روشنگری به سبک مسکو

© AFP 2023 / John Macdougall مطبوعات آلمانی
مطبوعات آلمانی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دوباره همه از « جنگ سرد جدید» صحبت می کنند.

آیا واقعیت دارد  که کرملین  کمپین اطلاعات گمراه کننده  بر علیه آلمان را به راه انداخته است؟  سرویس های ویژه آلمان به بررسی این موضوع پرداختند.

 دوباره همه از « جنگ سرد  جدید» صحبت می کنند.  دمیتری مدودف، نخست وزیر روسیه  در  کنفرانس مونیخ این موضوع را عنوان  نمود.  از آن زمان تا کنون بحث هایی در  باره آنکه  منظور نخست وزیر روسیه  چه بود:  وی در باره  احتمال  فاز جدید رویارویی هشدار داد و یا  اوضاع موجود کنونی را توصیف کرد، در گرفته است.

دولت فدرال نیز این سوال را مطرح می کند. Süddeutsche Zeitung و شبکه های رادیویی و  تلویزیونی WDR و      NDR اطلاعاتی  در اختیار دارند دال بر اینکه نهاد فدرال صدراعظم  مایل است بداند  آیا دولت روسیه  در تلاش است با استفاده از  سرویس های  مخفی بر  بحث های سیاسی  و  افکار عمومی در آلمان تأثیر بگذارد. در زمان جنگ سرد  این برخورد « اقدامات فعال»  نامیده می شد که  « ک.گ.ب»  استاد این فن بود. سرویس فدرال اطلاعات و اداره حفاظت از قانون اساسی  باید معلوم کنند آیا  روش های قدیمی در  دوران جدید مورد استفاده قرار می گیرند. واکنش رسمی  دولت چنین بود: « ما این موضوع را تفسیر نمی کنیم».

صدراعظم آلمان شخصا  مایل به دریافت پاسخ  این  سوال است. نهاد ریاست جمهوری آلمان نیز نسبت به این موضوع  ابراز توجه کرد.  در  نهاد صدر اعظم آلمان  کلائوس — دیتر فریچه ریاست  بازرسی ها در این مورد را عهده دار است. اداره کل سیاست خارجی برلین  با  توجه زیاد  بر نتایج این بازرسی ها  نظارت می کند.  وزارت امور خارجه آلمان نیز به این پروسه پیوسته است.

اتحادیه اروپا  مدتهاست که می گوید این فقط پدیده  آلمانی نیست.  وزارت امورخارجه اتحادیه اروپا  تحت ریاست  فدریکی موگرینی،  از 28 ماه  اکتبر سال 2015 میلادی  هر هفته گزارشی در باره  کمپین تازه اطلاعات گمراه کننده  منتشر  می کند.  چندی پیش  15- مین گزارش در باره  اینگونه فعالیت های از قبل تعیین شده در آلمان منتشر شد.

 دولت های اروپای شرقی اعلام کردند که رسانه های دولتی مسکو  بطورهدفمند  از روش هایی برای ایجاد ائتلاف بین  کشورهای اروپایی استفاده می کنند. این سوال مطرح می شود که: آیا در مورد مقایسه  حوادث شب سال نو در کلن  با  شب کریستالی  — هدف سیاسی آن تضعیف موضع صدر اعظم آلمان —که گویا در  رسانه های دولتی روسیه  این مقایسه انجام شده است، غلو نشده است؟  یکی از کارمندان داخلی گفت: «ما می خواهیم  بدانیم آیا این موضوع  معنای « مخفی»  دارد؟»

کارشناسان  در امور روسیه با شک و تردید ابراز داشتند:  در اینجا  صحبت از بی ثبات کردن سیستماتیک  آلمان به عنوان  ستون محکم  جامعه غرب است.  کارمند عالیرتبه  وزارت امور خارجه  گفت:« هر کسی خواهان سیستم جدید در  اروپا باشد  باید از آلمان و صدراعظم آن شروع کند».

باید مشخص شود آیا روسیه  می خواهد با نیروهای  افراطی راست و پوپولیست های راست در آلمان متحد شود.  در دیگر کشورهای اروپایی — فرانسه و مجارستان  امکان آن وجود دارد.  از اینرو  نهاد صدراعظم آلمان  چند ماه پیش  این سوال را مطرح کرد که آیا  مسکو از  روحیات  افراطی راست در آلمان  حمایت می کند؟ بدشواری می توان  تصور کرد که  روسیه همانا در رابطه با آلمان استثناء قائل شود. نهاد فدرال  حفاظت ار  قانون اساسی  اعلام کرد حکم نظارت بر فعالیت سازمان هایی  مانند « پگیدا و یا АдГ» را در اختیار ندارد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала