث نگرانی روسیه شده و حتی ما را نسبت به نیات جدی واشنگتن برای اجرای توافقات آتش بس در سوریه مشکوک کرده است.

خبرنگار سی ان ان از ولادیمیر چیژوف نماینده ویژه روسیه در اتحادیه اروپا خواست که موضوع برنامه «ب» را توضیح بدهد. به گفته وی، واشنگتن در صورتی این برنامه را به اجرا درمی آورد که توافقات آتش بس در روسیه با شکست روبرو شود.

ولادیمیر چیژوف نماینده ویژه روسیه صحبت در این باره را بی فایده می داند. وی تاکید می کند که خبر وجود برنامه «ب» در واشنگتن برای سوریه ، مسکو را به تردید می اندازد که آیا واقعا واشنگتن خواهان رژیم آتش بس است؟

پیشتر میخاییل باگدانوف معاون وزیر خارجه روسیه نیز در کنفرانس کلوپ «ولدای» گفته بود که مسکو از شنیدن خبر برنامه «ب» در واشنگتن نگران شده است.

باگدانوف در این کنفرانس گفت: «سخنان ایالات متحده امریکا راجع به برنامه «ب» نگران کننده است. ما هیچ اطلاعی از این برنامه نداریم. ما اطمینان داریم که باید تمام تلاشمان را برای اجرای توافقات آتش بس بکار بگیریم».

باگدانوف همچنین گفت که روسیه اقدامات لازم را برای اجرای آتش بس در دمشق به کار می گیرد و انتظار دارد که امریکا و سایر طرفین درگیری نیز همینطور عمل کنند».

یادآور می شویم که طبق توافقات صورت گرفته بین امریکا و روسیه در فرودگاه بین‌المللی باسل الاسد، مرکز هماهنگی آشتی طرفین درگیری در جمهوری عربی سوریه با بیش از 50 نفر پرسنل شروع به کار کرده است. به گفته نماینده رسمی وزارت دفاع، بیشتر افسران روس در این مرکز از تجربه کافی برای اجرای امور صلحبانی زیر نظر سازمان ملل برخوردارند.

آشتی در سوریه از نیمه شب 27 فوریه به وقت محلی آغاز می شود. نیروهایی که قصد زمین گذاشتن سلاح را دارند باید به مسکو یا واشنگتن اطلاع بدهند. در صورت مخابره به موقع مواضع گروهک ها، نه نمایندگان ارتش سوریه، نه نیروهای هوایی روسیه و نه نیروهای ائتلافی امریکا هیچ گونه اقدام نظامی علیه این نیروها انجام نخواهند داد.

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала