بازگشت عتیقه جات به سوریه

© AFP 2023 / George Ourfalianکلیسا در حلب سوریه
کلیسا در حلب سوریه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در قدیمی از سدر لبنانی به کلیسای اصلی «معلول» بازگردانده شد.

گروهبندی های تروریستی  مانند «  جبهه النُصرا»  از فروش  وسایل قدیمی و عتیقه جات  مسیحی که در سوریه  به سرقت رفته اند دهها  هزار دلار سود  بدست می آورد.  بعضی از این وسایل  دزدیده شده  از شهر لبنانی « رأس بعلبک» سر در می آورند.  اعضای انجمن مسیحی  محل با نگرانی  پیشروی  جهادیست ها را زیر نظر دارند.

ارتش  سوریه در نزدیکی کلیسای  « رأس بعلبک» مواضع خود را تحکیم بخشید.  صدای ضربات بی وقفه ای که ارتش لبنان به مواضع  « داعش» و « جبهه النصرا» وارد می آورد تا آنجا شنیده می شود.

پاییز سال 2013 میلادی  شبه نظامیان « جبهه النصرا»  به شهر سوری «  معلول» حمله کردند  که در نزدیکی آنجا و در آنسوی مرز  واقع است. طی چند ماه،  انجمن مسیحی را غارت کردند  و همه چیز با ارزش را به سرقت بردند: شمایل ها، درهای کلیسا ، تابلوها و وسایل قیمتی.

 بخش اعظم این وسایل بدست غارتگران افتاد  ولی تعدادی از آنها سر از بازار سیاه  شهر مرزی  لبنانی  « آرسال» درآورد.  یک مسیحی از «  رأس بعلبک» وسایل سرقت شده را خریداری کرد.

رفعت نصرالله  نماینده  انجمن مسیحی  « رأس بعلبک» گفت: « دوستان کمک کردند  بخشی از وسایل  سرقت شده را  بازگردانیم.  گاهی افرادی که این وسایل را از  شبه نظامیان «جبهه النصرا» خریداری می کنند، آنها را بطور رایگان در اختیار ما می گذارند.  تاجران ثروتمند بخش اعظم وسایل  را به کلیسا برگرداندند».

در خانه سوحیم  نائوم ، شهردار « رأس بعلبک» آثار  قدیمی  که چندی پیش در « معلول» کشف شدند، نگهداری می شوند.

« با ارزش ترین وسایل را  توانستیم برگردانیم:  در قدیمی از  سدر لبنانی  و سه ناقوس از  کلیسای اصلی  «معلول».  ده درصد جنس یکی از آنها  از طلاست.  تعداد زیادی شمایل   و وسایل کلیسایی را برگرداندیم.»

آنا که از « معلول» فرار کرد و اینک در بیروت ساکن شده است  احساسات خود هنگام دیدن وسایل  با ارزش کلیسایی  که به  شهر زادو بومی او بازگردانده شدند را  با ما در میان گذاشت:

«  من این در را که در صومعه قرار داشت به یاد دارم.  آنتونی را به یاد دارم که  چون نخواست این در را بفروشد  کشتند.  یادم می آید که چطور در « معلول» و سراسر سوریه زندگی  جوشان بود.  هموطنان من همیشه  ارزش زیادی برای  میراث فرهنگی قائل بودند».

بازگشت وسایل قدیمی  و هنری گواه  غم انگیز  ظلم و بیرحمی  وحشتناکی است که افراط گرایان  در رابطه با انجمن های مسیحی از خود نشان می دهند.  مسیحیت در  آن منطقه متولد شد  و حالا آینده آن در آنجا زیر علامت سوال می رود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала