گزارش و تحلیل

همکاری فناوری های نظامی روسیه و چین – موفقیت های 2015

© Sputnik / Host photo agency/Sergey Guneevهمکاری های روسیه و چین
همکاری های روسیه و چین - اسپوتنیک ایران
اشتراک
همکاری های روسیه و چین در حوزه فناوری های نظامی نقش مهمی در مناسبات دوجانبه دو کشور دارد.

چین بازار اصلی محصولات نظامی روسیه است و برخی برنامه های مهم این کشور در حوزه نظامی به روسیه وابسته است. سالی که گذشت نیز از این امر مستثنی نبود. واسیلی کاشین کارشناس مرکز تحلیل های استراتژیک و فناوری ها به تبیین نتایج همکاری های روسیه و چین در حوزه فناوری نظامی در سال 2015 می پردازد.

مهمترین رویداد سال 2015 امضای قرارداد بزرگ دیگری برای فروش سلاح های روسی به چین بود. صحبت از 24 جنگنده سوخو — 35 به مبلغ بیش از 2 میلیارد است. پروژه سامانه های موشکی اس 400 در سال 2014 به امضا رسیده است و می توان احتمال داد که اجرای این قرارداد حجم همکاری های روسیه و چین را در حوزه فناوری های نظامی افزایش داده به سطح سالانه 3-2،5 میلیارد دلار در سال های 2016 و 2017 می رساند.

ماهیت همکاری های دو کشور همچنان مبهم است، اما تماس های مهمی برای فروش قطعات یدکی، اجزای تشکیل دهنده تجهیزات، مواد و همچنین تحقیق و توسعه طبق سفارش شرکت های صنایع نظامی چین برقرار شده است. طبق گفته های مقامات روس، در این حوزه نیز پیشرفت های زیادی حاصل شده است.

پروژه های به روز رسانی سیستم هایی که قبلا به چین فروخته شده از جمله سامانه دفاع ضد موشکی نیز یکی از محورهای همکاری دو کشور در حوزه فناوری نظامیاست. می توان انتظار داشت که همکاری های روسیه و چین در حوزه ساخت موتور با پیشرفت های قابل توجهی روبرو شود. چینی ها به موتورهای مدل آ.ال-41 اف 1 علاقه مند هستند که در ساخت جنگنده های سوخو 35 بکار رفته. چینی ها می خواهند فناوری و موتورها فرا بگیرند تا پروژه جنگنده نسل پنجم خود با عنوان جی-20 را تکمیل کنند.

 مذاکرات در خصوص همکاری های دو کشور در حوزه بمب افکن های استراتژیک نیز فعال شده است. روسیه سال گذشته مساله ساخت گزینه به روز شده بمب افکن استراتژیک و تو —160 و شروع ساخت این هواپیماها را با جدیت مطرح کرد.

اگر چینی ها به این پروژه علاقه نشان می دادند، هر دو کشور می توانستند با هزینه ای نه چندان بالا مشترکا کار تولید را آغاز کنند. به روز رسانی تو-160 مجهز به موتورهای برقی و به روز شده، می توانست زنجیره اول و دوم جزایر را رد کرده و اهداف موجود در اقیانوس آرام را در زمین و دریا نابود کند. با این حال هنوز مشخص نیست که این هواپیما چقدر با نظریه توسه نیروهای هوایی چین هماهنگی دارد. چینی ها ترجیح می دهند طرح های بلند پروازانه خود را عملی سازند، اما مجبورند محدودیت های فنی و مالی را نیز در نظر بگیرند.

با وجود تحریم های غرب علیه روسیه، چین می تواند مستقل عمل کرده و به فروشنده اصلی فناوری های نظامی برای مشتریان روس تبدیل شود. به خاطر محدودیت های وضع شده از سوی اروپا، موشک های کوچک جدید روسیه «بویان-ام» به جای موتورهای آلمانی از موتورهای دیزل چینی استفاده می کنند. روسیه نیز مایل است از چین میکروالکترونیک خریداری کند. در عین حال روسیه آماده است تا در برنامه های فضایی چین با اهداف مختلف مشارکت داشته باشد.

پایین آمدن ارزش روبل در پایان سال 2014 قیمت ماشین آلات و سلاح های ساخت روسیه را رقابت پذیر می کند. در نتیجه همکاری های روسیه و چین، محصولات روسیه جذاب تر می شود. با نزدیک شدن دو کشور از نظر سیاسی، تمامی عوامل نامبرده کمک می کنند تا به آینده خوشبین تر بوده و چشم انداز همکاری های دو کشور در حوزه فناوری های نظامی بهتر شود.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала