تروریسم جزئی از واقعیت سیاسی

© AP Photo / Hassene Dridiعمل تروریستی در تونس
عمل تروریستی در تونس - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بیش از 300 عمل تروریستی در سال 2015 میلادی در جهان رخ داد

انفجارات، انفجارات و انفجارات  در ترکیه، افغانستان، نیجریه، مصر، آمریکا، اروپا، هند، پاکستان، اندونزی، چین و ژاپن… صدای انفجارات در لندن، پاریس، مادرید، تل — آویو و مسکو  شنیده شد…

مطابق با داده های (Global Terrorism Index), که حاوی ارزیابی های  خطر تروریسم  در 158 کشور جهان است،  بیش از 300 عمل تروریستی در سال 2015 میلادی در جهان رخ داد  که باعث کشته  شدن چند هزار نفر شد.  تروریسم جزئی از واقعیت سیاسی شده است.

ایگور  مینتوسوف  رئیس  انجمن  مشاوران  سیاسی روسیه در این خصوص گفت:  تروریسم جزئی از واقعیت سیاسی شده  و تأثیر زیادی بر  دستور روز سایسی  می گذارد. همانا  تروریسم  رهبری سیاسی  روسیه را وادار  کرد  در  مبارزه با تروریسم  سیاسی در سوریه شرکت کند.  آیا می توان تروریسم را شکست داد؟ دادن پاسخ به این سوال  مانند یافتن پاسخی برای  این سوال که آیا می توان  جنایتکاری  و فساد و رشوه خواری را ریشه کن ساخت، دشوار است.  در رابطه با تروریسم می توان  از دو روش استفاده کرد:  به توافق رسید و یا نابود کرد.  روش مورد استفاده اسرائیل، بر نابودی کامل  تروریست ها استوار است.  رهبری سیاسی روسیه نیز  موافق استفاده  از چنین روشی است.  نمی توان از در مخالفت با این  روش برآمد.  زیرا تروریست ها — اشخاصی هستند  که از چارچوب قوانین  در باره نیکی و شر فراتر می روند.  آنها افراد بیگناه را  می کشند و هیچ چیز غیر اخلاقی در چنین برخورد دولت  نسبت به آنها وجود ندارد.   اما باید به این نکته توجه شود که  با  نابودی  «داعش»  ما تروریسم را نابود نخواهیم کرد. تروریسم — انفجارات و مواد منفجره نیست. تروریسم — ایدئولوژی است.  باید بیماری و نه عواقب آن را علاج کرد.  باید برنامه جامع مبارزه با  تروریسم طراحی شود.  فعلا تلاش تمام کشورها در  مبارزه با «داعش»  از اهمیت درجه دوم و نه  اول برخوردار است».

برخلاف دیگر جنایات  که معمولا بدون جار و جنال زیادی به پایان می رسد، تروریسم  از جنجالی که به پا می کند  تغذیه می کند.  رسانه ها نقش زیادی دراین جریان بازی می کنند ، به ویژه تلویزیون که   کادرهایی از صحنه های نابودی  یادبودهای باستانی و اجساد کشته شدگان  و تکنیک آلات تروریست ها  نشان می دهد…  این کادرها در شبکه های اجتماعی ایجاد ترس و  هراس می کند که تروریست ها  همانا روی چنین  واکنشی حساب کرده و سعی می کنند با  کمک  خشونت  زیاد  به هدف خود برسند.

یکاترینا ستپانووا  کارمند ارشد انستیتوی اقتصاد جهانی ومناسبات بین الملل  و متخصص در مسائل  درگیری ها، تروریسم  و دیگر اشکال خشونت مسلحانه  در خصوص افزایش رشد تروریسم گفت:   مهمترین گرایش دهسال اخیر —  رشد فعالیت تروریستی  و تمام شاخص های آن — تعداد کشته شدگان، زخمی ها  و ضررهای مالی — است.  اما فعالیت تروریستی  در جهان بطور مساوی در بین کشورها تقسیم نشده است.  فشار اصلی آن  بر دوش دو کشور عراق و افغانستان  است که  بیش از نیمی از عملیات تروریستی در آنجا انجام می شود.  این درگیری ها کاملا با  درگیری های روسیه و قفقاز شمالی،  با درگیری های  تایلند،  فیلیپین  و دیگر کشورهای آسیایی تفاوت دارد.  تروریسم فلسطینی یک چیز و تروریسم جهادی ، چیز دیگری است ، فعالیت ملی — آزادی بخش یک چیز و مبارزات ضد استعماری  یک چیز کاملا متفاوت است.  چهره تروریسم   گوناگون است:  تروریسم متعصان  مذهبی،  تروریسمی که بر  ایدئووژی ملی استوار است… با وجود این گوناگونی، تروریسم از یک هدف پیروی می کند- مقامات حکومتی و مردم را گروگان  منافع خود کند و  حس بی دفاعی را در بین ساکنان  رواج بدهد.

در ماه مه سال جاری،  مسابقات  قهرمانی  هوکی جهان در روسیه  برگزار خواهد شد و در سال 2018 میلادی  جام جهانی فوتبال برگزار خواهد شد.  ژاپن برای  بازی های المپیک  سال 2020 آماده می شود.  در این  برنامه ها مهمترین وظیفه مقامات باید تأمین امنیت باشد.  به عقیده  استپانووا، سرویس های ویژه هر دو کشور  اقدامات بیسابقه ای  برای  جلوگیری از  عملیات تروریستی  به انجام خواهند رساند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала