گزارش و تحلیل

ایران : انتظار برای اعدام به معنای اجرای حکم نیست

© Fotolia / Emin Ozkanایران : انتظار برای اعدام به معنای اجرای حکم نیست
ایران : انتظار برای اعدام به معنای اجرای حکم نیست - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آمار تازه ای مربوط به حکم اعدام کودکان ایرانی منتشر شده است.

این گزارش را سازمان بین المللی حقوق بشر تهیه کرده است. این اطلاعات تاچه حد درستند؟ اسپوتنک فارسی سعی دارد تفاوت های ظریف و جزئی آنرا مشخص نماید.
از سال 1990 سازمان حقوق بشر به طور مستند ، 56 مورد از اعدام مجرمین زیر سن قانونی را در نه کشور ثبت کرده است یعنی ایران ، یمن ، چین ، جمهوری دموکرات کنگو، نیجریه، پاکستان، عربستان سعودی، سودان و آمریکا. روز سه شنبه گزارشی توسط این سازمان منتشر شد که در آن آمده است در حال حاضر در ایران 49 فرد جوان زیر سن قانونی در زندان ها منتظر اجرای حکم اعدامند. مدافعین حقوق بشر شمرده اند که از سال 2005 تا 2015 در ایران 73 مجرم زیر سن قانونی به خاطر قتل ، تجاوز ، جنایات مربوط به مواد مخدر و تهدید امنیت ملی و از جمله به خاطر توهین به مقدسات اعدام شده اند. در گزارش سازمان حقوق بشر آمده است: " علی رغم اصلاحات در نظام عدالت جوانان، ایران با حفظ قوانین خود جدایی از سایر جهان را ادامه می دهد ، قوانینی که اعدام دختر نه ساله و پسر پانزده ساله را مجاز می داند.
در عین حال سازمان حقوق بشر تاکید می کند که ایران تنها کشوری نیست که در آن برخلاف کنوانسیون های بین المللی حقوق بشر ، اعدام صورت می گیرد. در بین این کشورها همچنین آمریکا و عربستان سعودی قرار دارند.
بدون شک ، این اطلاعات در خصوص ایران که توسط سازمان حقوق بشر ارائه شده است نمی تواند توجهات ویژه را به سمت خود جلب نکند وقتی که تهران پس از آزادی از تحریم های بیشمار سعی دارد ارتباطات خود را با کشورهای غربی برقرار کرده و یک تصویر باز و آشکار برای گفتگو با کشورها بسازد.
در این ارتباط کارشناس دائم اسپوتنیک فارسی ، سردبیر روزنامه ی ایران پرس ، آقای عماد آبشناس شرح میدهد که بیانیه ی سازمان حقوق بشر در ارتباط با اعدام ها در واقع برای افراد زیر سن قانونی اغراق آمیز است. وی توضیح می دهد که برطبق قانون اساسی ، اجرای حکم اعدام در ایران تازمانی که فرد مجرم به سن قانونی نرسد انجام نمی شود. عماد آبشناس می گوید:


برطبق قانون اساسی ایران برای افرادی که به سن قانونی نرسیده اند، مجازات اعدام برایشان در نظر گرفته نمی شود و به حبس ابد تغییر می یابد. اما در ارتباط با جرائم سنگینی چون قاچاق مواد مخدر ، اقدام به قتل و یا شرکت در گروهک های تروریستی ، قانون ایران مجازات اعدام را برایشان در نظر می گیرد. درواقع این مورد وجود دارد که اعدام ممکن است تنها زمانی باشد که مجرم به 18 سالگی برسد. بنابراین طی این دوره برای اجرای حکم اعدام سرنوشت مجرم ممکن است 180 درجه تغییر کند. ممکن است خانواده ی مقتول او را ببخشند و یا شانس عفو بر اساس فتوای رهبر معظم ایران شاملش شود.
آقای عماد آبشناس توضیح میدهد که در ایران برای اجرای این حکم برای شهروندان جمهوری اسلامی ایران و خارجیان استثناء قائل نمی شوند. وی گفت:

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала