کمبود مهندسان حرفه ای

© Fotolia / Samottنمای رود تایمز در بریتانیا
نمای رود تایمز در بریتانیا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اولین متروی جهان در لندن ساخته شد.

بریتانیا ، مهد  انقلاب صنعتی  که زمانی » کارگاه جهان» نامیده می شد و  اولین  موتور و تلویزیون در آنجا ساخته شد،  به علت  کمبود  کادرهای جوان متخصص، پیشرفت آن کشور در عرصه نوآوری در این کشور با  مشکل روبرو می شود.

استفان فرناندس  مشاور  انستیتوی  مهندسی —  تحقیقی  در اینباره تعریف کرده گفت: « هم اکنون با کمبود شدید کادرهای متخصص روبرو هستیم.  باید  انگیزه ای برای جوانان ایجاد کرد و  امکانات ضروری برای  آنها را فراهم کرد تا آنها بتوانند  در رشته مهندسی  متخصص شوند».

 کمبود جوانان متخصص  در  شرکت های  صنعتی  مانند  شرکت های تولید  پنجره های ICW محسوس  است. شمش های آلومینیومی  در این کارخانه ها با کمک  ابزار دقیق  مورد پردازش قرار می گیرند  و ذوب می شوند و  از آنها پنجره هایی  درست می شود  که می توان  در  کارخانه های صنعت غذایی و یا  ساختمان های استرلیزه  که پژوهش های طبی در آنجا انجام می شوند، از آنها استفاده کرد.  این عرصه تولید  فناوری عالی است  که نیاز  به  نیروی کار متخصص دارد.

کوین  کارمند این  شرکت گفت: « من  حدود 15 سال است که در اینجا کار می کنم و مسئول تحویل و ارسال هستم  ولی کار اصلی من جوشکاری است».

محصولات این کارخانه به سراسر جهان ارسال می شود.  حتی در پارک المپیکی سوچی نیز از محصولات این کارخانه  استفاده شده است.  کارخانه  انگلیسی از نظر قیمت نمی  تواند با شرکت های چینی رقابت کند ، اما بخوبی پیشرفت می کند و  جای خاص خود را در بازار اشغال کرده است. این شرکت کوچک است و به  دلیل حجم  نه چندان بزرگ  تولید توانست بحران چندی پیش را راحتتر از سر بگذراند.  هم اکنون قصد دارد  حیطه  فعالیت خود را وسعت بخشد، اما با فقدان کادر متخصص روبروست.

مارگارت وود  رئیس شرکت  نگران این وضع است، زیرا کمبود  مهندسان متخصص  تجارت انگلیس را تهدید می کند. وی در این خصوص گفت: مشکل بزرگ، جلب  کادرها  به عرصه تولید است.  خیلی ها  بدون وابستگی به جنس  و  تعلق ملی فکر می کنند که این کاری  سخت و  کثیف است.  یافتن کارگر متخصص  خیلی دشوار است».

عرصه مهندسی به دلیل  چرچه منفی  ضرر می بیند.  شایان ذکر است  که زنان  فقط  9 درصد  شاغلان در این عرصه را تشکیل می دهند.  بعلاوه مطابق با  گزارش  انستیتوی مهندسی —  فناوری  بریتانیا،  کارفرمایان متذکر می شوند  که  کارمندان بالقوه آنها  از دانش  ضروری  برخوردار نیستند.

حدود 61 درصد پرسش شدگان  نگران سطح  دانش فارغ التحصیلان هستند. 57 درصد  کارفرمایان معتقدند که آموزش فنی  ، مهارت های عملی  را  تکامل نمی بخشد و 64 درصد  کمبود مهندسان در بریتانیا را تهدید برای تجارت  کشور می دانند. دولت باید  در اینباره چاره اندیشی کند، زیرا  رشته مهندسی  بیش از یک چهارم  تولید ناخالص داخلی کشور را تأمین می کند.

استفان فرناندس  مشاور  انستیتوی  مهندسی — تحقیقی گفت:  اگر نتوانیم کاری در این عرصه به انجام برسانیم،  اقتصاد بریتانیا  ضرر زیادی خواهد دید، زیرا با توجه به اینکه  دولت به نفع  بخش مهندسی و  تولید از  بخش مالی کنار می رود، ما با کمبود  هر چه بیشتر نیروی کار مواجه می شویم.  در چنین وضعی  ما در عرصه تولید  قابلیت رقابت  را از دست خواهیم داد».

بسیاری از 100  دستاورد بزرگ   مهندس جهان به بریتانیا تعلق دارد — اولین متروی جهان در لندن ساخته شد، اختراعات معاصر — چاپگر سه بعدی، نوت بوک که سمبل  شبکه جهانی است  در بریتانیا طراحی شد.  اگر سیستم آموزشی نتواند از عهده  تأمین کادرهای متخصص در رشته مهندسی برای کشور برآید،  ممکن است  دیگر چنین نوآوری هایی در  بریتانیا به ثبت نرسند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала