گزارش و تحلیل

ولادیمیر پوتین: مسکو روابط حسنه با تهران را گرامی می‌دارد

© Sputnik / Aleksey NikolskyiПрезидент России Владимир Путин во время интервью немецкому изданию Bild
Президент России Владимир Путин во время интервью немецкому изданию Bild - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در سوچی با «کای دیکمان» ناشر روزنامه آلمانی «بیلد» و «نیکلائوس بلومه» معاون سردبیر آن دیدار کرد. آن‌ها در بخش دوم این مصاحبه توجه زیادی به موقعیت در سوریه، چشم انداز حل آن و عملیات نیروی هوافضای روسیه مبذول داشتند.

پوتین از جمله به این سؤال پاسخ داد که بسیاری رسانه‌ها آنرا مطرح می‌کنند. این سؤال در خصوص آن است که مسکو در سوریه چه هدفی را دنبال می‌کند و آیا بر این امر پافشاری می کند که بشار اسد در پست ریاست جمهوری سوریه باقی بماند. رئیس جمهور روسیه در پاسخ به این سؤال چنین اظهار کرد:"در باره اینکه اسد متحد ما هست یا نیست و ما در سوریه در پی چه چیزی هستیم به شما این را می‌گویم که ما دقیقاً چه چیزی را نمی‌خواهیم. ما نمی‌خواهیم که موقیعت در سوریه طوری حرکت کند که در لیبی و عراق سیر کرده بود».

به گفته پوتین برای این کار در درجه اول لازم است که ثبات در آن کشور برقرار شود. ولی اشتباه بود اگر با رسیدن به این هدف توقف شود — حرکت به پیش به سوی اصلاحات قانون اساسی در سوریه ضرورت دارد. خوب بود پس از تدوین متن قانون اساسی جدید انتخابات کل ارگان های حکومتی جمهوری عربی سوریه برگزار شود و تنها پس از آنکه ملت سوریه آینده دولت خود را تعیین کند در آن کشور ثبات و امنیت برقرار خواهد گردید. پوتین ادامه داد:

«من بر آن هستم که در سوریه باید به سوی اصلاحات قانون اساسی حرکت کرد. مسلماً این فرایند پیچیده‌ای است. بعد باید بر اساس قانون اساسی جدید انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری و پارلمان را برگزار کرد. فقط خود ملت سوریه قادر است مشخص کند که کی و چگونه بر کشور حکومت کند. فقط در این صورت می‌توان موقعیت توأم با ثبات و امنیت را برقرار کرد و برای رشد اقتصاد و رفاه مردم شرایط ایجاد کرد تا آن‌ها به اروپا فرار نکرده و در خانه‌های خود در میهن خودشان زندگی کنند».

پوتین تأکید کرد که با این حال مسکو پافشاری نخواهد کرد که اسد بر اثر این اصلاحات حتماً روی کار بماند. انتخاب با ملت سوریه است و «اگر از طریق دمکراسی باشد شاید اسد لزومی نداشته باشد جای دیگری برود و مهم نخواهد بود که او رئیس جمهور بماند یا نه».

روزنامه نگاران آلمانی در جریان این مصاحبه از رئیس جمهور روسیه خواهش کردند در باره دیگر مسایل مبرم بین‌المللی از جمله تیرگی روابط میان ایران و عربستان سعودی پس از اعدام شیخ النمر صحبت کند. پوتین در جواب خاطرنشان کرد که مسکو، هم «مناسبات حسنه» با تهران و هم «روابط  استوار مشارکت» با ریاض را گرامی می‌دارد و در ادامه گفت:

«تنش میان ایران و عربستان سعودی کاربرد مساعی مشترک در مورد مساله سوریه و در خصوص مبارزه با تروریسم و جهت حل مساله آوارگان را مشکلتر خواهد کرد».

از این رو مسکو آماده است برای روبراه کردن مناسبات میان دو کشور تمام هم خود را بکار برد. پوتین اشاره کرد: «ما از این حادثه متاسفیم  تا چه رسد به اینکه این روحانی علیه عربستان سعودی اسلحه بدست مبارزه نمی کرد. در عین حال این امر حقیقت دارد که حمله به سفارت- عمل مطلقاً غیر قابل قبول در جهان معاصر است. چنانکه برایم معلوم است مقامات ایران چند نفر از مسببین آن حمله را دستگیر کردند. اگر هر نوع مساعدت ما در این قضیه لازم باشد ما حاضریم هر چه از دستمان ساخته انجام دهیم تا این اختلاف هر چه سریع‌تر رفع شود».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала