آسمانخراش های مسکو. بخش مرکزی دانشگاه دولتی مسکو

© Sputnik / Tabyldy KadyrbekovГлавное здание Московского государственного университета на Воробьевых горах
Главное здание Московского государственного университета на Воробьевых горах - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ساخت بخش مرکزی دانشگاه دولتی مسکو در تپه های «واروبیوف» 4 سال و نیم طول کشید.

هفت آسمانخراش استالینی. هفت «خواهر». هفت آسمانخراش که اوایل سالهای 1950 میلادی قرن گذشته به دستور استالین برای تغییر چهره مسکو ساخته شدند، هم اکنون جزء لاینفک سیمای معماری پایتخت روسیه ، کارت ویزیت آن و بخشی از تاریخ مسکو هستند.
ساخت بخش مرکزی دانشگاه دولتی مسکو در تپه های «واروبیوف» 4 سال و نیم طول کشید. این آسمانخراش مرکز مجتمع بزرگی شد که از 27 ساختمان تشکیل شده است. این مجتمع به مانند خانه ای با زیر ساخت بسته و مستقل ، بشکل « شهرکی در یک خانه» طرحریزی شده بود که در آن همه چیز ضروری برای زندگی وجود دارد. چند دانشکده، دفاتر اداری، کتابخانه علمی، موزه و سالن نمایش برای 1500 نفر. در اضلاع چپ و راست بخش مرکزی ، خوابگاه، آپارتمان های مسکونی برای پروفسورها قرار دارد. همانا چنین نزدیکی شاگردان و استادان موجب ساخت « آسمانخراش عمودی» خود ویژه بعنوان سمبل قللی شد که باید آنها را فتح کرد.
بزرگترین ساعت مسکو روی یکی از برج های ساختمان نصب شده است. قطر صفحه آن 9 متر است و درازای عقره دقیقه شمار — بیش از 4 متر که دو بار درازتر از ساعت های کرملین است. بر طبق طرح اولیه، ساختمان دانشگاه مسکو فاقد میل برج بود. در ارتفاع 183 متری قرار بود مجسمه یادبود میخائیل لومونوسوف، دانشمند کبیر روس کار گذاشته شود که دانشگاه مسکو به نام او نامیده شده است. اما استالین که شخصا ساخت این هفت آسمانخراش را کنترل می کرد، پیشنهاد معماران را رد کرد. او مقرر کرد به جای مجسمه، میلی بر فراز برج نصب شود تا ساختمان دانشگاه مسکو شبیه دیگر آسمانخراش هایی باشد که در همان زمان ساخته می شدند.
هم اکنون میل 57 متری با ستاره ای بر سر آن زینت بخش ساختمان عظیم دانشگاه دولتی مسکوست.در زمان اتحاد شوروی شایعاتی در اینباره پخش می شدند که در داخل میل برج اتاقی متعلق به « ک.گ.ب» وجود دارد. گویا از این اتاق برای نظارت خارجی بر حرکت شخصیت های عالیمقام استفاده می شد. معلوم نیست این شایعات حقیقت دارند یا بافته خیال هستند. به همین شکل هنوز هم معلوم نشده است که در زیر ساختمان مرکزی چه چیزی وجود دارد. اما مشخص است که طبقات آسمانخراش فقط سر به آسمان نکشیدند و حداقل سه طبقه نیز در دل زمین قرار دارند…
چندی پیش یکی از اسرار دانشگاه آشکار شد. معلوم شد زیر این ساختمان بزرگ خط متروی محرمانه کشیده شده است. این خط مترو از کرملین بسوی فرودگاه « ونوکووا —2» کشیده شده است که از آنجا هواپیماهای دولتی پرواز می کنند.
اما ساختمان دانشگاه مسکو اسراری دارد که تا به امروز محرمانه باقی مانده اند. می گویند در عمق زمین یک ساختمان دیگر ساخته شده است که دلیل ساخت آن معلوم نشده است. بعلاوه شایعاتی پخش شده بود که گذر راه محرمانه زیر زمینی، دانشگاه را به خانه ییلاقی و یک شهر محرمانه زیر زمینی پیوند می دهد.
اسرار، شایعات، خیالبافی ها توجه به یکی از معروف ترین ساختمان های مسکو را بیشتر می کند که هزاران نفر در آنجا تحصیلات عالی کسب کرده اند و افتخار علم شوروی و روسیه هستند، سیاستمدار و تاجر شدند. این آسمانخراش که برای مدت طولانی بلند ترین ساختمان اروپا به حساب می آمد امروز نیز زینت بخش پایتخت روسیه، بخشی از تاریخ آن و شاهکار معماری کشور باقی می ماند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала