بیانیه مشترک مشارکت جامع میان ایران و چین

© AFP 2023 / Stringerبیانیه مشترک مشارکت جامع میان ایران و چین
بیانیه مشترک مشارکت جامع میان ایران و چین - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در پی دیدار دو روزه شی جین پینگ رییس جمهور چین به ایران، تهران و پکن بیانیه ای مشترک موسوم به "مشارکت جامع راهبردی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین" را امضا کردند.

به گزارش "پرس تی وی"، تهران و پکن در این بیانیه اعلام کردند که با دستیابی به توافقی گسترده، روابطی مبتنی بر مشارکت جامع راهبردی بنا کرده اند.
بیانیه مشترک ایران و چین سندی 20 ماده ای است که نقشه راه گسترش و تعمیق همکاری‌های دوجانبه را در حوزه های مختلف سیاسی، همکاری اجرایی، انسانی-فرهنگی، امنیتی — دفاعی، منطقه ای و بین المللی مشخص کرده است.
طرفین در بخش سیاسی این بیانیه اعلام کردند "در شرایطی که روند چند قطبی شدن نظام بین الملل و جهانی شدن اقتصاد گسترش عمیقی یافته، مناسبات دو کشور ایران و چین از اهمیت استراتژیک برخوردار گردیده و یکدیگر را شریک راهبردی مهم خود دانسته و توسعه روابط فی مابین را در اولویت سیاست خارجی خود قرار می دهند".
ایران و چین در بخش دیگری از این بیانیه با استقبال از اینکه کشورهای گروه پنج بعلاوه یک و ایران در مورد "برنامه جامع اقدام مشترک" به توافق رسیدند، ابراز اطمینان کردند که این توافق به تضمین صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای ایران کمک می نماید و همچنین منجر به برخوداری کامل ایران از حقوق مشروع خود جهت استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای براساس معاهده عدم اشاعه سلاح هسته ای می گردد.
در بخش اقتصادی این بیانیه آمده است "ایران از ابتکار ایده "کمربند اقتصادی جاده ابریشم" و "راه ابریشم دریایی قرن 21" که توسط چین مطرح شده، استقبال می نماید و طرفین همکاری و سرمایه گذاری متقابل را در حوزه های مختلف نظیر حمل و نقل، راه آهن، بنادر، انرژی، صنایع تجارت و خدمات را گسترش خواهند داد.

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала