گزارش و تحلیل

معامله هسته ای ایران پیونگ یانگ را از توافق با امریکا ناامید می کند

© REUTERS / Kim Kyung-Hoonکره شمالی
کره شمالی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
موافقت نامه وین هنوز به اجرا درنیامده، امریکا تحریم های جدیدی علیه ایران وضع کرد.

وضع تحریم های جدید از سوی واشنگتن علیه ایران شک و تردید کره شمالی را نسبت به معامله هسته ای با امریکا بیشتر می کند.

موافقت نامه وین هنوز به اجرا درنیامده، امریکا تحریم های جدیدی علیه ایران وضع کرد. این بار تحریم ها به بهانه مجازات به خاطر برنامه موشکی بود. امریکایی ها این تاکتیک را نسبت به کره شمالی نیز پیش می گیرند و همین مساله باعث می شود که کره شمالی انگیزه ای برای دست کشیدن از برنامه های خود برای ساخت سلاح هسته ای نداشته باشد.

الکساندر وارونتسف رییس گروه کره در انستیتوی شرق شناسی آکادمی علوم روسیه می گوید: «کره شمالی شرایط حول برنامه هسته ای ایران را به دقت دنبال می کند. بی شک، تجربه پرتناقض ایران یعنی لغو تحریم ها و وضع تحریم های جدید رهبر کره شمالی را به این نتیجه می رساند که وعده های واشنگتن قابل اعتماد نیستند. در شرایط کنونی، پیونگ یانگ فقط حاضر است با حقوق مساوی وارد مذاکره شود. در صورتی که امریکا و متحدینش حاضر به پذیرفتن این شرط نباشند و از موضع قدرت با کره شمالی صحبت کرده و تحریم ها را تشدید کنند، کاملا طبیعی است که پیونگ یانگ نیز بر موضع خود باقی می ماند و همچون قبل می گوید: «بگذار امریکا سیاست خود را پیش ببرد و ما هم مسیر خود را برای تقویت توان دفاعی و برنامه هسته ای پیش ببریم».

سوال اینجاست که چقدر احتمال دارد کشورهای امریکا، ژاپن و کره جنوبی ایده تشدید تحریم ها را کنار گذاشته و حاضر به گفتگو با کره شمالی شوند؟

وارونتسف در پاسخ به این سوال می گوید: «با توجه به بیانات واشنگتن، سئول و توکیو می توان به این نتیجه رسید که مذاکره با کره شمالی در میان نیست. هر سه کشور فقط راجع به تقویت همکاری های نظامی و توسعه حضور نظامی امریکا در جنوب شبه جزیره کره صحبت می کنند. انتقال بمب افکن های استراتژیک و گروهان هوافضا و همچنین ساخت سیستم دفاع ضد موشکی تایید کننده این واقعیت است. در حال حاضر در شورای امنیت صحبت از مذاکرات غیرعلنی برای وضع تحریم های جدید علیه کره شمالی در میان است. امریکا و متحدینش احتمالا به دنبال سخت ترین گزینه علیه کره شمالی هستند».

سوال بعدی این است که با استناد به چه دلایلی می توان امریکا و متحدینش را متقاعد ساخت که با تحریم مساله هسته ای کره شمالی حل نخواهد شد؟

وارونتسف می گوید: «در حال حاضر چین و روسیه سعی دارند اسناد متعادل تری را تنظیم کنند و از جمله اقدامات دعوت دو طرف به نشستن سر میز مذاکره است. به اعتقاد چین و روسیه، آزمایش هسته ای اخیر کره شمالی تایید کرد که تحریم ها کارگر نیستند و نمی توانند جلوی توسعه برنامه هسته ای کره شمالی را بیگرند. برای همه روشن شد که گزینه ای برای جایگزین کردن مذاکره نداریم. با ای حال فعلا ما دلیلی برای امیدوار بودن نسبت به موافقیت واشنگتن، سئول و توکیو با پیشنهادات سازنده ما برای انجام مذاکرات نداریم. این سه کشور در حال تهیه سخت ترین تحریم ها و در عین حال تقویت همکاری های نظامی و تشدید فشارهای نظامی — سیاسی بر کره شمالی هستند.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала