گزارش و تحلیل

کارشناسان درباره جنگ های فضایی امریکا، روسیه و چین می نویسند

© Photo / NASAارتباطات فضایی
ارتباطات فضایی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نیروهای فضایی بهترین سلاح برای آینده است

درسایت اینترنتی مجله «نشنال اینترست» مقاله ای راجع به موضوع جنگ ستارگان در آینده نزدیک و آماده شدن امریکا برای این جنگ نوشته اند. سِسیل هِینی رییس فرماندهی راهبردی امریکا می گوید که کشور باید روی موضوع ظرفیت های احتمالی دشمنان بیشتر مطالعه کرده و بودجه برنامه های فضایی و امادگی کلی را بیشتر کند. خبرگزاری راشا تودی از کارشناسان نظامی روسیه خواست که موضوع درگیری های احتمالی روسیه، امریکا و چین در فضا را تفسیر کنند.

یوری کنوتوف تاریخ نویس نظامی و مدیر موزه پدافند هوایی در منطقه بالاشیخین با اطمینان می گوید: «نیروهای فضایی بهترین سلاح برای آینده است». به گفته وی احتمال بیشتر بر این است که حمله اول بدون سلاح باشد. وی می گوید: «دشمن پاسخ را با چند موشک می دهد و سیستم دفاع ضد موشکی را نابود می کند. موضوع کلیدی سیستم دفاع ضد موشکی است». به این ترتیب، مبارزه در فضا با دفاع از ماهواره ها و غلبه بر سیستم دفاع ضد موشکی وظیفه اول است.

میخاییل خاداریونوک مدیر مسئول روزنامه «پیک صنعت نظامی» با این سخنان کاملا موافق بوده و در ادامه می گوید که درحال حاضر هنوز درک درستی راجع به وابستگی ما به فضا وجود ندارد: اهمیت نه خطوط ارتباطی و نه ناوبری برای ما روشن نیستند. اگر سیستم خطوط ناوبری جهانی از کار بیفتد، آنوقت سیستم پولی جهانی و تجارت جهانی و تمام ناوبری زمینی نابود خواهد شد».

یوری کنوتوف در رابطه با موضوع سیستم فضایی روسیه می گوید که اخبار رسمی راجع به این مساله در دست نیست. این موضوع کاملا محرمانه است. با این حال او از دوران اتحاد جماهیر شوروی و صنایع مدرن آن دوران یاد می کند و می گوید که وقتی اولین شاتل امریکایی ساخته شد، طرح های ما مبنای ساخت آن قرار گرفته بود. بعد از آن تکنولوژی «بوران» معرفی شد. امریکایی ها ما را فریب دادند. شاتل امریکایی تا ارتفاع 80 کیلومتر پایین می آید و روی مسکو قرار می گیرد، بعد شرایط پرتاب بمب اتمی روی کرملین را بازسازی کرده و مجددا به فضا می رود. این مانور امریکایی ها تا حدی موفق بود. آنها اطلاعات اشتباه به ما دادند و ما خیلی جدی روی آن کار کردیم». در حال حاضر امریکا یک سفینه فضایی چندبار مصرف دارد. این کارشناس می گوید که سفینه امریکا تقریبا یک سال است که در فضا قرار دارد و اهداف آن مشخص نیست. این سفینه یا جاسوسی است یا اینکه حامل موشک بوده و قادر است هر لحظه به مسکو یا پکن حمله کند.

کنوتوف درباره هواپیمای آزمایشی مدل ایکس 37 ب در مدار صحبت می کند. خاداریونوک اطمینان دارد که امریکایی ها می توانند از این سفینه برای حل مسایل مختلف نظامی بهره بگیرند. این سفینه می تواند چندین سال در فضا بماند. اطلاعات زیادی از آن در دست نیست، اما اگر قابلیت شلیک داشته باش، آنوقت می تواند به عنوان ابزاری برای نابودی سفینه های فضایی و ماهواره ها مورد استفاده قرار بگیرد. در شرایط بی وزنی، احتمال تخریب کنندگی این سلاح به شدت بیشتر می شود، زیرا در فضا هیچ مانعی وجود ندارد و هر شلیک برد بیشتری دارد. علاوه بر این، امکان مانور نیز بیشتر است».

کنوتوف با اطمینان می گوید که اگر امریکایی ها دست به چنین کارهایی بزنند، آنوقت روسیه آرام نخواهد نشست. وی تاکید می کند که امریکایی ها بیشتر روی وسایل گرانقیمت کار می کنند، اما ما قصد نداریم این سلاح های تهاجمی را کپی کنیم، بلکه ابزارهای دیگری خواهیم ساخت که بدتر از آن نخواهد بود. کارشناس ما درباره دوران اتحاد جماهیر شوروی می گوید که آن زمان، چین بر اساس طرح های شوروی یک سلاح لیزری را آزمایش کرد. وظیف این سلاح نابود کردن ماهواره های فضایی دشمن بود. در اتحاد جماهیر شوروی این پروژه «تِرا — 3» نام دارد. در آن زمان تکنولوژی به نظر چندان موثر نبود، برد آن 100 کیلومتر و قطر لیزر 1،25 صدم متر بود. به عبارتی نمی توانست چیزی را نابود کند. روی یکی از شاتل های امریکا نیز آزمایش شد و روی شاتل اشعه انداختند. در این آزمایش، شاتل از کار افتاد و حال خدمه بد شد. امریکایی ها از کانال های محرمانه به ما اعتراض کردند. اما به هر صورت متقاعد شدند که با کمک این ابزار می توان ماهواره ها را از کار انداخت.

به هر صورت، با مقایسه امکانات فضایی روسیه، امریکا و چین می توان گفت که امریکایی ها در دوره های گذشته از ما کپی برداری زیادی کردند و بخشی از تکنولوژی را هم از انگلیس گرفتند. فعلا چین در این مساله گام اول را برداشته. با این حال، امریکا و روسیه دستاوردهای جدی دارند. در سال های 90 روسیه می توانست از امریکا جلو بزند. اما یلتسین تکنولوژی را به امریکایی ها بخشید. بعد از آن ما متوقف شدیم. امریکایی ها پیشرفت کرده و جهشی به جلو زدند. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала