روحانی: ما خواهان ادامه تنش با عربستان نیستیم

© AP Photo / Ebrahim NorooziPresidente iraniano Hassan Rohani
Presidente iraniano Hassan Rohani - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ایران خواهان ادامه تیرگی روابط خود با عربستان سعودی نیست.

به گزارش خبرگزاری "ایرنا"، حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در پایان سفر خود به ایتالیا در یک نشست خبری ضمن اعلام این مطلب گفت:" ما خواهان ادامه تنش با عربستان نیستیم و می دانیم هر اختلاف جدیدی کار را سخت تر می کند".
رئیس جمهوری ایران خاطرنشان کرد: ما اهداف بسیار مهمی در منطقه داریم. هم ما و عربستان، ثبات و امنیت منطقه به نفع هر دوی ماست، عراق و سوریه باید امن شوند و تروریست ها از منطقه باید بیرون رانده شوند.
روحانی تصریح کرد: مشکل امروز منطقه ما داعش است، خشونت، تروریسم و جنگ منطقه ای بین عربستان و یمن است که باید متوقف شود. بنابراین علاقمندیم این تنش ها کاهش یابد و به مسایل اصلی در منطقه بپردازیم.
روحانی اظهار داشت: "ایران و عربستان دو کشور مهم مسلمان و همسایه هستند".
رئیس جمهور ایران افزود: ما از گذشته همواره خواهان روابط خوب و برادرانه با عربستان بودیم؛ در بعضی از مقاطع مشکلاتی بین ما و عربستان به وجود آمد که من به گذشته آن نمی پردازم، در داستان آخر آنچه اتفاق افتاد این بود که یک عالم دینی و مذهبی اعدام و سر بریده شد و این جای بسیار بسیار تاسف و از نظر ما محکومیت شدید داشت.
وی ادامه داد: به دلیل این که آن عالم نه در کار ترور بوده، نه در کار فعالیت مهم خطرناکی بوده و نه در مسایل علیه امنیت کار کرده، سخنرانی می کرده و حرف می زده و سخنرانی اش این بوده که همه مردم باید از حقوق مساوی برخوردار باشند.
رئیس جمهوری اضافه کرد: سخنرانی اش این بوده که مذهب نباید عاملی شود برای این که مردم از حقوق اجتماعی و سیاسی محروم باشند. مجازات یک آدمی که راجع به حقوق اجتماعی مردم حرف می زند که اعدام نیست؛ که بخواهند سرش را ببرند؛ بسیار کار غلطی انجام گرفت.
روحانی تاکید کرد: مردم ما به شدت عصبانی و ناراحت شدند و محکوم کردند و ما هم به عنوان دولت این کار را محکوم کردیم، بسیاری از کشورها حتی غربی و اروپایی این عمل را محکوم کردند.
وی افزود: به دنبال آن، عده ای از روی احساسات به سفارت عربستان حمله کردند و در بخشی از سفارت آتش سوزی شد؛ از نظر ما این کار محکوم بود و اولین کسی که چند ساعت بعد در یک اعلامیه رسمی این کار را محکوم کرد، خود من بودم.
رئیس دولت ایران گفت: فکر می کنم از طرف ما کارها تمام شده است و کارهایمان را انجام داده ایم؛ باید عمل حمله به سفارت را محکوم می کردیم که محکوم کردیم، باید افرادی که بر خلاف قانون به سفارت حمله کردند، شناسایی می کردیم که شناسایی کردیم. باید آنها را دستگیر می کردیم که دستگیر کردیم. باید تحویل دستگاه قضا داده شود که در اختیار قوه قضاییه هستند و محاکه خواهند شد؛ این از نظر مسایل دو جانبه ما بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала