گزارش و تحلیل

دستمزد 250 دلاری برای دفاع از مرزهای تاجیکستان

© Sputnik / Sergey Guneevتاجیکستان در آستانه ی روز پیروزی
تاجیکستان در آستانه ی روز پیروزی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مقامات تاجیکستان به فکر تقویت مرزها با افغانستان افتاده اند.

قرار است در ادارات مرزبانی تاجیکستان گروهان ویژه تجسسی تشکیل شود. وظیفه این گروهان پیگیری اوضاع در مرزهاست. در حال حاضر شرایط در استان های شمالی افغانستان آرام نیست. حلیم فسخوالدینوف خبرنگار رادیو اسپوتنیک در تاجیکستان راجع به این موضوع توضیحاتی می دهد.

مقامات تاجیکستان می گویند که تشکیل این گروهان به خاطر اوضاع نه چندان آرام در بخش های جنوبی کشور است. در سه استان افغانستان در نزدیکی مرزهای تاجیکستان درگیری هایی رخ داده است. نیروهای ارتش دولت افغانستان برای مبارزه با طالبان دست به عملیات ویژه زده اند. در این شرایط خطر ورود شبه نظامیان به تاجیکستان از طریق رود پنجه که مرز بین دو کشور است، محتمل می باشد. شرایط کنونی ما را وادار ساخته که محافظت از مرزها را بیشتر کنیم. رجب علی رحمانعلی معاون اول رییس کمیته دولتی در امور امنیت ملی می گوید: «امروز نیروهای ارتش افغانستان مشغول درگیری های بزرگ ابعادی برای آزاد کردن نقاط مسکونی در مرزهای این کشور با تاجیکستان هستند. همه چیز فعلا تحت کنترل است. هیچ تغییر شدیدی در مرزها مشاهده نمی شود».

فرمانده مرزبانی تاجیکستان توضیحات بیشتری راجع به فعالیت گروهان ویژه مرزبانی نمی دهد. با این حال وی درباره سایر تصمیمات دولت می گوید که قرار است نیروهای تکمیلی به سمت مرزها اعزام شوند و گروهان «سربازان سبز» را برای کنترل مرزها تقویت کنند. دستمزد این افراد با توجه به سطح زندگی در تاجیکستان نسبتا خوب است. نظامیان حرفه ای آماده اند که بیش از دو هزار سامانی معادل 250 دلار پرداخت کنند. ژنرال رجبعلی رحمانعلی در این رابطه می گوید: «ما در نیروهای مرزبانی تغییرات ساختاری می دهیم. شرایط خدمت را بر مبنای قرارداد بهتر می کنیم. گروهان جدیدی تشکیل می دهیم که بتوانند به طور موثرتری از مرزها دفاع کنند».

مرزهای تاجیکستان و افغانستان یکی از ناآرام ترین مناطق در آسیای مرکزی به شمار می رود. در سال 2015 نزدیک به 30 درگیری مسلحانه رخ داد. بیش از یک تن مواد مخدر و بیش از 500 قبضه اسلحه آتشبار و مواد منفجره در این منطقه ضبط شده است. در سال جاری نیز شرایط چندان آرام نیست. کارشناسان می گویند که نه تنها قاچاق مواد مخدر که حتی شبه نظامیان نیز در این منطقه فعال تر شده اند. در نزدیکی مرزها تعداد زیادی از تشکلات مسلح حضور دارند که تعداد آنها را بین 7 تا 10 نفر ارزیابی می کنند. قاسم بکمحمدوف تحلیل گر سیاسی خبرگزاری فارس در این رابطه می گوید: «برخی از نمایندگان ارگان های قضایی افغانستان و کارشناسان نزدیک به مسئولین در کابل راجع به حضور 10 هزار شبه نظامی در مناطق شمالی افغانستان می گویند. آنها معتقدند که این شبه نظامیان نه تنها برای افغانستان که حتی برای کشورهای آسیای مرکزی نیز تهدید محسوب می شوند. این احتمال وجود دارد که شبه نظامیان به مرزهای تاجیکستان رخنه کنند».

طول مرزهای افغانستان و تاجیکستان به 1344 کیلومتر می رسد. در سال های حکومت شوروی این مرزها توسط 25 هزار سرباز مراقبت می شدند. علاوه بر این نیروهای هوایی نیز مرزها را تحت کنترل داشتند. بعد از فروپاشی شوروی در طول 14 سال مسئولیت این مرزها به عهده حکومت تاجیکستان و مرزبانان روس قرار گرفت که تعداد آنها 18 هزار نفر بود. در حال حاضر تعداد مرزبانان تاجیک در این منطقه به 16 هزار نفر می رسد. ضمن اینکه سربازان تاجیک در ارتباط دایم با همکاران روس خود در مقر فرماندهی 201 روسیه در تاجیکستان و گروهان عملیات متشکل از مشاوران مرزی آژانس امنیت روسیه هستند. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала