افسانه ها و یادبودهای موروم (ویدیو)

© Sputnik / Mikhail Fomichev /  مراجعه به بانک تصاویر افسانه ها و یادبودهای موروم
افسانه ها و یادبودهای موروم - اسپوتنیک ایران
اشتراک
می گویند که اگر دماغ این جانور برنزی را نوازش کنید سعادت و موفقیت به خانه شما می آید.

نویسنده مشهور شوروی زمانی نوشت: « هر کس موروم ندیده است، زیبایی روسی را ندیده است». بسختی می توان از در مخالفت با این گفته درآمد. زیبای موروم شهری واقع در ساحل رود « اوکا» واقعا شگفت آور است. در آنجا صومعه های زیبا و خانه های اشرافی قدیمی و موزه ها و یادبودهای فوق العاده جالب وجود دارد. افسانه ها و باورهای قدیمی زیادی با موروم در ارتباط است که هرازگاهی بسختی می توان واقعیت را از خیالپردازی در این رابطه جدا کرد.
برای نخستین بار در سال 862 از موروم — یکی از باستانی ترین شهرهای روسیه در دستنوشته ها یاد شد. قصه های ملی گویای آن است که ایلیا موروم پهلوان پرآوزاه روس همانا در آنجا متولد شد. ایلیا تا سن 33 سالگی فلج بود و راه نمی رفت. پیری دنیا گرد او را معالجه و نیروی غیر عادی به او هدیه کرد. پس از آن پهلوان در ارتش شاه خدمت کرد و هنگام دفاع از خانه زادو بومی در مقابل حملات دشمنان شاهکاری های زیادی به انجام رساند. به عقیده مورخان این قهرمان شبیه پرسوناژ مشابهی در قصه ها بود که جنگجویی شکست ناپذیر و در قرن 12 می زیست و در دوران سالخوردگی راهبی به نام ایلیا شد. در قرن 17 این شخص از طرف کلیسای ارتدکس روس کشیش ایلیا مورومتس نامیده شد. در روزهای کنونی در پارک شهر موروم یادبود این پهلوان افسانه ای برپا شده است.
کلیساهای سنگ سفید صومعه « ترویتسکی مقدس» که در اواسط قرن 17 ساخته شدند شادی بخش چشم است. در کلیسای اصلی باقیمانده امیر پطر و ملکه فورونیا- قدیسان روس قرار دارد که حامیان ارتدکس خانواده و سعادت در ازدواج هستند. افسانه در باره ماجرای زیبای عشق و وفاداری زندگی آنها حکایت می کند که اواسط قرن 13 بر موروم حکومت می کردند. بر طبق باور های قدیمی، پطر و فورونیا در یک روز جان سپردند. بدن آنها در دو تابوت معمولی گذاشته شد و آن را به کلیسا آوردند، اما روز بعد آنها بشکل اعجاب آوری در یک تابوت بزرگ که به دو قسمت شده بود قرار داشتند. حتی مرگ نمی توانست پادشاه و ملکه را از هم جدا کند: آنها را در همین تابوت دو قسمتی دفن کردند.
در میدان روبروی صومعه « ترویستکی مقدس» یادبود پطر و فورونیا قرار دارد. نو عروسان اغلب به پای این مجسمه گل می گذارند. خرگوشی در پای ملکه نشسته است که سمبل باروری و نیروی زندگی است. می گویند که اگر دماغ این جانور برنزی را نوازش کنید سعادت و موفقیت به خانه شما می آید.
در سال 2008 میلادی ساکنان شهر «موروم» پیشنهاد کردند 8 ماه ژوئیه روز ادای احترام به قدیسان پطر و فورونیا به عنوان جشن ملی برگزار شود — روز خانواده و عشق و وفاداری. دولت روسیه نیز از این ابتکار حمایت کرد و از آن زمان تا کنون روز خانواده، عشق و وفاداری در سراسر کشور برگزار می شود.
در مرکز تاریخی شهر موروم، خانه های سنگی و چوبی ساخت قرن 19 حفظ شده اند. تقریبا تمام آنها مرمت شده ند و خیلی زیبا و درخشان هستند. در یکی از خانه های باشکوه بازرگان روس — خانه ای بزرگ و سه طبقه از چوب، ولادیمیر زوُروکین دانشمند نابغه و مخترع تلویزیون متولد شد. همه تلویزیون تماشا می کنند، حتی اگر هرازگاهی، به این دلیل ساکنان شهر موروم به نشانه سپاسگزاری از چنین اختراعی، مجسمه همشهری بزرگ خود را جلوی خانه او برپا کردند. اکنون در خانه پدری زوروکین موزه تاریخ — هنر شهر مستقر است.
غیر عادی ترین مجسمه شهر موروم در اوت سال 2012 برپا شد. این مجسمه به نان روسی سوراخ دار در وسط اختصاص دارد. به عقیده ساکنان محل برای نخستین بار این نان های سوراخ دار همانا در موروم پخته شدند و حتی روی آرم شهر نقش بسته است. یکبار بطور تصادفی در فصل زمستان هنگام برف روبی این مجسمه آسیب دید. بزودی نان سرامیکی جای آن را گرفت که از برف نمی ترسد. مجسمه یادبود همیشه گرم است و دمای دائمی آن 35 درجه بالای صفر است. می گویند بلافاصله پس از تغییرات چندی از این مجسمه بوی معطر و خوش نان تازه به مشام خواهد رسید. این هم یک افسانه دیگر مرتبط با این شهر است؟ کی می داند. در موروم که شهری مملو از باورهاست هر معجزه ای ممکن است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала