مسکو نورباران و زیباتر از همیشه در انتظار سال نو

© Sputnik / Somayeh Pasandidehدرخت کریسمس مقابل باغ الکساندر
درخت کریسمس مقابل باغ الکساندر - اسپوتنیک ایران
اشتراک
«بابوشکا» می گوید دو سه ساعت قبل از آغاز سال نو همه اعضای خانواده باید دور هم جمع باشند، این یک رسم نیست و قانون است و خیلی نمکین و ریز می خندد. زمین برف ندارد، اما هوا یخ است، این یعنی تا آمدن «بابانوئل» از قلب سیبری زمان کمی باقی مانده.

صدای هیاهو و خنده های دختران و پسران جوان که آمده اند تا یک شب شاد را در کنار هم و در میان دنیای نور و چراغ، در یکی از قدیمی ترین میادین شهر یعنی «میدان سرخ» بگذرانند، گوش هر رهگذری را پر می کند.
از من می پرسد که اهل کجایی و وقتی می گویم ایرانی هستم، خیلی تعجب می کند و خوشحال هم می شود، این بار با هیجان بیشتری برای من از آداب و رسوم سال نو در روسیه می گوید. از زمانی که یادم هست «بابوشکا» بودم و این کلمه در زبان روسی یعنی مادربزرگ، یعنی کسی که تمام برنامه های سال نو در خانواده را می چیند، برنامه ریزی کرده و دستور غذایی می دهد والبته خودش هم مشغول پخت و پز می شود.

مسکو آماده سال نو میلادی می شود - اسپوتنیک ایران
مسکو نورباران و زیباتر از همیشه در انتظار سال نو
 میز شام باید مجلل و پرآب و رنگ باشد تا عامل برکت و پر رزق روزی بودن خانواده تا پایان سال گردد، به همین دلیل هم انواع پیراشکی روسی، سالاد، ماهی، مرغ شکم پر، بورش، نارنگی و همچنین شراب میز شام را آراسته می کند. در گوشه اتاق درخت کریسمس با حبابهای رنگی و چراغهای ریز ایستاده و زیر آن هدیه های اعضای خانواده قرار دارد. می گوید در ساعات پایان سال باید از خاطرات خوب و آرزوهای قشنگ حرف بزنی چون در این لحظات خداوند صدای بندگان خود را می شنود و در حال برآورده کردن آرزوهای آنهاست، بنابراین همزمان با صرف شام به نقل خاطرات زیبا هم می پردازیم. گاهی تمام اعضای خانواده جمع می شویم پشت پنجره اتاق و از آنجا آتش بازی را تماشا می کنیم و مجددا پشت میز می نشینیم و از خودمان پذیرایی می کنیم.
ساعت 12 شب اول ژانویه، همزمان با صدای ناقوس ها و ساعت اصلی شهر در میدان سرخ سال جدید میلادی اعلام می شود، جام ها بسلامتی یکدیگر و به امید سلامتی و سعادت بالا می رود و خوشگذرانی تا نیمه شب ادامه پیدا می کند. تعطیلات رسمی سال نو 10 روز ادامه دارد و در این روزهای تعطیل بسیاری از موزه ها و مراکز تفریحی به بازدید کنندگان خدمات ارائه می دهند. اگر در آستانه سال نو برف کافی هم باریده باشد بسیاری از تفریحات برفی و موزه مجسمه های یخی اوقات تعطیل مردمان روسیه را پر می کند، ضمن اینکه همه ساله مسافران زیادی هم از اروپا برای برگزاری جشن سال نو به مسکو این شهر سرتاسر نور و زیبایی سفر می کنند.
خواستم از او عکس یادگاری بگیرم که نگذاشت و گفت من پیرم، باید از دختران جوان و زیبایی شهر عکس بگیری تا مردمان سرزمین تو از کشور من تصور خوبی داشته باشند، بنابراین با آرزوی سالی خوب از آنها جدا شدم و کمی عکاسی کردم.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала