زمانی راه کاروان رو که آسیای شرقی را به دریای مدیترانه متصل می کرد « راه کبیر ابریشم» نامیده می شد و برای صادرات ابریشم چین در نظر گرفته شده بود که عنوان آن بخودی خود گویاست. هم اکنون از چین انواع مختلف کالا بطور گسترده از چین به غرب حمل و نقل می شود و «راه کبیر ابریشم» دوباره احیا می گردد.
آنچه طی چند قرن آرمان شهر به حساب می آمد هم اکنون به واقعیت مبدل می شود. 15 ماه فوریه به عنوان روز گشایش آن بخش طرح خط راه آهن وارد تاریخ خواهد شد که « کمبرند تجاری راه ابریشم» نامیده می شود. اولین قطار از چین پس از طی 10 هزار و 400 کیلومتر در عرض 14 روز به تهران رسید. این قطار از شهر «پیوو استان جه جیانگ» چین راه افتاد وپس از گذشتن از اراضی ترکمنستان، ازبکستان و قزاقستان به ایران رسید. واگن های باری این قطار شامل 32 کنتینر حاوی انواع کالاها (چه نوع کالایی ، اعلام نشده است) هر کدام 40 فوت بود. ایجاد چنین کریدور حمل و نقل — تزانزیت پس از ساخت خط راه آهن بین المللی قزاقستان — ترکمنستان — ایران ممکن شد. این خط راه آهن در ماه دسامبر سال 2014 میلادی در حضور قربان قلی بردیمحمدوف رئیس جمهور ترکمنستان و نور سلطان نظر بایف رئیس جمهور قزاقستان و حسن روحانی رئیس جمهور ایران افتتاح شد. مسیر جدید اولین مسیر لجستیکی در حمل و نقل سریع بارها از سواحل چین شرقی به بازار های خلیح فارس است.
به مناسبت ورود قطار که « راه کبیر ابریشم» نامیده شده است، مراسم باشکوهی در تهران برگزار شد که محسن پور سید آقایی مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران در آن حضور داشت. جناب آقایی اعلام نمود: « ورود اولین قطار باری از چین به ایران فصل جدیدی در همکاری متقابلا سودمند کشورهای ما می گشاید. حمل ونقل بارها از طریق راه آهن دوبار سریع تر از راه آبی است. این مسیر امکان صرفه جویی و افزایش گردش کالا بین ایران و چین را فراهم می سازد».
به گفته کارمند عالیرتبه ایرانی، تهران برای ساخت این خط راه آهن تا اروپا آماده است بدین ترتیب جمهوری اسلامی یک نقطه کلیدی ترانزیتی می شود که بندر بزرگ تجاری شانگهای را به کشور های اروپایی متصل می سازد.
اولین گام در احیای « راه کبیر ابریشم» برداشته شد. محسن شریعتی نیا کارشناس مسائل چین مرکز پژوهش های استراتژیک تهران و عضو شورای علمی دانشگاه « بهشتی» تهران در مصاحبه با مارینا الشعلان خبرنگار رادیو « سپوتنیک» دراین خصوص اظهار نظر نمود.
هم صحبت ما معتقد است که با ساخت خط راه آهن « راه ابریشم» اعتبار منطقه ای ایران افزایش خواهد یافت.
در پایان شایان ذکر است که پیوستن روسیه به طرح « کمربند تجاری راه ابریشم» منطقی به نظر می رسد. در سال 2014 میلادی نظریه جدید توسعه و تکامل منطقه خاور دور تحت عنوان « کمربند برون مرزی اورآسیا» — « Razvitie» در روسیه بررسی شد. در چارچوب این نظریه ، طرح همگرایی سیستم حمل ونقل اورآسیا بر اساس مسیر بایکال — آمور و ترانس سیبری آماده می شود. طول خط راه آهن ترانس سیبری 9298,2 کیلومتر و طولانی ترین خط راه آهن در جهان است.