گزارش و تحلیل

اپراتورهای مجازی تلفن همراه MVNO و جایگاه آنها در بازار ایران

© Flickr / warrenskisim card
sim card - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اپراتورهای مجازی تلفن همراه. امکانات و مزایا

اپراتورهای مجازی تلفن همراه "mobile virtual network operator" مخفف "MVNO" با ثبت نام برند خود، از خدمات و زیرساخت های اپراتورهای اصلی تلفن همراه (اپراتورهای ثابت) استفاده می کنند. تنها اپراتورهای اصلی تلفن همراه می توانند ساختار استفاده از سرویس و خدمات مجازی را در اختیار اپراتورهای مجازی تلفن همراه قرار دهند. بدین ترتیب اپراتورهای مجازی می توانند هم به صورت کامل و هم به صورت جزئی از ساختار اپراتورهای اصلی استفاده کنند. در صورت استفاده از قسمتی از ساختار، هسته ی مرکزی اپراتور مجازی همچون اتصالات شبکه ای و المان های "BSS/OSS" از سوی خود اپراتور ارائه و تامین می شود.

راه اندازی چنین سامانه هایی می تواند دو موضوع بازاریابی و بهره برداری، یا به عبارتی هدایت عملکردهای ساخت، تبلیغات و مدیریت سرویس ها برای مشتری نهایی، عملکرد های راه اندازی شبکه پایه و همچنین پشتیبانی و توسعه را در دو فرایند جداگانه تعریف کند. به کمک چنین اقداماتی، اپراتور مجازی برای تحقق اهداف خود دیگر نیازی به سرمایه گزاری های کلان و صرف هزینه های بالا برای ساخت و راه اندازی یک شبکه مخابراتی و ارتباطی مجزا نخواهد داشت.

اپراتور مجازی MVNO می تواند با ارائه حدمات منحصربفرد، هزینه های راه اندازی سرویس و ارائه خدمات را بهینه سازی کرده و پایگاه مرکزی کاربران خود را داشته باشد. چنین توانایی هایی می تواند بخش های مختلف بازار که در توان و دسترس مهره های بزرگ صنعت مخابرات نیست را پوشش دهد. اپراتورهای مجازی سازمانها و کمپانی های بزرگ (برای مثال: اوپراتور مجازی کمپانی نفت و گاز روسیه "Gazprom-Telecom" هزینه های مربوط به تماس های شبکه ای را کاهش داده و امکان کنترل و امنیت ارتباطات را فراهم می سازد. اپراتور مجازی با ارائه پیشنهاد خدمات پیشرفته و منحصربفرد می تواند بخش بکر و دست نخورده ی بازار را محک زده و پیشنهادات خدمات تلفن همراه را مستقل از برند اصلی و بدون شکایت اتحادیه های مخالف موضوع انحصار، سرویس دهی نماید. برای مثال می توان به اپراتور "7K-Mobile" اشاره نمود که در روسیه، کاربران را به زبان های تاجیکی و ازبکی سرویس دهی می دهد. از جهت دیگر، ایجاد اپراتور مجازی به اپراتور اصلی این امکان را می دهد تا از همه ی توان شبکه ی مخابراتی خود بهره برداری کند. اپراتور مجازی MVNO می تواند پیشنهادهای مناسبی را درخور هریک از کاربران ارائه دهد که این موضوع منجر به بهبود بازار مخابرات و افزایش کیفیت خدمات اپراتورها می شود. اپراتورهای مخابراتی پویا و نوپا، با ارائه ی خدمات پیشرو و سرویس دهی موثر کاربران، علاقمند به ایجاد رابطه ای طولانی مدت با مشتریان هستند. این موضوع منجر به گسترش و استفاده از فن آوری های نوین و خدمات هرچه بهتر ارتباطی نظیر گشایش دفاتر خدمات، انعطاف در خدمات سرویس های خودکار، سامانه های تحلیل اطلاعت در رابطه با نحوه عملکرد کاربر و همچنین مدیریت ارتباط با مشتریان "CEM, Customer Experience Management" می شود. این موضوعات باعث می شوند تا بازار به سمت مشتری مداری، پیشرفت و سهولت در استفاده سوق پیدا کند.

اپراتورهای مجازی تلفن همراه MVNO در جهان

تعداد اپراتورهای مجازی تلفن همراه در جهان رقمی حدود 992 اپراتور و همچنین 260 برند زیرمجموعه، برآورد شده است. برندهای زیرمجموعه به نوعی اپراتور مجازی اپراتورهای ثابت هستند که بر اساس زیر ساخت های آن تشکیل شده اند و بدین ترتیب می توان گفت که بیش از 1250 اپراتور مجازی در چارچوب ساختار برندهای اپراتورهای مخابراتی اصلی تشکیل شده است.
بیشترین میزان فعالیت سرویس "MVNO" در بازار کشورهای توسعه یافته مشاهده می شود که آمار نفوذ سرویس های مخابراتی در آنها بیش از 100 درصد است. در اروپا 585 اپراتور مجازی، در شرق آسیا 129 و در آمریکای شمالی 107 اپراتور مجازی تلفن همراه وجود دارد. در کل، اپراتورهای مجازی شبکه های مخابراتی در 72 کشور دنیا راه اندازی شده اند و میانگین نفوذ آنها در این کشورها، 128 درصد آمار گیری شده است.

در ایالات متحده آمریکا و اروپا اپراتورهای مجازی بسیار بزرگی وجود دارند که می توان به اپراتورهای "Virgin Mobile"، "British Telecom" و "Blyk" در انگستان و اپراتور "Disney" در ایالات متحده اشاره نمود. این اپراتورها در اروپا به شدت توان رقابت پیدا کرده اند. این آمار در سال 2005 میلادی حدود 13 میلیون کاربر بوده است. برای مثال در کشور فنلاند، 10 درصد از تماس ها به خارج از کشور از طریق اپراتور "Cubio" انجام می گیرد.

نخستین محرکه رشد تعداد اپراتورهای مجازی وابسته به سیاست رگلاتور دولتی کشورها است. این تصمیمات نیازمند پیروی از معیارهای اصولی است که اجازه تعامل میان اپراتور مجازی و اپراتور پایه را در این مدل از کسب و کار می دهد. بخشی از این تصمیمات با تدبیر و انگیزه در رابطه با پروسه ی تغییر کسب کار و ایجاد پدیده ی بازاریابی مجازی اتخاذ شده و تنها با تلاش رگلاتور در چارچوب از بین بردن انحصار طلبی امکان پذیر است. یکی از شرایط مهم توسعه "MVNO"، وجود سرویس ترابردپذیری شماره های تلفن همراه "mobile number portability" یا همان سرویس انتقال مشترکین تلفن همراه از یک اپراتور به اپراتور دیگر "MNP" است. بدین ترتیب می توان اپراتورهای مجازی را کم کم از "سیم کارت دوم" به سیم کارت اصلی ارتباطات همراه تغییر داد.

دومین عامل محرکه، امکان کاهش قابل توجه سرمایه گذاری در توسعه ی شبکه ای به کمک مدل های مجازی می باشد. اجرای طرح اپراتورهای مجازی با وجود ساختارهای توسعه یافته ی مخابراتی دشوار نیست. اکنون مشترکین اپراتورهای تلفن همراه به پیشنهادهای گسترده ی اپراتورهای عادت کرده اند و با وجود محدوده ی آنتن دهی سراسری و کیفیت یکسان اپراتورها، دیگر جایی برای رقابت در بازار امروزی باقی نمانده است. بدین ترتیب "MVNO" روشی ارزان قیمت برای حرکت به سمت کاربران بوده و می توان با ارائه خدمات نوین، با کیفیت و مورد نیاز، به نوعی احترام و ارزش کاربران را تجدید نمود.

با این که اپراتورهای ثابت می توانند از فروش خدمات شبکه ای درآمد خوبی بدست آورند ولی بهرحال، مدیران این اپراتورهای تنها در صورتی تمایل به حمایت از سیستم "MVNO" خواهند داشت که شبکه های ارتباطی خودشان اشغال نباشد. اگر اپراتورهای ثابت از 100 درصد فضای ارتباطی خود استفاده کرده باشند، سرویس "MVNO" تنها معضلی برای کسب و کار اصلی آنها بشمار آمده و هیچ گونه توجیه اقتصادی دربر نخواهد داشت. حفاظت و پیشبرد سرویس "MVNO" از وظایفی است که بر دوش رگلاتور خواهد بود.

طرح اجرای سرویس MVNO این امکان را به اپراتورهای تلفن همراه می دهد تا بتوانند در بازار مخابراتی امروزی، درآمد بیشتری کسب نمایند. در کشورهایی که میان اپراتورهای تلفن همراه رقابت شدیدی جاری است، به راه اندازی سرویس اپراتورهای مجازی به چشم موضوعاتی همچون بالا بردن سهم خود در بازار و جذب بیشتر مشترکین به کمک برندهای نوین و ارزان قیمت نگاه می شود.

اپراتورهای مجازی در ایران

در حال حاضر، بازار ایران با ویژگی هایی نظیر ادامه روند رشد ارتباطات (پیش بینی رشد 142 درصدی تا سال 2018 میلادی)، افزایش رقابت در چارچوب سرویس دهی فن آوری نسل سوم شبکه های مخابراتی"3G" (مرتبط با پیدایش دومین اپراتور تلفن همراه "MTN Irancell" که این سرویس را ارائه می دهد.)، افزایش استفاده از گوشی های هوشمند و همچنین خدمات هوشمند رو به رو است. رفع تحریم های ایران با افزایش همکاری های بین الملل همراه خواهد بود که این مهم نیازمند به استفاده ی فعالتر از سرویس های مخابراتی، ایجاد تعرفه ها ویژه و همچنین انعطاف پذیری اپراتورها در ارائه خدمات می باشد. بهبود وضعیت اقتصادی مرتبط با این موضوع، منجر به ایجاد انگیزه برای ساخت اپراتورهایی برای پاسخگویی به نیاز ارتباطی مجموعه های کوچک و تحکیم موضع برندهای کنونی (مجموعه های بزرگ و متوسط) خواهد شد.

بخشی از برنامه های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران دربرگیرنده موضوع گسترش بهره برداری از اپراتورهای اصلی تلفن همراه می باشد. بدین ترتیب با افزایش امکان تغییر و ترابردپذیری مشترکین، می توان پیشنهادهای نوین و منحصربفردی را به کاربر ارائه نمود و بستر لازم برای جذب هرچه بیشتر آنها در پایگاه مشترکین را فراهم ساخت. چنین اهدافی می توانند از طریق راه اندازی اپراتورهای مجازی به تحقق برسند. اکنون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ایران درحال نهادینه کردن پروسه اجازه و ثبت پروانه فعالیت اپراتورهای مجازی است. بدین ترتیب ابتدا اپراتورها درخواست خود را تسلیم سازمان نموده و سپس پروسه ی انتخاب نهایی و واگزاری پروانه ثبت فعالیت آغاز خواهد شد. در همین زمان، رگلاتور نیز به پروسه ایجاد و راه اندازی سرویس "MVNO" سرعت عمل خواهد بخشید.

راه حل پیشنهادی کمپانی "پتر-سرویس Peter-Service"

راه حل پیشنهادی کمپانی "پتر-سرویس" مجموعه ای از سیستم های پشتیبانی برای چرخه کامل عملیات راه اندازی، محاسبات دادوستد فی مابین و حساب رسی برای اپراتورهای مجازی تلفن همراه بوده که تنها با دسترسی به شبکه ی اصلی، امکان آغاز فعالیت این اپراتورها از صفر را می دهد. مجموعه ای از خدمات که برای ارائه راه حل تنظیم می شوند، به مدل های "MVNO" و نیازهای آن بستگی دارد. برای مثال، برای مجموعه ها می توان سامانه ی مدیریت ارتباط با مشتری "CRM"، مدیریت اسناد، سامانه مدیریت تجربه مشتری"CEM"، سیستم اتوماتیک خدمات رسانی به کاربر، سیستم دریافت هزینه برای سرویس دهی و غیره را راه اندازی نمود.

Опубликовано Sputnik Persian 3 февраля 2016 г.

یکی از گزینه های استفاده از "MVNO" بر روی کمپانی های بزرگ با شبکه های زنجیره ای مانند بانک ها، کمپانی های هولدینگ، شرکت های حمل و نقل و همچنین سازمان های دولتی متمرکز شده است. استفاده از اپراتورهای مجازی "MVNO" در چنین مجموعه هایی به دلایلی نظیر امنیت ارتباطات داخلی، بهینه سازی هزینه های مکالمات تلفنی و بهبود وجهه ی شرکت یا سازمان، مورد استقبال قرار خواهد گرفت. اپراتورهای مجازی قصد رقابت با اپراتورهای اصلی تلفن همراه در بازار مخابرات را نداشته و مشترکین آن را کارمندان کمپانی ها و سازمان های خصوصی و دولتی دربر می گیرند. وجود پایگاه خصوصی و مجزای اطلاعات کاربران ، امنیت تماس های مجموعه ها را تضمین کرده و داشتن یک شبکه همراه مجزا (انتخاب اختیاری نام سیم کارت، اکانت های خصوصی، شبکه های مجزای GSM) وجهه ی مجموعه را دگرگون می کند. از کمپانی های بزرگ و پیشرو در زمینه ی استفاده از این سرویس در روسیه می توان به "Gazprom" و "Transneft" اشاره نمود که با دریافت مجوز برای راه اندازی شبکه مجازی تلفن همراه، اکنون اپراتورهای "Gazprom telecom" و "Sigma telecom" را در تابعیت خود دارند.

یکی از توانایی جالب و حائز اهمیت این مدل، سازماندهی ارتباطات ویژه "B2B" و "B2G" است. برای مثال می توان از کمپانی هولدینگ "Tele2" نام برد که بر روی فرکانس 450 مگاهرتز که پیش از این متعلق به اپراتور مجازی "SkyLink" بوده است، سرویس های عادی و ویژه پهنای باند اینترنت را سرویس دهی می کند.

دومین مدل، اپراتورهای مجازی تلفن همراه مدل "Light MVNO" هستند. این مدل تنها دارای بیلینگ و بخش زیر ساخت های شبکه ای خود بوده و به اپراتور اجازه می دهد تا با نام برند خود در بازار حضور یابد. این برند می تواند کانال های سرویس دهی و تعرفه های خاص خود را داشته باشد. چنین مدلی اغلب برای کمپانی های متوسط و بزرگی استفاده می شود که از لحاظ صرفه جویی در هزینه ها قصد رقابت با اپراتورهای اصلی را دارند. از مهمترین امکانات این گزینه، توان بالای تنظیم تعرفه های خدمات تلفن همراه، پشتیبانی و حل مشکلات مکانیسم ترابرپذیری شماره های تلفن همراه "MNP" می باشد.

سومین مدل، ارائه خدمات در بازار آزاد به روش "Full MVNO" می باشد. در این مدل امکان مدیریت کامل پروسه ها و فعالیت اپراتور مجازی هم سطح اپراتورهای ثابت امکان پذیر است ولی با این تفاوت که اپراتورهای مجازی از سامانه های مخابراتی برخوردار نمی باشند. مزایای مهم و راه حل پیشنهادی کمپانی "پتر-سرویس" برای این مجموعه ها، در خدمات رسانی مجموعه ای و دربرگیرنده کنترل تمامی سرویس ها و پیشنهادات، ایجاد پروسه های تعامل با کاربر و امکان تنظیم قراردادهای مستقیم رومینگ می باشد.

تاریخچه ی موفقیت "پتر-سرویس Peter-Service" در "Gazprom telecom"

این موفقییت ها مرتبط با راه حل های ایجاد شده توسط کمپانی "پتر-سرویس" است که در برگیرنده ی پشتیبانی از تمامی سرویس های "voice"، "data"، "SMS"، "MMS"، "fax"، "VAS-services"، "SIP"، "IP-TV"، انواع خدمات "pre-paid"، "post-paid"، "مدل های ترکیبی" و شبکه های "3G"، "CDMA"، "GSM"، "PSTN"، "WiFi"، "WiMax"، "LTE" و "IMS" می باشد. پیشنهاد ما، امکان ایجاد راه حل همگرا با تراز واحد برای تمامی سرویس های مخابراتی را امکان پذیر می سازد.

کمپانی "پتر-سرویس" توان ارائه ی خدماتی همچون ساخت مدل های منحصربفرد سرویس دهی مشترکین، نامگذاری اکانت های کاربران بر اساس نام برند، ایجاد بسته ها و تعرفه های اختیاری تماس، پاسخگویی مجموعه و ارائه ی سرویس های نوینی که اپراتورهای ثابت فاقد آن هستند را دارد. ساختار معماری باز و آزاد راه حل های پیشنهادی، این امکان را می دهد تا از راه حل های خارج از مجموعه در راه اندازی سرویس های تکمیلی و همچنین برنامه های کاربردی برای حفظ امنیت اطلاعات کاربران تبلت و تلفن های هوشمند نیز استفاده نمود. این راه حل ها دسترسی کافی به تجهیزات پلتفورم، استفاده از سرورهای "commodity x86" و پشتیبانی سامانه های مجازی را دربرخواهد داشت. هسته ی حل این موضوع، در استفاده از چرخه همگرای سامانه های مدیریت محاسباتی برای پشتیبانی از 70 میلیون کاربر نهفته است.

تجربه و فن آوری کمپانی "پتر-سرویس Peter-Service" در ایران

بازار ارتباطات جمهوری اسلامی ایران در مرحله ی توسعه سعودی، رقابت پذیری سالم و افزایش نفوذ ارتباطات قرار دارد. توان انعطاف پذیری مدل های "MVNO" باعث تقویت توان پشتیبانی رگلاتورهای دولتی برای تنظیم ارتباطات پویا و موثر و همچنین جلب رضایت کاربران و درخواست مشترکین مجموعه ای می شود. بسته ی خطی پیشنهادات کمپانی "پتر-سرویس" امکان راه اندازی اپراتورهای مجازی تلفن همراه، فعالیت مداوم و موثر و همچنین توسعه بلند مدت روابط، سود فی مابین و اعتماد میان اپراتور و کاربر را ایجاد می کند. تمامی این موارد بازار ایران را به سمت مشتری مداری و سهولت برای کاربران سوق داده و با جذب سرمایه گذاران و توسعه ی صنعت ارتباطات، سرویس و خدمات پیشرفته و بهتری را به مشتکرین عرضه می نماید.

در باره کمپانی "پتر-سرویس Peter-Service"

کمپانی "پتر-سرویس" یکی از بزگترین شرکت های فن آوری اطلاعات "IT" در روسیه بوده و متخصص در ایجاد، توسعه، پیاده سازه و سرویس دهی سیستم های "OSS/BSS" برای اپراتورهای مخابراتی می باشد. این کمپانی از سال 1992 تا به امروز نرم افزارهای کاربردی مورد نیاز برای اپراتورهای پیشرو تلفن همراه در 13 کشور جهان را تامین کرده است و حدودا 1000 نفر کارمند دارد.

در حال حاضر، کمپانی "پتر-سرویس" در حال مذاکره با شرکای ایرانی برای تحقق اجرای این سرویس در جمهوری اسلامی ایران می باشد و از تمامی اعضای بازار مخابرات و ارتباطات برای حضور در جلسه گفتمان رسمی به منظور آغاز همکاری های حرفه ای، دعوت به عمل می آورد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала