گزارش و تحلیل

ویتالی چورکین: در آمریکا پی بردند که موقعیت در سوریه حل و فصل سیاسی را می‌طلبد

© AP Photo / John Minchilloویتالی چورکین: امیدوارم «طرح پوتین» امکان بدهد مساله داعش حل شود
ویتالی چورکین: امیدوارم «طرح پوتین» امکان بدهد مساله داعش حل شود - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ویتالی چورکین نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد ابراز عقیده کرد که امروز محیط مذاکرات در مورد حل اختلاف در سوریه با آنچه که دو سال پیش بود تفاوت زیادی دارد. به گفته چورکین در واشنگتن و پایتخت های اساسی اروپا با وجود تعداد بس زیاد اختلاف نظر ها تحول قابل توجه در طرز تفکر صورت پذیرفته است

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد در مصاحبه با «راشا تودی» اعلام کرد: «ایده ای در این باره که دولت اسد به آسانی می‌تواند  سرنگون شود دیگر مبرم نیست. درک این اندیشه فرا رسیده که موقعیت سیاسی در سوریه از تصورات قبلی در باره آن مشکلتر است و برای تدوین حل سیاسی صرف مساعی زیادی ایجاب می کند».

چورکین معتقد است که دستاورد دیپلماتیک اصلی سال گذشته، تصویب  یک صدای قطعنامه 2254 با شرکت سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه و به سرپرستی جان کری وزیر خارجه آمریکا انجام شد.

ویتالی چورکین در جواب به اتهامات رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در این خصوص که روسیه قصد دارد از سوریه یک کشور کوچکی بسازد گفت که تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه از اهمیت بسیار بالا برخوردار است. وی گفت که حفظ  تمامیت ارضی آن کشور را می‌توان از طریق جلب کرد ها به مذاکرات بین سوری ها تأمین کرد و این همان چیزی است که آنکارا علیه آن اقدام می کند.

ویتالی چورکین ادامه داد: «همانا به این علت است که روسیه از شرکت کرد های سوریه در مذاکرات طرفداری می کند ولی دولت ترکیه علیه این کار اقدام می‌کند و اجازه نمی دهد که کرد های سوریه پشت میز مذاکره بنشینند و بدین طریق ایده حفظ تمامیت ارضی دولت سوریه را دور می اندازد. این استراتژی ترکیه عجیب به نظر می رسد».

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد ابراز اطمینان کرد که نمایندگان جامعه بین‌المللی  از موقعیت در لیبی و از بحرانی که پس از ضربات هوایی غرب و سرنگونی معمر قذافی در آن بوقوع پیوسته درس عبرت گرفتند.

دیپلمات روس گفت: «از این به بعد آن‌ها متوجه شدند که اصلاً حتمی نیست که پس از تعویض یک رژیم، دمکراسی برقرار شود که با ایده‌آل‌های جفرسون مطابقت داشته باشد. باید واقعیات این یا آن منطقه و تاریخ و ترکیب نژادی و مذهبی آن را در نظر گرفت و با احتیاط زیادی رفتار کرد تا توازنی که در طول قرن‌ها و شاید هزاره ها تشکیل شده تخریب نشود. من فکر می‌کنم که آن‌ها دارند درس عبرت می‌گیرند، ولی معلوم نیست که آیا نسل بعدی سیاستمداران این درس‌ها را خواهند گرفت؟ زمان نشان خواهد داد».

از چورکین سؤال شد که آیا درجه معیین رویارویی در مناسبات روسیه و آمریکا مفید نیست تا هر دو کشور شکل خوبی داشته باشند؟  چورکین جواب داد که او مناسبات کنونی میان آمریکا و روسیه را رویارویی نمی داند.

وی افزود: «بله، مناسبات ما آسان نیست و نظر های ما به این یا آن بحران  فرق می‌کنند و گاه به گاه اصطکاک های جدی بروز می‌کنند، مثلاً در مورد موقعیت در سوریه و اوکراین. در یک زمان ما در مورد پاره‌ای از دیگر مسایل خیلی مهم مثلاً در مبارزه با تروریسم همکاری می کنیم. ناگفته نماند که یکی از موفقیت های سال گذشته — حصول توافق در باره برنامه هسته ای  ایران بود. یعنی اینکه عناصری از همکاری دو کشور وجود دارد. من معتقدم که رفع اختلاف نظر های موجود و برقراری مناسبات ثمرلخش به نفع دو کشور ما و سراسر جهان خواهد بود. ما باید برای رسیدن به این مقاصد از سعی و کوشش دریغ نورزیم».

در عین حال نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد در مصاحبه با «راشا تودی» اعلام کرد که محتوای پیام اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا و پیشنهاد عربستان سعودی مبنی بر اعزام نیروی زمینی به خاک سوریه را نسنجیده خواند. چورکین بر آن است که چنین سیر حوادث بسیار خطرناک است زیرا همانطوریکه مقامات سوریه اعلام کردند آن‌ها ورود یگان های سعودی و ترکیه به خاک خود را تجاوز دانسته و به دنبال آن اختلاف بشدت توسعه خواهد یافت.

دیپلمات روس در پایان گفت: «هیچ شبهه ای نیست که بازیگران متنفذ در منطقه مثلاً عربستان سعودی و ترکیه از «بچه های بد» در سوریه جانبداری می کنند و مقاصد خود را جهت دسترسی به تعویض رژیم دمشق کتمان نمی کنند. در عین حال به برکت فشار آمریکا، روسیه و دیگر کشور ها آن‌ها به ناچار به وین آمدند و به گروه بین‌المللی حمایت از سوریه پیوستند و از قطعنامه 2254 جانبداری کردند. البته ما امیدواریم که آن‌ها به اعمالی دست نزنند که بر اثر آن‌ها حل سیاسی اختلاف در سوریه میسر نخواهد گردید».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала