ناپدید شدن شنگن و یورو

© AFP 2023 / Emmanuel Dunandاتحادیه اروپا
اتحادیه اروپا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مرزها در همه جا از جنوب تا شمال بسته خواهند شد.

به نوشته  نشریه آلمانی « اشپیگل» سال 2016 می تواند یکی از مهمترین  سال ها برای سرنوشت شنگن  و آنگلا مرکل، صد راعظم آلمان فدرال باشد.

در مقاله منتشره در این نشریه آمده است: « آلمان و  آنگلا مرکل، صدراعظم آن  با بزرگترین چالش پس از  فروپاشی بلوک شرق روبرو  هستند».

ژان- کلود  یونکر، رئیس  کمیسیون اروپایی  متذکر شد که مسائل جدید به فهرست طولانی  مسائل قبلی اضافه شده است و در باره « بحران اعتماد» در اروپا هشدار داد.  مناسبات در داخل اتحادیه اروپا  به دلیل سیل مهاجران  حاد تر شده است.

دیگر کشورها  از جمله فرانسه و ایتالیا فهماندند  که بحران مهاجرتی — مسأله آلمان است.

بعلاوه  ترکیه نیز یک مسأله شده است  که در اتحادیه اروپا معتقدند باید نقش کلیدی را در  کاهش  تعداد پناهجویان بازی کند. بدین منظور آنکارا باید  3 میلیارد یورو از اتحادیه اروپا  دریافت کند، اما ایتالیا  مخالف چنین تصمیم است. زیگمار گابریئل،  معاون صدر اعظم آلمان  بعید ندانست که بریلن مجبور شود بطور مستقل با این مسأله کنار بیاید.

در دولت آلمان « بیشتر نا امیدی حس می شود تا خوشبینی». خطر  آن می رود که در صورت ادامه سیل پناهجویان،  کنترل دائمی در  مرزهای  اتحادیه اروپا برقرار شود.  اگر در آینده نزدیک کنترل  مطمئن در مرزهای خارجی این اتحادیه برقرار نشود،« مرزها در همه جا از جنوب تا شمال بسته خواهند شد.

به نوشته نشریه « اشپیگل» در این صورت باید  سیستم شنگن  و احتمالا  دیگر دستاوردهای  اروپا را به خاک سپرد.  به گفته یونکر، بدون  وجود شنگن،  گردش یورو معنای خود را از دست خواهد داد.

شایان ذکر است که  16 ماه ژانویه،  نخست وزیر  باواریا، رئیس  حزب  حاکم در آلمان  در  ترکیب  ائتلاف  حزب «  اتحادیه مسیحی- اجتماعی» هورست زیخوفر، به آنگلا مرکل اولتیماتوم داد: اگر  طی دو هفته  نظم در مرزهای آلمان برقرار نشود ، وی  به دادگاه قانون اساسی آلمان  شکایت خواهد کرد.

چندی پیش  وارنر  فایمان،صدر اعظم اطریش اعلام نمود که مقامات کشور  به تشدید بازرسی   اشخاصی پرداختند که وارد کشور می شوند  و بدین ترتیب اجرای پیمان شنگن  محدود شده است.

به گفته فیمان  اطریش نیز مانند آلمان به تشدید  کنترل در مرزها خواهد پرداخت  و مانع از ورود  مهاجران خواهد شد». وی گفت، مهاجرانی  که به آلمان  فرستاده نشوند ، پایشان به اطریش نخواهد رسید.

فایمان اعلام نمود  که در مرز باید کارت هویت نشان داده شود. « اگر اتحادیه  اروپا مرزهای خارجی را  کنترل نکند،  شنگن بشکل کنونی دیگر وجود نخواهد داشت.  در اینصورت هر کشوری خودش باید مرزهای ملی خود را کنترل کند».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала