گزارش و تحلیل

مینا مهرنوش: صنعت توریسم یکی از جذابترین موضوعات برای همکاری با روسیه می باشد

© Fotolia / aaastocksطرح کشت فراسرزمینی ایران در برزیل
طرح کشت فراسرزمینی ایران در برزیل - اسپوتنیک ایران
اشتراک
گفتگوی اسپوتنیک با معاون سازمان توسعه تجارت ایران

 

سرپرستی هیات ایرانی سازمان توسعه تجارت به همراهی جمعی از تاجران و بازرگانان ایران بر عهده خانم دکتر «مینا مهرنوش»- معاون سازمان توسعه تجارت ایران بود. خانم دکتر مهرنوش نه تنها یک تاجر موفق، بلکه در عرصه آکادمیک نیز یکی از اندیشمندان حوزه اقتصاد می باشند که در کسوت استادی در دانشگاه مشغول به تدریس و همچنین به عنوان مدیر مسئول روزنامه کسب و کار فعالیت می نمایند. سازمان توسعه تجارت ایران، سازمانی است مبتنی بر دانش که در راستای برنامه های کلان کشور، به دنبال توسعه و تقویت تجارت خارجی و دستیابی به سهم بیشتر در بازار جهانی می باشد. خبرگزاری اسپوتنیک پیرامون دستاوردهای سفر هیات تجاری ایران به روسیه به گفتگو با دکتر مینا مهرنوش- سرپرست این هیات پرداخت.

 

-          دستاوردهای سفر هیات سازمان توسعه تجارت ایران به روسیه

در جریان سفر هیات سازمان توسعه تجارت ایران و تاجران حوزه های مختلف ملاقاتهایی با شرکتها، واردکنندگان و فعالان عرصه بازرگانی در روسیه صورت گرفت. اما مهمترین انها که دستاوردهای خوبی نیز برای هیات تجاری ایرانی به ارمغان آورد، نشست دوجانبه در اتاق بازرگانی ایران و روسیه بود که با حضور پنجاه شرکت روسی به علاوه هیات تجاری ایران برگزار گردید. این دیدار زمینه خوبی را برای آشنایی از پناسیل های دو کشور ایجاد نمود که در نتیجه آن حتی برخی از شرکتها در آستانه عقد قرارداد نیز قرار گرفتند.  در پایان نیز برای جمع بندی دستاوردهای این سفر و انجام برنامه ریزی و هماهنگی های لازم جهت اقدامت بعدی دیداری نیز با سفیر ایران در روسیه صورت پذیرفت. قرار است در اردیبهشت ماه «نمایشگاه دستاوردهای ملی ایران» در مسکو برگزار گردد که رایزنی های لازم به منظور برگزاری باشکوه آن صورت گرفت.

-          سفری با اهداف تجاری

این سفر بیش از اینکه به دنبال عقد قرارداد و یا تفاهمنامه هایی با روسیه باشد، در پی فرصت یابی و شناسایی پتانسیل های تجاری قابل بهره برداری برای دو کشور بود. اقدامات پروتکلی پیش از این دیدار از سوی مقامات رسمی دو کشور صورت پذیرفته است و یا اینکه در حال پیگیری می باشد، و هیات تجاری ایران با اهداف کاملا عملیاتی وارد مسکو شد که خوشباختانه در راستای اهداف خود نیز موفق و ثمربخش پیش رفت.

-         سهم کوچک محصولات ایران در بازار روسیه

متاسفانه تا به امروز به دلیل سابقه همکاری روسیه با کشورهای دیگر باعث شده تا محصولات و کالاهای ایرانی سهم ناچیزی را بازارهای روسیه داشته باشند و در واقع این حجم کم اصلا متناسب با شأن دو کشور بزرگ ایران و روسیه نیست و سطح روابط تجاری ما هنوز پایین است. اما اکنون فضای بین المللی تغییر نموده و دو نکته حانز اهمیت وجود دارد که یکی برداشته شده تحریم ها بر علیه ایران و دیگر قطع روابط روسیه با یکسری کشورها و شرکای قبلی خود می باشد. این دو عامل بی شک تاثیرات بسزایی را بر بازنگری سطح روابط دو کشور خواهد داشت و برای ایران فرصت مناسبی است تا در بازارهای روسیه وارد شود. به صورت سنتی بازار ایران در روسیه خلاصه می شود به محصولات کشاورزی، اما با تحقیقاتی که سازمان توسعه تجارت طی این مدت پیرامون بازارهای روسیه انجام داده، بستر مناسبی برای توسعه صنایع ساختمانی، سیمان، صنایع پتروشیمی و حتی بحث پوشاک در کنار محصولات کشاورزی در روسیه وجود دارد.  به هر حال ما دائما در حال رصد بازارهای روسیه هستیم و هرجایی که احساس کنیم پتانسیل کافی برای همکاری وجود دارد، اقدام خواهیم نمود.

من در جریان این سفر متوجه شدم که صنعت توریسم یکی از جذابترین موضوعات برای همکاری با روسیه می باشد. اینطور که از طریق اخبار متوجه شدم، فقط حدود سه میلیون سفر به ترکیه تنها در ایام تعطیلات ژانویه کنسل شد که خوب بی شک ایران با توجه به اقلیم آب و هوایی، امنیت حاکم در کشور و رابطه خوب سیاسی با روسیه می­تواند جایگزین خوبی برای توریستهای روسیه باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала