نظم جدید جهانی

© Fotolia / Maxximmmکره زمین
کره زمین - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دیر یا زود مناسبات بین روسیه و آمریکا عادی خواهد شد.

جهان دچار تلاطم می شود.  ساختار قبلی  جهان  که ما به آن عادت کرده بودیم  در مقابل ساختار جدید عقب نشینی می کند.  دنیای کنونی بی ثبات تر،  پویا تر و به این دلیل جالب تر می شود. سرگی کاراگانوف  رئیس دانشکده  اقتصاد جهانی  و سیاست  جهانی  مدرسه عالی اقتصاد  و رئیس افتخاری  شورای  سیاست  خارجی و دفاع در این خصوص گفت:  رویدادهای سال 2015 میلادی  نشان داد  که سیستم  سابق  مناسبات بین المللی  که پس از جنگ جهانی دوم  شکل گرفت  ناتوان شده است.  در مقابل چشمان ما،  نظم جدید جهانی  شکل می گیرد.  از همین حالا می توان  چند گرایش  جدید  رشد آن را  معین کرد.  اولا،  نقش چین  بطور جدی افزایش یافته است و از شانس زیادی برخوردار است تا  در نظم نوین جهانی ابر قدرت بزرگ جدید و رقیب  موفق  آمریکا شود.  هم اکنون پکن  بطور فعال  حضور خود در  کشورهای  جنوب — شرق آسیا، آفریقا  و  آسیای مرکزی  را گسترش می دهد  که منافع آن کشور  با  منافع روسیه تلاقی می کند. چندی پیش،  بسیاری از  کارشناسان   تصادم منافع ناچار  مسکو و پکن  در این منطقه را پیش بینی کردند، اما هر دو کشور  توانستند  مانع از بروز آن  شوند. اگر  ایده « کمربند اقتصادی  راه ابریشم» چین و جامعه  اقتصادی اورآسیا  پیاده شود، در اینصورت  اتحاد استراتژیکی روسیه و چین می  تواند  نقش یکی از  قطب های  نظم جهانی آینده را بازی کند. زمان نشان خواهد داد  که  قابلیت حیاتی این نظریه تا چه اندازه  است.

کاراگانوف  معتقد است  که دیر یا زود  مناسبات بین  روسیه و آمریکا عادی خواهد شد، زیرا رویارویی  دو ابر قدرت هسته ای  کل جهان را در حالت تشنج نگه می دارد. اما  به عقیده وی، آمریکا  نفوذ خود در جهان را از دست می دهد.

—  این گرایش در  سه — چهار سال اخیر  نمایان شد. آمریکا بعد از سال 2003 میلادی که در اوج  قدرت خود قرار داشت ، بسرعت نفوذ خود را با آغاز جنگ  در  خاور نزدیک و میانه: جنگ در افغانستان ، عراق و لیبی از دست داد.  دخالت نظامی در این درگیری ها برای  آمریکایی ها در همه جا  به شکست انجامید. از اینرو، ذخیره بزرگ مالی و دیپلماتیکی  که در این رابطه صرف شد نتیجه ای ببار نیاورد.  از سوی دیگر  بحران جهانی اقتصاد  در سال های 2009-2008  که عواقب آن  تا کنون  برطرف نشده است  افسانه مدل اقتصادی  لیبرال بدون  گزینه را  ویران ساخت.

کاراگانوف با صحبت در باره  روسیه  گفت که روسیه  مثل اروپا نیاز به  اصلاحات  قاطعانه  دارد تا بتواند به چالش های قرن 21 پاسخ بدهد.

—  مشکلات  کنونی اروپا  نباید باعث خوشحالی  روسیه شود، زیرا  تضعیف اروپا  به معنای  فروپاشی آن  مدل رشد و تکاملی  است که از زمان  پطر کبیر  برای روسیه نقطه عطف بوده است.  به دلایل  زیادی  تا کنون  اصلاحات  اقتصادی در روسیه انجام نشده است.  اگر ما از انجام این اصلاحات خودداری ورزیم ،  کشور روسیه  در آینده  در مسابقه  سیاسی، اقتصادی و نظامی — استراتژیکی  قرن 21 شکست خواهد خورد.  با وجود این، جهت رشد که  توسعه و تکامل  خاور دور  و همکاری با کشورهای آسیایی  را  در نظر دارد ، جهتی صحیح است. به  احتمال زیاد خاور دور « درایور» رشد اقتصادی  روسیه در آینده خواهد شد.

با وجود اینکه  در شرایط جهانی، مسائل یک کشور  اغلب مسأله  کشورهای همسایه می شود  و حتی برای  یک منطقه کامل و یا کل جهان، کاراگانوف  با خوش بینی به آینده می نگرد.  زیرا به عقیده وی « به دلیل انقلاب اطلاعاتی، وابستگی   نخبگان سیاسی  و حتی  رژیم های بانفوذ  به عقاید اجتماعی در همه جا بیشتر می شود که بخودی خود  نیروی عظیمی است».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала