گزارش و تحلیل

«جنگ ستارگان» ابرقدرت ها با نابودی ماهواره ها آغاز می شود

© AP Photo / NASA/Scott Kellyفضا
فضا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ایده استفاده از فضای کهکشانی و استفاده از آن به عنوان میدان جنگ قبلا در داستان های علمی تخیلی مطرح شده بود، اما امروز به واقعیت نزدیک می شود.

سارا نپتون در مقاله اخیر خود در دیلی تلگرام می نویسد که درگیری های کشورها در آینده در فضا حل و فصل می شود. ابرقدرت های رقیب سعی دارند با منهدم کردن ارتباطات ماهواره ای، یکدیگر را به تکنولوژی قرون وسطی برگردانند.

زندگی انسان معاصر تا حد زیادی به فناوری های ماهواره ای وابسته است و امروز این ابرقدرت ها فرصت پیدا کرده اند تا ماهواره هایی که چین در سال 2013 برای نابود ساختن موشک ها در مدار ثابت به نمایش گذاشته بود را منهدم کنند.

برایان اویدن از بنیاد «دنیای امن»می گوید: «ایده استفاده از فضای کهکشانی و استفاده از آن به عنوان میدان جنگ قبلا در داستان های علمی تخیلی مطرح شده بود، اما امروز به واقعیت نزدیک می شود. سال 1967 کشورها به منظور منع استفاده از سلاح اتمی در فضای کهکشانی یک قرارداد بین المللی امضا کردند، اما امروز هیچ مانعی برای استفاده از موشک های معمولی در فضا وجود ندارد.

کارشناسان نظامی و فضایی هشدار می دهند که منهدم کردن ماهواره ها، سیگنالی برای شروع درگیری های نظامی بزرگ ابعاد در آینده است. کشورها سعی می کنند فناوری های دشمن خود را از بین ببرند و حال ماهواره ها در مدار ثابت هدف آنها قرار گرفته اند، در حالی که پیشتر این ماهواره ها امنیت داشتند.

پیتر سنگر از بنیاد «امریکای نوین» می نویسد: «با نابود کردن ماهواره های ناوبری تجسسی و همچنین ماهواره های مخابراتی، ما به عصر پیش از فناوری دیجیتال برمی گردیم. بعد از آن جنگ ها به شکل جنگ جهانی اول یا دوم خواهد شد».

رقابت های فضایی ابرقدرت های نظامی از جمله امریکا و روسیه در سال های هشتاد آغاز شد. در آن زمان رونالد ریگان اعلام کرد که برنامه «دفاع استراتژیک» آغاز خواهد شد و نام آن را «جنگ ستارگان» گذاشت. طبق این برنامه سامانه دفاع ضد موشکی در فضای کهکشانی مستقر می شد. در پاسخ به این بیانات ریگان، روسیه و چین شروع به آزمایش سلاح های ضد ماهواره ای کردند. علاوه بر این، چین و روسیه سیستم های جی پی اس طراحی کردند.

به اعتقاد جرمی گریوز از شرکت تولید کننده ماهواره های نظامی «ایرباس گروپ» فضای کهکشانی جبهه چهارم بعد از هوا، زمین و زیردریایی ها است.

چندی پیش ایالات متحده امریکا در حدود 10 میلیارد دلار برای تامین امنیت فضایی سرمایه گذاری کرد و مدار نزدیک به زمین را منطقه مورد اختلاف نامید زیرا این منطقه برای حمله از زمین آسیب پذیر است. جون هایتون ژنرال امریکایی به دیلی تلگرام می گوید که آنها مشغول آزمایش هستند تا مطمئن شوند که در صورت بروز درگیری با ما قادر به نابود کردن ماهواره ها هستند یا خیر، این مساله هم برای امریکا و هم برای سایر کشورهای کره زمین گران تمام می شود. ما باید بدانیم که چطور از این ماهواره ها حفاظت کنیم. ما از عهده این مساله برمی آییم.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала