جشنواره بین المللی « عکس-2016» مسکو

© Sputnik / Vladimir Astapkovichنمایشگاه عکس در آرت موزه مسکو
نمایشگاه  عکس در آرت موزه مسکو - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نمایشگاه بهانه ای است برای تفکر در خصوص سهم هنرمند و سهم آسمانی در خلق آثار.

ژان بودریار  فیلسوف  فرانسوی و  عکاس، در زمان خود  عکس را وسیله ای برای  دور کردن  ارواح شر نامید- چیزی مانند   نقاب هایی که  در  جوامع اولیه استفاده می شد  و استفاده از آینه  در  جامعه بورژوازی. عکس را  اغلب در تئاتر و یا  هر نوع هنر دیگر با  آینه  مقایسه می کنند.  در این روزها می توان در  آرت-موزه  مولتی مدیا  مسکو  این عکس ها را تماشا کرد.  جشنواره بین المللی «  نمایشگاه عکس —2016 » گشایش یافت.  حدود 40 نمایشگاه،  سخنرانی، کنفرانس و کلاس های آموزشی  بسیاری از  خبرنگاران  و عکاسان  و  منتقدان  و علاقمندان به عکاسی را گردهم می آورد.  عکس های عکاسان مشهور فرانسه، برزیل، ایتالیا، سوئیس و آمریکا  و  کادرهای  از اولین عکس های  میمون — میکی —  در تاریخ عکاسی به معرض نمایش گذاشته شدند…

نمایشگاه عکس تا تابستان ادامه خواهد داشت.  هزاران نفر می توانند  « دنیای غافلگیر» (یکی دیگر از گفته های  بودریاری) و  دنیایی که دچار  پردازش  عالی هنری شده است را ببینند.

 در کنسرت بزرگ  نمایشگاه « عکس —2016»  رویداد اصلی  معرفی  تقویم « پیرِللی» بود که هر  سال  مشهورترین عکاسان  جهان  از معروف ترین مدل ها، آرتیست ها،  دختران  ورزشکار  بشکل برهنه برای این مجله  عکس می گیرند.  تقویم —2016،  تا حد زیادی « پوشیده» است و پرتره  معروف ترین زنان دوران ما را  معرفی می کند.  انی لیبووِتس  عکاس  آمریکایی این تقویم را تنظیم کرده است.  زمانی او از  جون  لِنون و  یوکو اونو برای « رولینگ استون» عکس گرفت. اینبار  بینندگان  فقط عکس های زیبای  شخصیتهای مشهور را نخواهند دید، بلکه در عکس های جدید،  نیرو و قدرت تنیس باز ، سِرِنا ویلیامز  در زمینه  قهرمانان  یونان باستان ، ناتالیا وودیانووا مدل مشهور  روس در خارج از کشور  و  مدیر بنیاد  کمک به کودکان  به شکل  مادونای رافائل با نوزادی در بغل  به معرض نمایش در می آیند.

اولگا  سویبلوووا مدیر آرت موزه  مولتی مدیا  مسکو دراین خصوص گفت:  توجه کنید او روی پایه  کوچکی ایستاده است  و  ما حتی میخ های  آن را می بینیم.  مادونا  گویی جلوی چشم ما زنده می شود.  این همان هنر  عالی  و غیر عادی  عکاس  اِنی لیبووِتس است.  در این کلکسیون عکس های دیگری هستند که  می  توانند  با عکس های انی قابل مقایسه باشند.  اما بهرحال عکس های او چیز خاصی دارد که رسیدن به آن  دشوار است.

مناظر عجیب و غریب،  پرتره های  پسیکولوژی،  کارت ها با  مناظر  معماری ها… از جمله عکس هایی هستند که در نمایشگاه  نشان داده می شوند.  عکس هایی که  یک قرن ونیم پیش گرفته شدند و عکس های روزهای اخیر. بازدیدکنندگان به شکل متفاوتی عکس ها را تماشا می کنند، بعضی ها  پشت سرهم آنها را تماشا کرده و از جلوی آنها سریع رد می شوند و بعضی ها  روبروی یکی از آنها  ایستاده و تمام  اجزاء عکس را به دقت  تماشا می کنند —  عکسِ ترکیبی  کلیسای  پطر مقدس در  واتیکان یکی از آنهاست. اگر کمی از عکس دور شوید،  ردیف صندلی ها در عکس، دورنمای جالبی را شکل می دهد — بیننده خود را در میدان روبروی کلیسا می یابد….

این تأثیر  گویای آن است که عکس  فقط  انعکاس در آینه نیست، بلکه بخودی خود می تواند فضایی را شکل بدهد. این هم بهانه ای برای تفکر در این باره است که سهم هنرمند در این  اثر خلق شده  چقدر و  سهم آسمانی چقدر است…

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала