گزارش و تحلیل

830 هزار تن نفت روسی برای تاجیکستان

© REUTERS / Sergei Karpukhin830 هزار تن نفت روسی برای تاجیکستان
830 هزار تن نفت روسی برای تاجیکستان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روسیه در سال جاری به صادرکننده ی اصلی محصولات نفتی به تاجیکستان تبدیل می شود.

بر اساس شرایط این توافق در سال جاری طرف روسی ارسال گریس بدون عوارض گمرکی را به تاجیکستان تضمین می کند. حلیم فسخ الدینوف، خبرنگار ویژه ی ما در دوشنبه در خصوص جزئیات آن اطلاع می دهد.
در جریان مذاکرات مسکو و دوشنبه درخصوص بالانس سوخت در سال 2016 توافق کردند. طرف روسی موافقت کرد که ارسال سوخت به تاجیکستان به حجم 830 هزار تن را بدون عوارض گمرکی برعهده بگیرد. وزیر انرژی و منابع آبی تاجیکستان عثمان علی عثمان زاده در این باره اطلاع داد:
بین تاجیکستان و روسیه توافقی در خصوص ارسال بنزین، سوخت دیزلی، سوخت جت، قیرطبیعی، کک نفتی و گاز مایع بدست آورده اند. در مجموع اگر ارسال بنزین ، سوخت دیزلی و سایر انواع محصولات نفتی را حساب کنیم کل آن به 830 هزار تن می رسد.
لازم به یادآوری است که روسیه محصولات نفتی خود را بدون عوارض گمرکی تنها به کشورهای اتحادیه ی اقتصادی اوراسیا می فرستد. اما تاجیکستان عضو این اتحادیه شمرده نمی شود. طرف تاجیک این مزیت ویژه را به واسطه ی توافق مخصوصی که بین روسای دو کشور در جریان سفر رسمی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به تاجیکستان در اکتبر سال 2012 صورت گرفت، بدست آورده است. دوشنبه موافقت کرد که محدوده ی خود را برای حضور پایگاه نظامی روسی به طور رایگان ارائه دهد. مسکو نیز به نوبه ی خود به دوشنبه شرایط ارسال بدون عوارض گمرکی گریس را پیشنهاد داد. سخن در خصوص میلیون ها تن است. اما بعدا مشخص شد که چنین حجمی برای تاجیکستان بسیار زیاد است. روسیه بلافاصله شرایطی را وضع کرد که امکان صادرات دوباره محصولات نفتی به کشور سوم از طریق تاجیکستان از جمله به افغانستان را محدود می سازد. روشن عبدالایف ، کارشناس مستقل در این زمینه می گوید:
روسیه به طور جدی فهماند که صادارت دوباره را اجازه نمی دهد. امسال میلیونها تن لازم نیست. برای همین من فکر می کنم که مقامات تاجیکستان حتی براین حجم اصرار نکردند. این تصمیم کاملا منطقی است با احتساب به اینکه رشد اقتصادی در روسیه کم شده و متعاقبا در تاجیکستان شاخص های اقتصادی روبه کاهشند. بنابراین من فکر می کنم که این امر قابل درک است.
بر اساس برآورد تحلیل گران اقتصادی ، تاجیکستان امسال ارسال سوخت روسیه بدون عوارض گمرکی را به بیش از 60 میلیون دلار در سال کاهش می دهد. برای اقتصاد تاجیکستان این یک شاخص بسیار جدی است. ارسال بدون عوارض گمرکی گریس روسی به رشد کسب و کار مردم منجر شده و در اوضاع بحران برای تاجیکستان امری مهم محسوب می شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала