داعش-دشمن مشترک کردها و روسیه

© REUTERS / Ari Jalalتشکیلات مسلح کردها در مبارزه با داعش
تشکیلات مسلح کردها در مبارزه با داعش - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کردها از مناسبات خوبی با روسیه برخوردارند.

محل سکونت کردها در شمال سوریه — « روژاو» از سه کانتون — واحد اداری و ارضی — (جزیره، کوبانی و آفرین)  تشکیل شده است  که حزب  اتحاد دمکراتیک  کردستان آن را  رهبری می کند.  بزرگترین  کانتون کردستان سوریه — « جزیره» با  مرکز آن در شهر « کامیشلو» است.  این کانتون از  شهر « راس العین»  در شمال  سوریه  تا مرز عراق  کشیده شده است.

خبرنگار « سپوتنیک»  با اِکریم هوسو  رئیس دوم  کانتون «جزیره» در شهر العمود» به گفتگو نشست.

اِکریم هوسو تعریف کرد که در اراضی « جزیره» در حال حاضر بیش از  3 میلیون نفر زندگی می کنند.  « در کانتون ما  اعراب،  ترکمن ها  و کردها، سوری ها  و  نمایندگان دیگر اقوام  زندگی صلح آمیزی در کنار هم دارند.  در جامعه ما هیچگونه تبعیض و اختلافی وجود ندارد.  ما خواهان  مناسبات برادرانه  بین اقوام  و زندگی مسالمت آمیز  هستیم.  نیروهای دفاع  کردستان  امنیت کانتون را تأمین می کند.  سیاست ما بر  خودگردانی  ملی استوار است.  یکی از  روسای دوم کانتون — عرب و دیگری آشوری است».

به گفته اِکریم هوسو ، ترکیه تحریم بزرگ مقیاسی  بر علیه کانتون « جزیره» برقرار کرده است.  ما بارها سعی کردیم در باره این موضوع با  مقامات ترکیه  صحبت کنیم  و پیشنهاد کردیم  اختلافات رفع شوند  و  همکاری برقرار شود. اما دولت ترکیه به  پیشنهادات ما توجه نکرد.  ما هرگز امنیت مرز ترکیه را نقض نکردیم و همیشه راه حل صلح آمیز  مسائل را به ترکیه پیشنهاد کردیم اما هیچ نتیجه ای نداشت.  بهر حال لغو تحریم ها می توانست  گام مثبتی برای  ما و ترکیه  در وهله اول در عرصه  تجاری در منطقه باشد».

هوسو با صحبت در باره عملیات هوایی  روسیه در سوریه گفت: «  ما از مناسبات خوبی با روسیه برخورداریم.  ما از روسیه سپاسگزاریم که سعی می کند  به ایجاد سوریه دمکراتیک  و مبارزه با  تروریستهای « داعش» کمک برساند. دشمن مشترک  ما و روسیه —  جهادیست های  النصرا و داعش است.  ما مشاهده می کنیم  که اقدامات روسیه  در  مبارزه با تروریست ها تا چه اندازه  موثر است.  ما از طرف خود  آماده مقابله با داعش تا  پاکسازی کامل کشور از این خطر هستیم».

هوسو  متذکر شد که کانتون « جزیره»  بخشی از سوریه است: «  ما هیچگونه تماسی با  رهبری  کنونی سوریه برقرار نمی کنیم.  در  « جزیره»  معادن نفت وجود دارد.  اما این نفت به کل کشور سوریه تعلق دارد و نمی توانیم به دلخواه خود آن را  استخراج کنیم.  استخراج آن  در حجم  زیاد زمانی آغاز خواهد شد  که دولت دمکراتیک سوریه تشکیل شود. هم اکنون نفت  را نمی فروشیم و فقط از آن برای تأمین نیاز برق کانتون  استفاده می کنیم».

اِکریم هوسو از جامعه بین المللی  خواست به  کانتون « جزیره» کمک کنند:  کشورهای اروپایی هیچگونه کمکی به  اردوگاهی که ما  در « دریک» برای پناهجویان یزیدی از « سنجار» سازماندهی کردیم  نرساندند. بعضی از  سازمان های بشردوست دفاتر خود را در این جا دایر کردند اما این کمک کافی نیست.  هم اکنون در حال گشایش  اردوگاه  بزرگی برای  پناهجویان از « رقه» و « دیر الزور»  در قصبه « مبروک» هستیم. درهای  خانه های ما به روی  تمام ساکنان سوریه  بدون تعلق  قومی باز است».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала