گزارش و تحلیل

نماینده پارلمان اروپا: روسیه حق دارد ناتو را خطر برای خود بداند

© East News / Xinhua / Wu Weiدعوت ناتو از روسیه برای نظارت بر رزمایش نظامی در اروپا
دعوت ناتو از روسیه برای نظارت بر رزمایش نظامی در اروپا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به نوشته نشریه «پولسکا تایمز» «یانوش کوروین – میکه» نماینده پارلمان اروپا از لهستان و رئیس حزب «کوروین» اعلام کرد که یگان های روسیه به واشنگتن نزدیک نمی‌شوند، بر عکس یگان های آمریکا روز بروز بیشتر به مسکو نزدیک می‌شوند.

این نمایده، سیاست حزب حاکم لهستان به نام «قانون و عدالت» را به باد انتقاد گرفت که بشدت از استقرار پایگاه های ناتو در لهستان لابی می کند. بعقیده این نماینده، سیاست این حزب حاکم همان سیاستی است که لهستان در آستانه جنگ جهانی دوم از آن پیروی می‌کرد و ماه سپتامبر 1939 نشان داد که آن سیاست تا چه اندازه خطرناک بود.

به عقیده یانوش کوروین — میکه کسانی که الان سکان دیپلماسی لهستان را به دست گرفتند برای این کشور خطر ایجاد می کنند. این نماینده با نگرانی گفت:

«در حال حاضر آقای «ویتولد واشچیکوفسکی» وزیر خارجه لهستان همراه با آمریکا سعی می‌کند انگلیس را به سیاست ضد روسی بکشاند. من می‌دانم که آمریکا در جنگ هسته با روسیه می‌برد ولی من دلم نمی‌خواهد در نزدیکی این جنگ باشم».

به نظر وی اتحادیه اروپا تلاش می‌کند بی‌طرفی خود را حفظ کند در حالی که لهستان هی دارد به سیاست ضد روسی تحریک می کند.

کوروین — میکه یاد آور شد که واشچیکوفسکی به بریتانیا پیشنهاد کرده بود در حین استقرار پایگاه ها در لهستان با این کشور همکاری کند. ولی روسیه و ناتو حتی در 1997 به این توافق رسیدند که این پایگاه ها در لهستان مستقر نخواهند شد.

این سیاستمدار ضمن بررسی موقعیت کنونی بین‌المللی از نظر روسیه از اعمال مسکو تعجب نمی‌کند و می‌گوید:

«مطابق دیدگاه روس ها وضع اینطور است: قرارداد ورشو به موجودیت خود پایان داد، ناتو جمهوری دمکراتیک آلمان را بلعیده و سپس با لهستان، چک، اسلواکی و بعداً با لیتوانی، لتونی، استونیآ و بعد با رومانی و بلغارستان همین کار را کرده و حالا دارد اوکراین را به خود ملحق کند. روس ها شاهد آن هستند که تجاوز دائمی ناتو به روسیه صورت می پذیرد. کوروین — میکه حتی یک شوخی اینترنتی را نقل کرده گفت: «روسیه مشتاق جنگ است ببینید که چقدر نزدیک خود را به پایگاه های ناتو رسانده است».

به عقیده این نماینده پارلمان اروپا، روسیه حق دارد خطر از خارج را احساس کند و واقعاً اینطور هم می باشد. وی افزود: «مطلب سر این نیست که من روسیه را دوست دارم یا نه. حقیقت چنین است. اینطور نیست که یگان های روسیه دارند به واشنگتن نزدیک می‌شوند بر عکس یگان های آمریکایی روز بروز بیشتر به مسکو نزدیک می شوند».

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала